آدرس: تهران - میدان انقلاب - روبروی سینما بهمن - نبش خیابان منیری جاوید - آموزشگاه فن و کار

نحوه نصب صحیح دوربین مدار بسته

دسته بندی‌ها
نویسنده: تحریریه فن و کار

نحوه نصب صحیح دوربین مدار بسته : پس از انتخاب و تهیه خود دوربین و بخش های مختلف آن، مهم ترین فرآیندی است که در نحوه کارکرد درست و صحیح سیستم های امنیتی مدار بسته نقش بسزایی داشته و از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا حتی اگر بهترین برند و با کیفیت ترین مدل موجود در بازار را نیز تهیه کنید، اگر بلد نباشید که چگونه دوربین مدار بسته را بر اساس استاندارد های لازم و به درستی، نصب کنید، پتانسیل سیستم و و انتظار کاربران از قابلیت های آن به خوبی برآورده نخواهد شد.

حال که با اهمیت فراوان این مرحله آشنا شدید، شاید با خود فکر کنید بهتر است تمامی مراحل نصب را به یک نصاب حرفه ای واگذار کنیم. در ادامه این مقاله بیشتر به انتخاب دوربین مطلوب و نصب آن خواهیم پرداخت همچنین با شرکت در دوره آموزش نصب دوربین مدار بسته میتوانید بصورت تخصصی و حرفه ای این حرفه را یاد بگیرید.

آموزش نصب دوربین مدار بسته

خودمان دوربین مدار بسته را نصب کنیم یا یک نصاب حرفه ای

پیش از این که به این سوال پاسخ دهیم، ابتدا باید سطح توانایی ها و اطلاعات خود را ارزیابی کنید. در صورتی که، در زمینه انتخاب صحیح یک دوربین مدار بسته مطلوب و همچنین برگزیدن یک دستگاه متناسب به منظور ثبت تصاویری که دوربین ها ضبط کرده اند، اطلاعات کافی داشته و از ابزار ها و تجهیزات لازم برای این کار برخوردار می باشید، می توانید خودتان نسبت به نصب دوربین مدار بسته اقدام کنید.

البته در نظر داشته باشید که با صرف هزینه بیشتر، می توانید یک نصاب حرفه ای را در اختیار بگیرید و از یک نصب اصولی، استاندارد و کاملا تمیز و مرتب برای نصب دوربین مدار بسته اطمینان حاصل کنید. با این حال، با خواندن باقی این مطالب، به احتمال زیاد، قادر خواهید بود در کوتاه ترین زمان و به درست ترین شکل ممکن، دوربین های مدار بسته خود را نصب کنید.

پیش از نصب لازم است چه اقداماتی انجام دهیم

در اولین مرحله باید قسمتی که قرار است دوربین بر آن نصب شود را در نظر بگیرید؛ سپس برای سیم کشی های لازم، باید به فکر ایجاد کردن یک حفره در محل مشخص شده باشید. این موضوع که یک حفره روی دیوار شما باشد، ممکن است تا حدی شما را نگران کند؛ اما نیازی به نگرانی نیست چرا که با به کار گرفتن تجهیزاتی اعم از لوله، داکت، سینی کابل، لوله و غیره و همچنین با گذراندن سیم ها از کناف، زیر نما، دو پوش، سقف های کاذب و یا سیم کشی های زیر زمین می توان آن را به طور کامل مخفی کرده و از دیده ها پوشاند.

همچنین در برخی از سیستم های امنیتی، دوربین های مدار بسته به صورت بسته های بی سیم ارائه می شوند؛ این امر نصب آن ها را در مکان های با فضای کم و کوچک آسان تر می کند.

نیاز شما به دوربین مدار بسته

از انتظارات و نیاز های خود از سیستم دوربین های مدار بسته، یک لیست تهیه کنید. یعنی در این لیست مشخص کنید که در کدام مکان ها، به نظارت و کنترل نیاز دارید و در هر یک، تا چه اندازه شفافیت اهمیت دارد و چه کیفیتی مناسب است. این که هر گوشه از مکان مورد نظر را به دوربین مدار بسته مجهز کنید، هم از نظر قیمت و هزینه خیلی گران می شود و هم ضرورتی ندارد؛ در نتیجه، تنها در آن نقاطی دوربین مدار بسته نصب کنید که پر اهمیت تر باشند و به نظارت و کنترل بیشتری احتیاج دارند.

پس از انجام اولویت بندی، تمامی نقاط مشخص شده را از لحاظ کیفیت بررسی کنید تا دوربین ها بیشترین میدان دید را داشته باشند و مانعی در جلوی آن قرار نداشته باشد.

نصب دوربین مدار بسته

چه مکان هایی برای نصب دوربین مدار بسته مناسب هستند؟

  • فضا های داخلی (برای مثال اتاق پذیرایی، آشپزخانه و سایر اتاق ها در خانه، ورودی اصلی، لابی، پارکینگ ها و اتاق نگهبانی در مجتمع های مسکونی، اتاق کارکنان، اتاق های انتظار و لابی در اداره ها و دفاتر و همچنین انبار ها، سالن های تولید و دیگر اتاق ها در محیط های صنعتی.)
  • پنجره هایی که رو به خیابان قرار دارند
  • در های اصلی و پشتی یا در های اضطراری در ساختمان
  • راه پله ها یا راهرو هایی که برای خروج اضطراری طراحی شده اند
  • اتاق های برق، تأسیسات، موتورخانه و آتش نشانی
  • خیابان یا کوچه ای که مکان مورد نظر در آن واقع می باشد.

برای نصب دوربین، زاویه و ارتفاع مناسب را انتخاب کنید

به طور معمول بهترین زاویه در هر اتاق، در گوشه ای از دیوار است که به سقف متصل می شود. به این نکته توجه داشته باشد که دوربین باید همه ورودی ها و همه خروجی های اتاق را تحت پوشش قرار دهد. همچنین سعی کنید دوربین به یک منبع برق نظیر پریز برق نزدیک باشد تا به این انرژی دسترسی آسان داشته باشد. نکته دیگر این که در صورتی که می خواهید دوربین مدار بسته را در محیط بیرون نصب کنید، حتما توجه کنید که ارتفاع آن بیش تر از 3 متر باشد تا از دسترس افراد دور باشد.

دوربین را بر روی دیوار نصب کنید

هنگام خرید برخی از دوربین های مدار بسته ممکن است به شما لنت های چسبنده داده شود تا دوربین را بر روی دیوار نصب کنید. توصیه می شود از روش مطمئن تر استفاده کرده و دوربین را در محل به دیوار پیچ کنید. برای این کار کافی است ابتدا مکان مناسبی را برای دوربین مدار بسته پیدا کنید. سپس محل پیچ ها را روی دیوار مشخص کرده و علامت گذاری کنید. دوربین را به دیوار پیچ کنید و در آخر سمت آن را تنظیم کنید.

دوربین را به منبع انرژی برق وصل کنید

تقریبا پس از خرید همه دوربین های مدار بسته، همراه آن یک آداپتور برق نیز ارسال می شود. با استفاده از این آداپتور، می توان دوربین مدار بسته را به پریز های برق معمولی که بر روی دیوار قرار دارند نیز متصل کرد. کافی است یک سر سیم را به بخش پشتی دوربین مدار بسته وصل کنید و سر دیگر که دارای دو شاخه می باشد را به پریز برق. در صورتی همراه دوربین مدار بسته خریداری شده، آداپتوری ارسال نشده و یا آداپتور ارسال شده شکسته است، فورا با جایی که دوربین را از آن خریده اید تماس حاصل کنید.

دوربین های مدار بسته سیمی را به دستگاه DVR وصل کنید

فیشی وجود دارد با نام BNC. این فیش تجهیزات نظارت تصویر را به یکدیگر وصل می کند. استفاده از این فیش ها بسیار ساده است. در انتهای آن پیچی وجود دارد که پس از اتصال به پورت، با چرخاندن آن، قفل می شود. کابل RG دوربین (کابلی که به دو سر آن فیش BNC متصل می باشد) را باید به دستگاه DVR متصل کنید. برای این کار کافی است، یک سر کابل را به خود دوربین مدار بسته و سر دیگر را به DVR متصل کنید. توجه داشته باشید برای این که تصویر در حال ضبط دوربین مدار بسته را مشاهده کنید، باید فیش بی ان سی را به درگاه ورودی DVR یا Input وصل کنید.

مکانی مناسب به منظور استقرار دستگاه مرکزی انتخاب کنید

هنگامی که قصد دارید برای تعداد زیادی دوربین مدار بسته، سیم کشی انجام دهید، باید مکانی را برای جمع شدن کابل ها و اتصال به دستگاه DVR در نظر بگیرید. این مکان، باید کاملا در دسترس باشد و بتوان از هر جایی در خانه به آن سیم کشی کرد. بر فرض مثال، یکی از مکان هایی برای قرار دادن وسایل و دستگاه های سیستم نظارت تصویر مطلوب و مناسب به شمار می رود، اتاق زیر شیروانی است. معمولا برای تمامی دوربین های مدار بسته موجود در یک ساختمان، از یک دستگاه DVR استفاده می کنند.

البته در صورتی که ساختمان مد نظر، یک مجتمع بسیار برزگ و دارای چندین بخش است و لازم است هر بخش به طور جداگانه تحت نظارت باشد، استفاده از چند دستگاه DVR نیز مانعی ندارد.

برای نصب دوربین از کابل ترکیبی استفاده کنید

معمول ترین و عام ترین کابل مورد استفاده در سیستم های امنیتی دوربین های مدار بسته، کابل ترکیبی می باشد. این نوع از کابل، دارای دو رشته می باشد؛ یکی از این رشته ها برای برق است و رشته دیگر برای تصویر. دلیل نام گذاری این کابل ها نیز همین مسئله است. مزیت این کابل این است که با استفاده از آن تنها یه بار لازم است سیم کشی انجام شود.

رشته ای از کابل ترکیبی که به تصویر اختصاص دارد از نوع RG59 می باشد. در رشته ای که به برق مربوط است، سیم قرمز، مثبت و سیم مشکی، منفی هستند. به دو انتهای رشته مربوط به تصویر، فیش های بی ان سی وصل می شود. توصیه می شود از این کابل ها تنها در مسافت های کمتر از 50 متر بهره گرفت.

برق رسانی به دوربین مدار بسته

به هنگام نصب دوربین مدار بسته ، باید به برق رسانی به آن ها نیز نیم نگاهی داشته باشید. به منظور انجام این امر، می توانید از پاور مرکزی و یا ترانس های با آمپر کم بهره بگیرید. این برق رسانی نیز می تواند توسط کابل ترکیبی صورت بگیرد. (استفاده از کابل مجزا نیز مانعی ندارد). دقت داشته باشید که هنگام انتخاب توان خروجی منابع تغذیه، آمپر مصرفی دوربین مدار بسته مد نظر و یا کل سیستم را نیز در نظر بگیرید.

هر کابل را به یک ورودی یا Input در دستگاه DVR وصل کنید

هر دستگاه DVR تعدادی پورت دارد. این دستگاه، بسته به تعداد پورت هایی که دارد می تواند تعدادی دوربین مدار بسته را کنترل و مدیریت کند. بنابراین شما با استفاده از تنها یک دستگاه DVR، این امکان را دارید که چندین دوربین را به وسیله یک دستگاه مدیریت کنید. این دستگاه تمام دوربین های مدار بسته متصل را ضبط می کند و در نهایت به وسیله نمایشگر، تصویر این دوربین های مدار بسته را به صورت مجزا و تک تک، و یا به صورت ترکیبی و یک جا نمایش می دهد.

کابل های دوربین را پوشانده و مخفی کنید

برای این که به صورت حرفه ای یک سیستم نظارت تصویر راه اندازی کنید، پیشنهاد می شود که کابل ها و سیم ها را از درون دیوار ها عبور دهید و یا از داکت بهره بگیرید. همچنین می توانید این کابل ها را از یر یا پشت وسایلی نظیر فرش و غیره رد کنید. برای رد کردن کابل از زیر فرش باید آن ها را به کف زمین بچسبانید. شایان ذکر است در صورتی که با سوراخ کردن دیوار و استفاده کردن از دریل و مته برقی با مشکل مواجه هستید، بهتر است با یک سیم کش حرفه ای تماس حاصل فرمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله : نحوه کابل کشی دوربین مدار بسته تحت شبکه

لنز دوربین های مدار بسته

هنگامی که می خواهید برای دوربین مدار بسته خود لنز تهیه کنید، به انواع گوناگون لنز ها پی خواهید برد (البته این امکان تنها در صورتی وجود دارد که لنز دوربین شما قابل تغییر بوده و فیکس نباشد). در زمان انتخاب لنز، حتما نور محیط و و فاصله اشیاء را در نظر داشته باشید و حتما فاصله کانونی لنز را برگزینید.

یک قاعده کلی برای انتخاب لنز مناسب

به طور کلی این قاعده را به یاد داشته باشید که در محیط کوچکی در حدود 50 متر، لنز 3.6 انتخاب مطلوبی خواهد بود و هر چقدر فاصله شئ مد نظر بیشتر باشد، به طبع، فاصله کانونی آن هم باید به دنبال آن افزایش یابد. البته انتخاب بنز به این سادگی نیست و برای این کار به تجربه زیادی نیاز است. انتخاب دیگری که می تواند در این شرایط مناسب باشد، انتخاب لنز هایی دارای قابلیت فوکوس متغیر می باشد. محدوده فوکوس در این لنز ها، محدود می باشد اما به شما در امر انتخاب لنز بسیار کمک می کند و کار شما را به مراتب آسان تر می کند.

حفاظت از دوربین های مدار بسته

در صورتی که نیاز است امنیت خود دوربین های مدار بسته نیز تأمین شود، دوربین ها را به گونه ای نصب کنید که هر کدام از آن ها توسط دوربین دیگر قابل رؤیت بوده و در میدان دید دوربین های دیگر قرار داشته باشد. البته نکته ای که در این موضوع دلالت می کند، امکان کابل کشی در محلی است که می خواهید دوربین را در آن نصب کنید.

سیم کشی دوربین

از قسمت های فوق العاده مهم و پر اهمیت نصب دوربین های مدار بسته سیم کشی آن است. همان طور که پیش تر گفته شد، برای سیم کشی باید حتما برنامه داشته باشید. دقت کنید که هدف مصرف کمترین مقدار سیم است. هر چقدر برای دریافت نتیجه مطلوب، سیم کمتری مصرف کنید، بهتر است. توجه داشته باشید که طول سیم ها نباید از مقدار استاندارد بیشتر بشود چرا که سبب ضعیف شدن سیگنال ها و موج های تصویر می شود و در نتیجه با افت کیفیت مواجه خواهید شد.

همچنین سیم های انتقال سیگنال ها و امواج ویدیویی، هیچ گاه نباید از کنار کابل های جریان بالا رد شوند و بین آن ها حداقل باید 12 سانتی متر فاصله وجود داشته باشد. حد اکثر طول هر کابل برای هر دوربین 400 متر می باشد و نباید از این مقدار فراتر برود. در آخر توصیه می شود که برای انتقال تصاویر، از کابل های با کیفیت بالا بهره بگیرید.

4/5 - (5 امتیاز)
X بستن
پربازدیدترین مقالات
نحوه سیم کشی و بستن کلید تک پل و مدار و نقشه آن
نحوه سیم کشی و بستن کلید تک پل و مدار و نقشه آن
نحوه اندازه گیری مقدار مقاومت الکتریکی
نحوه اندازه گیری مقاومت الکتریکی
قابلیت BLC در دوربین مدار بسته چیست و چه تفاوتی با HLC دارد
قابلیت BLC در دوربین مدار بسته چیست و چه تفاوتی با HLC دارد؟
تابلو های LED و چلنیوم
مزایای استفاده از تابلو های LED و چلنیوم
تمامی دوره‌ها
مشاهده نظرات ثبت نظر
مشاهده نظرات هنوز نظری ثبت نشده است.
نظر خود را با دیگران به اشتراک بزارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمایش بیشتر