آدرس: تهران - میدان انقلاب - روبروی سینما بهمن - نبش خیابان منیری جاوید - آموزشگاه فن و کار

چگونه مایکروویو که سروصدا می­کند را تعمیر کنیم؟

دسته بندی‌ها
نویسنده: تحریریه فن و کار
دلایل وجود سروصدا در مایکروویو

تنوع لوازم خانگی مختلف باعث شده تا بسیاری از کارها راحت تر شده و زمان زیادی صرف پخت و پز و سایر امور منزل نگردد. مایکروویو یکی از وسایل مدرنی است که امروزه در بسیاری از آشپزخانه ها به چشم می خورد و عصای دست بسیاری از کدبانوها می باشد. با استفاده از مایکروویو می توان غذاهای منجمد را گرم نمود، بسیاری از شیرینی ها و کیک ها را پخت و بسیاری از امور مربوط به آشپزی را انجام داد. مایکرروویو تمامی این کارها را با سرعتی بالا و کیفیتی عالی انجام می دهد. اما مانند هر وسیله برقی دیگری، مایکروویو نیز ممکن است دچار خرابی ها و مشکلاتی گردد. از آنجایی که حساسیت این دستگاه بسیار زیاد بوده و ممکن است خطراتی مانند برق گرفتگی و آتش سوزی را در پی داشته باشد توصیه می شود تعمیر آن را حتما به دست تعمیرکار ماهر بسپارید

 

یکیی از مشکلات رایج در انواع مایکروویو، وجود سر و صدای زیاد در حین کار کردن می باشد. این مشکل می تواند سبب آزردگی خاطر اطرافیان گشته و نگرانی هایی را در رابطه با دستگاه ایجاد نماید. در این مقاله قصد داریم به پاسخ این سوال بپردازیم که چگونه مایکروویوی که سروصدا می کند را تعمیر کنیم؟ برای دریافت پاسخ این سوال تا انتهای مقاله با ما باشید.
برای شرکت در دوره آموزش تعمیرات لوازم خانگی مجتمع فن و کار همین الان ثبت نام کنید.

بررسی ساختار مایکروویو

برای این که بدانیم چرا مایکروویو در هنگام کار کردن صدا می دهد باید در ابتدا در رابطه با ساختار آن آشنایی داشته باشیم.

حتما می دانید که مایکروویو با استفاده از امواج کار می کند و فرکانس این امواج از فرکانس امواج مرئی بسیار کمتر می باشد. وجود این امواج است که با برخورد به مواد غذایی بر طبق مکانیسمی خاص باعث گرم شدن و پخت غذا می گردد. اما از جمله اجزای به کار رفته در یک دستگاه مایکروویو که در نهایت کار کردن این قطعات در کنار یکدیگر منجر به گرم شدن غذا می گردد می توان به مواردی مانند سنسور رطوبت مایکروویو، سوئیچ روشنایی، لامپ مگنترون، سوئیچ مانیتور یا سوئیچ ایمنی، لامپ های مایکروویو، رله قدرت، سنسور، پایه کاوشگر، یکسو کننده، مقاومت ها، آنتن چرخنده، سینی ماکروویو و … اشاره کرد. هر یک از این قطعات ممکن است دچار مشکلات مختلف گشته و در نهایت منجر به ایرادهای متنوع در دستگاه گردند. در اینجا ما به بررسی وجود سر و صدا در مایکروویو می پردازیم.

دلایل وجود سروصدا در مایکروویو

برای برطرف کردن مشکل سر و صدا در مایکروویو نیاز است تا در ابتدا دلیل آن را پیدا کرده و سپس اقدامات لازم را انجام دهید. البته جهت عیب یابی دستگاه توصیه می شود حتما به فرد متخصص در این کار مراجعه نموده و از دستکاری دستگاه جدا خودداری نمایید. از آنجایی که مایکروویو با امواج سروکار داشته و حرارت بالایی درون آن وجود دارد امکان سوختگی و برق گرفتگی فرد در صورتی که به این کار وارد نباشد، وجود دارد. در ادامه به دلایل مختلف ایجاد سروصدا در مایکروویو اشاره کرده ایم.

وجود مشکل در موتور گردان دستگاه

حتما مشاهده کرده اید که غذای موجود در مایکروویو در هنگام کار کردن شروع به چرخیدن کرده و این موضوع به دلیل پخت یکنواخت غذا می باشد. این چرخش با استفاده از موتور گردان صورت می گیرد که باعث می شود سینی مایکروویو به طور دائم بچرخد. گاهی اوقات ممکن است دلیل سر و صدایی که از مایکروویو به گوش می رسد، مربوط به موتور گردان دستگاه باشد.

برای بررسی این مشکل نیاز است تا در ابتدا سیم مایکروویو را از برق جدا نموده و به بررسی موتور که در قسمت زیرین دستگاه قرار دارد بپردازید. ممکن است سیم های متصل به موتور گردان دچار اتصالی شده باشند و در نتیجه سبب بد چرخیدن سینی و در نهایت تولید صدا گردند. برطرف کردن این مشکل کار تعمیرکار بوده و نباید موتور را به هیچ عنوان درآورد و یا آن را دستکاری کرد.

کار نکردن مگنترون دستگاه

در پاسخ به این سوال که چگونه مایکروویوی که سروصدا می کند را تعمیر کنیم باید گفت که قطعات مختلفی باید مورد بررسی قرار گیرد تا مشکل دقیق دستگاه پیدا شده و در نهایت قطعه مورد نظر تعمیر گردد. یکی از قطعات مهم به کار رفته در انواع مایکروویو، مگنترون می باشد. مگنترون بخشی از مدار مایکروویو می باشد که از ولتاژ بالایی برخوردار بوده و به تولید گرما می پزدازد. در واقع در صورتی که این قطعه دچار خرابی گردد دستگاه قادر به گرم کردن غذا نخواهد بود. علاوه بر آن خراب بودن این قطعه می تواند منجر به ایجاد صداهای آزاردهنده در دستگاه شده و موجب نگرانی کاربران گردد.

علت سروصدا در مایکروویو

برای بررسی این مشکل نیاز است تا در ابتدا مایکروویو را از پریز برق جدا کرده و اتاقک دستگاه را نیز خارج نمایید. پس از آن باید خازن ولتاژ بالا را دشارژ نمایید. برای انجام این کار در ابتدا باید از محکم بودن پیچ و مهره های به کار رفته در این قسمت اطمینان حاصل کرده و بررسی کنید که دیود ولتاژ بالا دستگاه کار می کند. در ادامه پس از بررسی مگنترون می توانید تصمیم بگیرید که آیا این قطعه نیاز به تعویض دارد یا خیر. در صورتی که تصمیم به تعویض گرفتید قطعه جدید را از مراکز معتبر و ترجیحا نمایندگی دستگاه خود خریداری نموده و نصب آن را به دست تعمیرکار بسپارید.

وجود مشکل در کوپل گردان مایکروویو

کوپل گردان قطعه ای است که چرخش را از موتور به سینی گردان انتقال می دهد و ممکن است خراب بودن این قطعه منجر به ایجاد سروصدا در مایکروویو گردد. جهت بررسی این مشکل اولین کاری که می کنید خارج کردن دستگاه از برق می باشد. در ادامه نیاز است تا سینی گردان را از داخل دستگاه درآورده تا قادر به مشاهده کوپل گردان باشید. البته مشاهده کوپل گردان در مدل های مختلف مایکروویو متفاوت بوده و در برخی موارد نیاز است ابتدا موتور را خارج نموده و سپس اقدام به بررسی کوپل نمایید. دهانه D شکل کوپل گردان کاملا واضح بوده و در سر شفت موتور محکم متصل می گردد. ممکن است دهانه کوپل دچار پارگی و شکستگی شده باشد و سبب ایجاد صدا در دستگاه گردد. علاوه بر آن خود کوپل نیز ممکن است به دلایل مختلف شکسته و آسیب دیده باشد که  در این صورت باید آن را با یک قطعه جدید تعویض نمود.

ایراد در ریل زیر بشقاب مایکروویو

در صورتی که در مایکروویو خود صداهای غیر عادی می شنوید نیاز است تا منبع صدا را پیدا کنید. کمی به مایکروویو نزدیک شده و در صورتی که متوجه شدید صدا از قسمت سینی دستگاه می باشد بلافاصله آن را خاموش کرده و سپس از برق جدا نمایید. گاهی ممکن است علت این صدا از ریل زیر سینی باشد که به دلایلی به درستی نچرخیده و صداهایی را ایجاد می کند. با برداشتن سینی و بررسی دقیق ریل ها می توانید متوجه مشکلات موجود در آن بشوید. در صورتی که این ریل ها دچار شکستگی شده باشند نیاز است تا آن را تعویض نمایید. همچنین چرخ های ریل نیز می توانند آسیب دیده باشند و صداهایی را ایجاد کنند که امکان تعویض این قطعات نیز به راحتی وجود خواهد داشت.

خراب بودن دیود دستگاه

یکی از دلایل ایجاد سر و صداهای غیر عادی در مایکروویو را می توان به خراب بودن دیود آن نسبت داد. در صورت وجود مشکل در دیود، صدایی که تولید می شود به شکل وزوز بوده و نیاز به انجام بررسی های بیشتر دارد. برای انجام این کار پس از جدا کردن دستگاه از برق، بدنه مایکروویو را نیز باید درآورده و خازن موجود در آن را دشارژ نمایید. این کار باعث می شود تا از وجود شوک الکتریکی جلوگیری گردد. پس از آن باید قطعه دیود را پیدا کرد و سالم یا خراب بودن آن را با استفاده از یک مولتی متر بررسی نمود. با تعویض پروب های مولتی متر پیوستگی دیود را نیز امتحان کرده و پیوستگی باید در یک جهت نمایش داده شود. در صورتی که این طور نبود نیاز به تعویض دیود توسط تعمیرکار می باشد.

فن خنک کننده معیوب است

فن خنک کننده در مایکروویو وظیفه دارد تا به خنک کردن مگنترون زمانی که دستگاه در حال کار کردن می باشد بپردازد. به منظور بررسی این فن نیاز است تا جعبه مایکروویو را درآورده و پوششی که دور مجموعه فن قرار دارد را جدا نمایید. پره های فن را از نظر وجود شکستگی و پارگی بررسی نموده و همچنین بررسی کنید که جسم خارجی در لابه لای پره ها گیر نکرده باشد. در صورت وجود مشکلی در فن نیاز است تا آن را با یک قطعه جدید و سالم تعویض نمایید.

مجتمع فن و کار برگزار کننده دوره های آموزشی از جمله آموزش تعمیرات ماکروفر و ماکروویو ، آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش تعمیرات لپ تاپ ، آموزش تعمیرات لباسشویی ، آموزش تعمیرات ماشین ظرفشویی و … می باشد . برای اطلاع از نحوه برگزاری دوره ها با کارشناسان ما تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
X بستن
پربازدیدترین مقالات
نحوه تشخیص و تعمیر دستگاه کپی
نحوه تشخیص و تعمیر دستگاه کپی
نحوه اجاری رایزر برق ساختمان
نحوه اجرای رایزر برق ساختمان
plc
خطای برقراری ارتباط PLC به چه معناست؟
معرفی اجزای بُرد آردوینو
بُرد آردوینو از چه اجزایی تشکیل شده است؟
تمامی دوره‌ها
مشاهده نظرات ثبت نظر
مشاهده نظرات هنوز نظری ثبت نشده است.
نظر خود را با دیگران به اشتراک بزارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمایش بیشتر