آدرس: تهران - میدان انقلاب - روبروی سینما بهمن - نبش خیابان منیری جاوید - آموزشگاه فن و کار

چشمی دزدگیر ماشین چیست؟

دسته بندی‌ها
نویسنده: علیرضا سلیمانی
نحوه نصب چشمی دزدگیر خودرو

چشمی دزدگیر ماشین : صاحبان موتورسیکلت و اتومبیل دارایی خود را با ارزش می دانند. با این وجود سرقت موتورسیکلت و اتومبیل در اکثر کشورهای جهان معمول است. برای جلوگیری از سرقت خودروها و موتورسیکلت ها ، تولیدکنندگان از روش های مختلفی استفاده می کنند. سیستم هشدار ضد سرقت یا Car Alarm نوعی دستگاه یا روش است که از دسترسی غیر مجاز به موتورسیکلت یا اتومبیل جلوگیری می کند.

از این رو ، تولیدکنندگان برای جلوگیری از استفاده توسط شخص غیر مجاز از چنین دستگاهی استفاده می کنند. برای تسهیل این امر ، آنها دستگاه های مختلفی را در اتومبیل ها نصب می کنند.از جمله چشمی دزدگیر خودرو .

سیستم دزدگیر ضد سرقت با کمک سنسورهای نصب شده در داخل و اطراف خودرو کار می کند. ضربه یا حرکات داخل ماشین سنسورها را فعال می کند. این به نوبه خود باعث ایجاد سیستم هشدار ضد سرقت می شود و زنگ خطر را به صدا در می آورد. زنگ هشدار خاموش می شود و به مالک / افراد هشدار می دهد. حتی ، تغییر در وضعیت خودرو می تواند به سنسور شیب هشدار دهد و سیستم هشدار ضد سرقت را فعال می کند.

یکی از سنسورهای بسیار پرکاربرد، سنسور چشمی التراسونیک دزدگیر خودور (چشمی دزدگیر خودرو ) است. مزیتی که این سنسور نسبت به حسگرهای دیگر مانند سنسور شوک، دارد این است که اگر سارق بدون وارد کردن ضربه و سر و صدا وارد اتومبیل شود، قادر به شناسایی خودرو است.

در صورتی که دیگر سنسور ها حتما باید با سر و صدا یا ضربه فعال شوند. سنسور چشمی التراسونیک در اثر ارتعاش صدا، فعال شده و کار خود که تشخیص سارق است، را انجام می دهد، پس می توان گفت به فرکانس صدا حساس است. این نوع چشمی کاربردهای زیادی دارد که ما در اینجا به توضیح کاربرد آن در دزدگیر خودرو می پردازیم.

  نصب چشمی دزدگیر خودرو

برای شرکت در دوره آموزش نصب دزدگیر خودرو با شماره های آموزشگاه تماس بگیرید

برای آشنایی با این قطعه، باید بدانید که چشمی دزدگیر خودرو یک قطعه کوچک 4 در 6 سانتی متری است. همانند سایر سنسورها، چشمی التراسونیک، دارای گیرنده ها و فرستنده هایی ست که از طریق آن ها سیگنال های الکترونیکی که از محیط دریافت کرده است را به مدار الکتریکی و سیسم مرکزی ارسال می کند.

نحوه کار چشمی التراسونیک به این صورت است که با دریافت امواج مافوق صوت ( یا همان التراسونیک) که دامنه فرکانسی بین 10 کیلوهرتز تا 1 گیگاهرتز دارند، وجود شخص سوم و سارق را در ماشین تشخیص داده، دزدگیر خودرو را فعال می کند. نکته جالب توجه این است که انسان ها قادر به تشخیص صدا در این دامنه فرکانس نیستند و فقط موجوداتی مثل خفاش و دستگاه های مخصوص، این صداها را تشخیص می دهند.

نصب چشمی دزدگیر خودرو

اولین مورد در نصب چشمی دزدگیر خودرو پیدا کردن محل مناسب داخل اتاقک ماشین است، طوری که تمام فضا را پوشش دهد. پیشنهاد می شود این چشمی را بر روی داشبورد یا عقب ماشین نصب کنید. پس از پیدا کردن محل مناسب، باید تنظیماتی بر روی حسگر انجام داده شود. اصلی ترین تنظیمات مربوط به برد چشمی، LED و جامپر چشم دزدگیر است. برای تنظیم برد باید زاویه دید و ارتفاع چشمی را در نظر گرفت.

گیره کوچک پیچ مانندی در گوشه سنسور قرار دارد که می توانید با باز کردن آن، سنسور را در جای مناسب ست کنید. گاهی در برخی سنسورهای التراسونیک، برد در جای مناسب خود قرار دارد و نیازی به تنظیم آن نیست. سنسورهای دارای LED هایی هستند که که مدام چشمک زده و خاموش و روشن می شوند. این چشمک زدن نشان دهنده فعال بودن دزدگیر است. ال ای دی های قرمز و سبز در دزدگیرها کار می شوند و در برخی از مدل ها، روشن بودن ال ای دی وسط به معنی فعال بودن دزدگیر است.

یکی از کارهای مهم دیگری که در مراحل نصب باید انجام داد، تنیظیم میزان حساسیت چشمی دزدگیر است. این کار برای جلوگیری از هشدارهای کاذب و فیک بسیار موثر می باشد. این کار با استفاده از نوع تحریک پالس ها و تغییر حالت پین های جامپرهای پالس، عملی می شود.سنسور چشمی التراسونیک در ولتاژهای 12 تا 15 ولت کار می کند. در پشت سنسور سه سیم برق کار شده است که دو سیم به برق و یک سیم به دزدگیر متصل می شود.

  • در یک جمع بندی، نکات زیر را در نصب چشمی دزدگیر در نظر بگیرید:
  • از کابل های مطمئن و استاندارد در نصب چشمی دزدگیر استفاده کنید.
  • مکان چشمی روبروی آفتاب نباید باشد.
  • حتما از ثابت بودن و استحکام چشمی اطمینان حاصل کنید.
  • زاویه و برد مناسب برای چشمی در نظر بگیرید.
  • در نهایت، کارکرد چشمی را حتما تست کنید.

مزایای چشمی دزدگیر خودرو

فعال کردن دزدگیر در دزدی های ساکت

از برترین مزیت های این سنسورها این است که اگر سارق بدون شکستن شیشه و ایجاد صدا و ضربه، قصد دزدی خودرو داشته باشد، قادر به شناسایی سارق و سرقت است، و دزدگیر را فعال می کند. همچنین برای ماشین های سنگین که راننده تسلطی به قسمت بار بزرگ خود ندارد، این سنسور بسیار موثر عمل کرده و سرقت را گزارش می دهد.

نظارت همیشگی

همانطور که از نام این سنسورها بر می آید، سنسور چشمی دزدگیر خودرو،همانند دو چشم مراقب ماشین و دارایی  شماست. به راحتی و با اطمینان می توانید از آن ها استفاده کرده و خیالتان راحت باشد که بصورت همیشگی و 24 ساعته، ماشین شما تحت نظارت و مراقبت است.

مناسب برای محیط های تاریک و کم نور

از آن جایی که این سنسورها، برای فعال کردن دزدگیر و گرفتن سارق، نیاز به نور ندارند و فقط حساس به صداهای مافوق صوت هستند، در محیط ها و محل هایی که تاریک است یا نور کافی ندارد، بسیار خو عمل می کنند.

ارزان بودن چشمی دزدگیر خودرو

سنسور چشمی التراسونیک، نسبت به حسگرهای دیگر قیمت مناسب تری دارد. این در حالی ست که کارایی آن با دیگر سنسورها قابل مقایسه نیست.کاملا کالیبره شده اند و دقت و کیفیت بالایی نیز دارند.   نحوه نصب چشمی دزدگیر خودرو

عدم حساسیت به گرد و غبار و رطوبت

در مناطقی که گرد و غبار موجود در هوا زیاد است، یا شهرهایی شمالی یا جنوبی، به دلیل نزدیک بودن به دریا، رطوبت بالایی دارند، سنسورهای دیگر در دزدگیرها ممکن است با اختلال در عملکرد روبه رو شوند. اما سنسور چشمی دزدگیر خودرو ، به خاطر فرکانس بالا، حساسیت و قدرت نفوذ آن ها، در این محیط ها نیز خیلی خوب کار می کنند. همانطور که همه می دانیم، هر تکنولوژی، دارای دو بعد مثبت و منفی است.

بسته به نوع نیاز و محیطی که در آن هستیم، گزینه مناسب را انتخاب کرده و استفاده می کنیم. این مورد برای چشمی دزدگیر نیز کاملا صدق می کند. مواردی را به عنوان معایب استفاده از این تکنولوژی نام می برند. در این قسمت ما موقعیت هایی را برایتان ذکر می کنیم که ممکن است یک سنسور چشمی عملکرد ضعیفی از خود نشان دهد. مثلا از آن جایی که این سنسورها حساس به صدا هستند، در محیط های خلا که هوا رفت و آمد ندارد، نمی توانند واکنش نشان دهند.

مورد دیگر در مورد محدود بودن فضای پوشش دهی آن هاست. برای ماشین های شخصی که تا 10 متر دامنه برد دارند، می تواند گزینه مورد اطمینان، سنسور چشمی باشد، اما برای ماشین های بزرگتر، پاسخگو نباشد. همچنین اگر یکی شی در پاچه نرم و بدون صدا، پیچیده شود، امواج ساطع شده از شی ، توسط پارچه جذب می شوند. پس دقت سنسور چشمی در تشخیص سارقین در این گونه موارد، کاهش می یابد.

آموزشگاه فن و کار برگزار کننده دوره آموزش برق خودرو  ، آموزش مکانیک خودرو ، آموزش صافکاری خودرو ، آموزش نقاشی خودرو ، آموزش تعمیرات ایسیو و … برای شرکت در دوره با شماره های : 02166577385 – 02166577385 تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
X بستن
پربازدیدترین مقالات
پایین بودن صدای باند ماشین
علت ضعیف شدن صدای باند ماشین
انواع ایسیوهای بکار رفته در خودروهای جدید
انواع ایسیوهای بکار رفته در خودروهای جدید + معرفی ECU
راهکار های باتری خراب
علائم خرابی باتری خودرو + راهکار ها
انواع سنسورهای ایسیو و نحوه عملکرد آنها
انواع سنسورهای ایسیو و نحوه عملکرد آنها
تمامی دوره‌ها
مشاهده نظرات ثبت نظر
مشاهده نظرات هنوز نظری ثبت نشده است.
نظر خود را با دیگران به اشتراک بزارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمایش بیشتر