آدرس: تهران - میدان انقلاب - روبروی سینما بهمن - نبش خیابان منیری جاوید - آموزشگاه فن و کار

نحوه عیب یابی و تعمیر اتو بخار پرسی

دسته بندی‌ها
نویسنده: تحریریه فن و کار
اتو بخار پرسی

اتو پرس یکی از وسایل مهم خانگی است که باید همیشه در بهترین حالت نگهداری شود. این دستگاه ،  دستگاهی است که تقریباً به صورت روزمره مورد استفاده قرار می گیرد و از این رو لازم است که آن را تمیز ، به خوبی نگهداری کنید تا بتواند در بهترین شرایط کار کند. اما اگر این کار را نکنید ، می تواند با مشکلاتی روبرو شود که ممکن است استفاده از آن را برای شما دشوار کند. اگر اتو پرس شما کار نمی کند ، دلایل زیادی می تواند پشت آن باشد. در مقاله ی زیر ابتدا به بررسی دلایلی که ممکن است اتو پرس کارنکتد پرداخته و سپس روش های عیب یابی و تعمیر خانگی آن ها را آموزش خواهیم داد .

در صورتی که با دنبال کردن این مطالب توانستید به راه حل درستی در مورد مشکل اتو بخار خودتان برسید در این صورت مشکل شما حل خواهد در غیر این صورت پیشنهاد ما این است که پیش از کار کردن بیشتر بر روی این وسیله آن را به یک تعمیر کار ور در صورت خرید از برند های معتبر ان را به نمایندگی ها بسپارید تا ملیات تعمیرات تخصصی را آن ها بر عهده بگیرند .

در اتو بخار پرسی خود ممکن است شاهد رخ دادن چه مشکلاتی باشد ؟

در اتوبخار رایج ترین مشکلی که ممکن است پیش بیاید عدم بخار کردن اتو در زمان سریع و عدم جوش اوردن اب برای بخار کردن است . این موضوع می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد که در مطالب زیر به چرایی وقوع این مشکل می پردازیم :

1 – آب در شلنگ به بخار تبدیل شده است

این بخش فقط برای اتوهای ژنراتور بخار اعمال می شود:

هنگامی که برای اولین بار از بخار استفاده می کنید یا مدت طولانی است که از آن استفاده نکرده اید ، ممکن است بخار در آب شلنگ متراکم شود.

برای حل این مسئله ، اتو بخار پرسی خود را از لباس دور نگه دارید و محرک بخار را فشار دهید تا بخار به جای آب از صفحه کف خارج شود.

2 – از آب معطر در اتواستفاده شده است

اگر متوجه نشت آب کثیف از کف بشویید ، ممکن است از آب معطر یا عطر در اتو بخار پرسی شما  استفاده شود (توصیه می کنیم از هیچ یک از این انواع آب در اتوها استفاده نکنید ، زیرا باعث آسیب می شود).

توصیه می کنیم ابتدا رسوب زدایی از اتو را بررسی کنید تا متوجه شوید آیا این مشکل قابل حل است یا خیر: تمام اطلاعات رسوب زدایی برای اتو بخارهای پرسی  خود را در با سرچ نام برند مربوطه اتوی خود می توانید پیدا کنید .در این صورت در صورت شناسایی مشکل و تلاش برای رفع آن و عدم حل شدن آن می توانید به تکنسین و یا نمایندگی مربوطه مراجعه کنید .

3 – بخار روی تخته متراکم شده است

گاهی اوقات بخار روی پوشش صفحه اتو متراکم می شود ، مخصوصاً هنگام استفاده از اتوهایی که مقادیر زیادی بخار تولید می کنند. این ممکن است به نظر برسد که اتو بخار پرسی  شما از قسمتصفحه کوره نشت می کند.

یک پوشش اتو فرسوده نیز ممکن است باعث ایجاد این نوع تراکم شود.

برای جلوگیری از این ، می توانید موارد زیر را انجام دهید:

– تنظیم بخار کمتری را انتخاب کنید یا فقط در اولین اتوکشی ها از بخار استفاده کنید و سپس آن را با ضربه های اتو خشک تمام کنید.

– همچنین می توانید یک لایه اضافی نمد بین صفحه اتو و پوشش صفحه اتو قرار دهید تا میزان تراکم روی صفحه اتو به حداقل برسد.

– در صورت فرسودگی مواد اسفنج ، پوشش صفحه اتو را تعویض کنید.

4 – شما بیش از حد ممکن از اتو بخاراستفاده کرده اید

هنگامی که در مدت زمان کوتاهی اغلب از عملکرد تقویت بخار استفاده می کنید ، آب می تواند روی صفحه کف جمع شده و نشت کند.

لطفاً اتو را در حالت افقی ادامه دهید و قبل از استفاده از عملکرد تقویت بخار کمی صبر کنید .

5 – دما روی صفحه خیلی کم تنظیم شده است

این فقط برای اتوهایی با صفحه دما اعمال می شود.

هنگامی که درجه حرارت روی صفحه تنظیم نشده است به منطقه بخار (2 نقطه یا بالاتر) ، اتو شما به اندازه کافی گرم نیست که بخار بخورد. این باعث می شود که در هنگام فعال کردن بخار ، صفحه آن نشت کند.

لطفاً قبل از فعال کردن بخار ، اطمینان حاصل کنید که دما روی منطقه بخار روی صفحه تنظیم شده باشد (در تصویر با رنگ آبی نشان داده شده است). سپس قبل از اینکه اتو را از سر بگیرید ، بگذارید یک دقیقه اتو در حالت استراحت پاشنه گرم شود.

توجه: این تصویر فقط بیک تصویر شماتیک کلی است و ممکن است دراتوهای مختلف با برند ها و شماره های مختلف متفاوت نیز باشد .

تعمیر اتو بخار پرسی

6 – در سیستم رسوب زا آب باقی مانده است

بعد از فرآیند Calc-Clean ، که به فرایند رسوب زدایی نیز مشهور است ،  ممکن است آب باقیمانده از کف آن چکه کند. نگران نباشید ؛ این موضوع طبیعی است در این حالت کفپوش را با پارچه خشک کنید.

 7 – اتو بخار به جای بخار دود خارج می کند

اگر اتو بخارپرسی شما در حال تولید دود است ، دلایل زیادی می تواند داشته باشد.

در دفعات اول استفاده مشاهده ی این موضوع امری نسبتا طبیعی است .

بعضی از قطعات اتوی بخارشما در حین تولید کمی چرب شده اند.

در نتیجه این ، اتوی شما ممکن است در هنگام روشن شدن برای چند بار اول مقداری دود تولید کند. که البته جای نگرانی نیست و این موضوع طبیعی است .

آب در کف باقی مانده است

گاهی اوقات ، ممکن است پس از آخرین استفاده ، مقداری آب در کف اتوی شما باقی مانده باشد. با گرم شدن كف آهنی این آب تبخیر می شود. این ممکن است شبیه دود باشد. این موضوع نیز طبیعی است و پس از مدتی کوتاه متوقف می شود.

 8 -پخش شدن صدای جیر جیر از اتو

اگر اتوی شما وقتی آن را روی پاشنه خود قرار می دهید صدای سر و صدا ایجاد می کند ، بدانید که چرا این اتفاق در اینجا رخ داده است. صدای سر و صدا طبیعی است . برای اتو طبیعی است که وقتی آن را روی پاشنه خود قرار می دهید ، صدای سر و صدا ایجاد کند. این صدای تماس آب با دیواره های محفظه بخار کف است.نگران نباشید . عملکرد آهن شما به هیچ وجه تحت تأثیر این امر قرار نمی گیرد .

9 – قطع شدن برق اتو هنگام کار

اتصالات برق خانگی را در ابتدای امر باید بررسی کنید تا از منبعی که اتوبرق میگیرد مطمئن شوید . سیم های برق اتو را از نظر زدگی و پارگی بررسی کنید . ممکن است که لوازم خانگی دیگری هم به برق باشند و جریان برق را ضعیف کرده باشند . بهتراز اتوی بخار شما به یک پریز مستقل نصب شود و بهتر است که از استفاده از سه راهی ها جلوگیری و پرهیز کنید . در صورت بررسی تمامی این وارد و بروزمجدد مشکل باید به تکنسین متخصص مراجعه کنید .

10 – شلنگ بخاراتو بخار  سفت است

اگر متوجه شدید که شلنگ بخار شما سفت و سخت است یا مانور آن دشوار است ، لطفا موارد زیر را بخوانید.

شلنگ گرم نشده است

وقتی مدتی از بخار خود استفاده نکردید ، شلنگ آن سرد خواهد شد و همین امر باعث سفتی و جابجایی آن می شود.

با شروع استفاده از آن ، شلنگ گرم می شود و مانور آن راحت تر می شود.

مواردی که در بالا به ان ها اشاره کردیم شامل موضوعات و دلایلی هستند که به طور رایج در انواع برندهای اتو بخار مشاهده شده است  و به دنبال رخ دادن این موضوعات ممکن است که اتوبخار پرسی شما به خوبی کارنکند . در ادامه ی مقاله به روش های عیب یابی و تعمیرهایی که  درمنزل می توانید برای رفع مشکلات اتو بخارانجام دهید می پردازیم .

  1. تمام تنظیمات را بررسی کنید

اولین کاری که در صورت کار نکردن اتو پرس انجام می شود بررسی تمام تنظیمات و اطمینان از خوب بودن همه آنها است. پارچه های مختلف برای اتو کشیدن به تنظیمات مختلف دما نیاز دارند. برای همان مورد به نمودار درجه حرارت عمومی زیر مراجعه کنید:

 

ملافه: 230 درجه سانتیگراد (445 درجه فارنهایت)

تری استات: 200 درجه سانتیگراد (390 درجه فارنهایت)

پنبه: 204 درجه سانتیگراد (400 درجه فارنهایت)

ویسکوز / ریون: 190 درجه سانتیگراد (375 درجه فارنهایت)

پشم: 148 درجه سانتیگراد (300 درجه فارنهایت)

پلی استر: 148 درجه سانتیگراد (300 درجه فارنهایت)

ابریشم: 148 درجه سانتیگراد (300 درجه فارنهایت)

استات: 143 درجه سانتیگراد (290 درجه فارنهایت)

اکریلیک: 135 درجه سانتیگراد (275 درجه فارنهایت)

Lycra / Spandex: 135 درجه سانتیگراد (275 درجه فارنهایت)

نایلون: 135 درجه سانتیگراد (275 درجه فارنهایت)

به کتابچه راهنمای کاربر که همراه با اتو پرس است مراجعه کنید و مطمئن شوید که تمام اتصالات و تنظیمات را به روشی که در کتابچه راهنما توصیه می شود انجام داده اید.

  1. سیم و ترموستات را بررسی کنید

  • در بیشتر موارد کار نکردن پرس آهن ، مشکل مربوط به ترموستات یا سیم برق است.
  • بنابراین کار بعدی که باید انجام دهید این است که ببینید آیا ترموستات روی یک تنظیم کافی برای گرم شدن اتو تنظیم شده است یا خیر.
  • همچنین ببینید آیا به درستی حرکت می کند و معیوب نشده است. در صورت خرابی ترموستات ، ممکن است لازم باشد آن را تعویض کنید و سپس فشار دهید آهن را روشن کنید.
  • بررسی کنید که سیم برق از جایی آسیب ندیده یا پاره نشده است. آن را به یک منبع تغذیه دیگر وصل کنید و دوباره فشار آهن را روشن کنید تا بررسی کنید آیا مشکل از منبع تغذیه است یا خیر.
  1. صفحه زیرین را چک کنید

  • بعضی اوقات مشکل در صفحه کف نیز می تواند دلیل کار نکردن اتو پرس باشد. بنابراین شما باید پایین آن و همچنین سوراخ هایی را که بخار از آنها خارج می شود برای هر نوع انسداد یا آوار بررسی کنید.
  • سطح صفحه زیرین را بررسی کنید تا ببینید آیا ذرات لباس بهم چسبیده اند دلیل این موضوع می تواند باعث سفت شدن صفحه شود و اجازه ندهد که اتو به درستی کار کند  . بسیاری از افراد نیز این شرایط را تجربه کرده اند که پارچه به اتو بخارمی چسبد. در این حالت ، ممکن است مسئله با صفحه جداگانه باشد. اولین کاری که باید انجام دهید تمیز کردن صفحه کف است. با استفاده از تمیز کننده تجاری مخزن را تمیز کنید و مطمئن شوید که فقط از آب مقطر برای این کار استفاده می کنید. اما اگر مشکل ادامه پیدا کند ، ممکن است صفحه کفپوش معیوب باشد و مجبور شوید آن را تعویض کنید.
  • اگر مشکلی وجود دارد ، حتماً آنها را به درستی پاک کنید. صفحه زیر را تمیز کرده و آثار سوختگی را برطرف کنید.
  1. سوراخ های بخار و ظرف آب را تمیز کنید

  • برای اطمینان از عملکرد خوب اتو پرس ، باید سوراخ های بخار و همچنین ظرف آب را به طور مرتب تمیز کنید.
  • برای این کار می توانید ظرف را تا حدود یک چهارم با سرکه سفید پر کنید و سپس اتو را روشن کنید تا بخارپز شود.

5- ممکن است سطح آب خیلی کم باشد

علت: رایج ترین دلیل بخار نیاوردن فشار اتو بخار ، آب بسیار کمی در مخزن آب پرس است. اگر آب در مخزن کم یا کم باشد ، آهن قادر به تولید بخار نخواهد بود و بنابراین لباس را به درستی اتو می کند.

راه حل: برای حل این مشکل ، سطح آب مخزن را بررسی کنید. اگر کافی نیست ، آب تمیز را ترجیحاً از فیلتر خانه خود در مخزن و تا سطح مشخص شده پر کنید ، نه بیشتر ، نه کمتر. سعی کنید دوباره اتو را روشن کرده و اکنون لباسها را با آن اتو کنید. اگر بخار هنوز تولید نمی شود ، ممکن است مشکل دیگری در دستگاه وجود داشته باشد.

6 – صفحه کنترل دما را بررسی کنید

علت: دلیل دیگر بخار ندادن فشار اتو بخار می تواند تنظیم نادرست دما باشد.

راه حل: برای این منظور ، باید صفحه کنترل دما را بررسی کنید و ببینید آیا روی تنظیم بخار قرار دارد یا خیر. برای تولید بخار ، شماره گیری باید روی گزینه ای تنظیم شود که تولید بخار را نشان می دهد. اگر شماره گیری به اشتباه تنظیم شده است ، ممکن است لازم باشد آن را عوض کنید و سپس دوباره اتو کردن لباس ها را امتحان کنید. اگر این مسئله بود ، پس باید مشکل حل شده باشد.

اکنون که دلایل اصلی کار نکردن اتو پرس را دانستید ، ممکن است بتوانید به تنهایی مسئله را حل کنید. با این حال در برخی موارد ممکن است لازم باشد که به عنوان مثال در صورت نیاز به تعویض قطعه ، با متخصصان تماس بگیرید.

7 – ترموستات گیر کرده

علت: اکثر اتوهای مدرن دارای ترموستات هستند که می توانند با تنظیم و چرخش تنظیمات و دمای مختلفی را امتحان کنند. با این حال گاهی اوقات ممکن است دستگیره به یک موقعیت گیر کرده و حرکت نکند. این ممکن است منجر به عدم بخار شود.

راه حل: مراقب باشید که دستگیره آزادانه حرکت کند و در هیچ نقطه ای گیر نکند. گاهی اوقات ، دستگیره در تنظیم اشتباه گیر می کند و این می تواند دلیل عدم تولید بخار در فشار بخار باشد. اگر دستگیره معیوب به نظر می رسد ، ممکن است مجبور شوید ترموستات را از طریق یک متخصص جایگزین کنید.

8 – تمام کابل های برق را بررسی کنید

علت: اگر حتی در یک کابل برق مشکلی وجود داشته باشد ، ممکن است وضعیت کار نکردن اتو پرس ایجاد شود. کابلهای خراب یا متصل به هم پیوسته ممکن است مشکلات فنی ایجاد کنند و اجازه ندهند دستگاه کار کند.

راه حل: بنابراین برای اطمینان از اینکه همه کابل های برق خوب کار می کنند یا اینکه بدانید کدام یک از آنها نیست ، باید درپوش پشت اتو را باز کرده و سپس آن را به برق وصل کنید. اطمینان حاصل کنید که اقدامات ایمنی را دنبال می کنید تا دچار برق نشوید. بررسی کنید که کابل های موجود در سوکت روی دیوار قدرت دارند. برای اطمینان از تداوم کابل ها می توانید از یک مولتی متر استفاده کنید. اگر مشکلی در کابل ها وجود دارد ، باید آنها را تعویض کنید.

9 – اتو گرم نمی شود

همچنین ممکن است با مسئله گرم نشدن اتو بخار مواجه شده باشید. این یکی دیگر از مشکلات رایج اتوبخار است. برای بررسی علت این مسئله ، ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که سیم برق به درستی متصل و روشن شده است. سپس سیم برق و ترموستات را بررسی کنید. تنظیم ترموستات را اصلاح کرده و دوباره گرمایش را بررسی کنید. اگر به درستی کار نکند ، این مسئله می تواند مسئله ای باشد و دلیل گرم نشدن آهن باشد. با تماس با یک برقکار حرفه ای جایگزین آن شوید.

مشکلات فنی را در نظر بگیرید

مجتمع فن و کار برگزار کننده دوره های آموزشی از جمله آموزش تعمیرات لوازم خانگی می باشد . برای اطلاع از نحوه برگزاری دوره ها با کارشناسان ما تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
X بستن
پربازدیدترین مقالات
آموزش روش های شارژ گاز یخچال
آموزش روش های شارژ گاز یخچال
درآمد شغل تعمیرات لوازم خانگی
درآمد شغل تعمیرات لوازم خانگی
آموزش تعویض بلندگوی سامسونگ
آموزش تعمیر و تعویض اسپیکر سامسونگ گلکسی J5
تعمیر دکمه صفحه نمایش مایکروویو
نحوه تعمیر صفحه نمایش مایکروویو
تمامی دوره‌ها
مشاهده نظرات ثبت نظر
مشاهده نظرات هنوز نظری ثبت نشده است.
نظر خود را با دیگران به اشتراک بزارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمایش بیشتر