آدرس: تهران - میدان انقلاب - روبروی سینما بهمن - نبش خیابان منیری جاوید - آموزشگاه فن و کار

نحوه تعمیر صفحه نمایش LCD گوشی سامسونگ

دسته بندی‌ها
نویسنده: تحریریه فن و کار
ال سی دی گوشی سامسونگ

نحوه تعمیر صفحه نمایش LCD گوشی سامسونگ : شاید یکی از عمده دلایلی خرابی و از کار افتادگی گوشی‌های هوشمند ایجاد مشکل در قسمت صفحه نمایش یا ال سی دی گوشی باشد، که افراد مجبور می‌شوند به تعمیرکار گوشی مراجعه کنند. متاسفانه تعمیرات ال سی دی به دلیل شکستگی از متداول‌ترین تعمیرات انجام شده بر روی گوشی‌های هوشمند به شمار می‌روند.

آموزش تعمیرات موبایل

ممکن است گوشی شما در اثر افتادن از دستتان یا سهل ‌انگاری و سقوط گوشی بشکند و نیاز به تعمیر پیدا کند. معمولا تعمیر صفحه گوشی بنا به دلایل متعددی همچون روشن نشدن ال سی دی، از کار افتادن تاچ، شکستن گلس ال سی دی و غیره انجام می‌گیرد. در این مطلب می‌خواهیم به طور خاص در رابطه با تعمیر صفحه نمایش LCD گوشی سامسونگ و مطالب پیرامون آن صحبت کنیم. اگر به شغل تعمیر موبایل علاقه دارید میتوانید در دوره آموزش تعمیرات موبایل مجتمع فن و کار شرکت کرده و صفر تا صد این رشته را یاد بگیرید.

چرا صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند از کار می‌افتد؟

صفحه نمایش یا به اصطلاح ال سی دی گوشی به دلایلی زیادی ممکن است آسیب ببیند. اگر در اثر ضربه یا افتادن صفحه نمایش بشکند، ممکن است تاچ گوشی دیگر کار نکند. به عبارتی صفحه نمایش چیزی نشان نمی‌دهد یا اگر هم نشان دهد، ممکن است حساسیت خود را از دست داده باشد و با لمس صفحه، گوشی عکس‌العملی نشان ندهد. تحت این شرایط شما باید کل مجموعه تاچ و ال سی دی گوشی خود را  تعویض کنید، که یکی از تعمیرات هزینه بر گوشی‌های موبایل نیز محسوب می‌شود.

اما در یک حالت دیگر ممکن است ضربه‌ وارده به گوشی فقط باعث ترک برداشتن شیشه یا اصطلاحا گلس روی ال سی دی گوشی سامسونگ شود و به خود ال سی دی و تاچ دستگاه آسیب نرساند. در این صورت جای نگرانی نیست و صفحه نمایش گوشی با وجود شکستگی‌ها و ترک‌ها هیچ مشکلی برای نمایش برنامه‌ها ندارد و حتی شما به راحتی می‌توانید با آن کار کنید. در اینگونه مواقع با تعویض گلس روی ال سی دی به راحتی تعمیر گوشی انجام می‌شود و در نتیجه نیازی به تعویض کل مجموعه تاچ و ال سی دی نیست. مسلما هزینه تعویض ال سی دی در مقایسه با تعویض کل مجموعه صفحه نمایش هزینه‌ای ناچیز خواهد بود.

قسمت‌های مختلف صفحه نمایش گوشی سامسونگ

قبل از ورود به بخش تخصصی تعمییرات ال سی دی گوشی بهتر است در ابتدا در مورد قطعات بکار رفته در تاچ ال سی دی مطالبی را بدانیم و آن‌ها را بشناسیم. منظور از تاچ ال سی دی گوشی فقط یک لایه با نام تاچ یا شیشه و گلس نیست. ال سی دی، تاچ و گلس قطعاتی کاملا مجزا و متفاوت از یکدیگر هستند.

قسمت‌های مختلف صفحه نمایش گوشی سامسونگ

گلس یا محافظ ال سی دی: بروی صفحه گوشی سامسونگ، گلس ال سی دی یا ورق ال سی دی را قرار می‌دهند تا افراد دست خود را بجای اینکه  به طور مستقیم به تاچ گوشی بزنند روی این لایه بکشند. جنس این لایه بیرونی از شیشه است. اما شاید برخی فکر کنند گلس همان ورق پلاستیکی است که برخی از افراد به خاطر ممانعت از خط و خش روی ال سی دی گوشی نصب می‌‌کنند، اما اینطور نیست، گلس ال سی دی گوشی، شیشه‌ایی است که به وسیله شرکت سازنده گوشی و توسط دستگاه‌های مخصوص بر روی تاچ ال سی دی پرس می‌‌شود.

دیجیتایزر یا تاچ گوشی: دقیقا زیر لایه گلس تاچ گوشی یا تاچ اسکرین یا صفحه تاچ تعبیه شده است. تاچ گوشی سامسونگ، لایه‌ای شفاف است که به فشار و لمس دست کاربر، حساس است. این لایه قابلیت این را دارد تا محل دقیق لمس دست را شناسایی کرده و به پردازنده منتقل کند، تا دستورات کاربر انجام شود. مسلما بدون وجود تاچ سایر لایه‌های صفحه نمایش گوشی توانایی اجرای دستورات با لمس دست، را نخواهند داشت. در این لایه یک کابل ارتباطی وجود دارد بر روی سوکتی در مادربرد نصب شده است.

ال سی دی: این لایه که به آن بک لایت گوشی نیز گفته می‌شود در زیر لایه‌ی تاچ یا دیجیتایزر قرار گرفته است. به طور کلی صفحه نمایش به دو قسمت کلی صفحه کریستال مایع و نور پس زمینه تقسیم می‌شود. وظیفه این لایه شیشه‌ای نمایش محتوا در صفحه نمایش گوشی است. معمولا نمی‌توان قسمت تاچ گوشی و ال سی دی را از یکدیگر جدا کرد. زمانی که به ال سی دی گوشی صدمه‌ای وارد شود و تقریبا از کار افتاده باشد، صفحه نمایش گوشی سیاه شده و تصویری نشان نمی‌دهد. ال سی دی گوشی نیز دارای یک کابل ارتباطی مخصوص است.

نور پس زمینه:  ال سی دی توانایی تولید نور را ندارد و یک لایه بصورت مجموعه‌ای از چراغ‌ نور ال سی دی گوشی را تامین می‌کنند این لایه دقیقا در زیر ال سی دی گوشی بدون واسطه قرار گرفته است در صورتی که  صفحه نمایش گوشی از کار افتاده و خاموش شده باشد به احتمال بسیار زیاد، لایه نور پس زمینه گوشی آسیب دیده است.

فریم  ال سی دی: تمام این قطعات و اجزا تشکیل دهنده صفحه نمایش گوشی توسط فریم ال سی دی گوشی به شکلی یکپارچه کنار یکدیگر نگه داشته می‌شوند در واقع فریم مانند یک قاب نگهدارنده این اجزا عمل می‌کند. مجموعه‌ی گلس، تاچ، ال سی دی و لایه نور پس زمینه گوشی بر روی لایه فریم پرس شده‌اند.  چند لایه نام برده شده در قالب یک مجموعه‌ی واحد پرس شده با ضخامت کم در گوشی نصب شده‌اند و با کمک کابل ارتباط بین آن‌ها و مادربرد گوشی برقرار می‌شود.

مشکل در چه قسمتی از صفحه نمایش گوشی سامسونگ است

به طور کلی به دلایل مختلفی ال سی دی گوشی سامسونگ، ممکن است نیاز به تعمیر و یا تعویض پیدا کند. دلایلی از جمله مشکلاتی در برد این قطعه، شکستن ال سی دی، نفوذ مایعات در ال سی دی، کند شدن سرعت گوشی، داغ کردن ال سی دی، از کار افتادن تاچ، کم شدن و یا محو شدن نور صفحه نمایش گوشی سامسونگ می تواند افراد را مجبور به مراجعه به تعمیرکار گوشی، جهت تعمیر و یا تعویض ال سی دی گوشی سامسونگ کند.

تعمیرات لازم در ال سی دی گوشی سامسونگ

یکی از قطعات بسیار مهم و حساس در گوش‌های سامسونگ همان ال سی دی گوشی است. در صورت خرابی در اکثر مواقع متاسفانه امکان تعمیر این قطعه وجود ندارد. فقط در یک صورت ممکن است تعمیر در این قطعه انجام شود. در صورتی که ضربه وارده به گوشی موجب شکستگی فقط بر روی گلس ال سی دی شده باشد و ال سی دی گوشی سامسونگ صدمه‌ایی ندیده باشد. در این صورت ممکن است ال سی دی، تصویر داشته باشد و تاچ گوشی هم به خوبی کار کند. در این حالت راه حل همان تعویض گلس است که توسط تکنسین ماهر تعویض گلس و با کمک دستگاه قابل انجام است، با تعویض گلس کارکرد ال سی دی به حالت اول بر‌می‌گردد.

در نمایند‌گی‌های گوشی سامسونگ، ‌تعمیرات و تعویض ال سی دی با استفاده از دستگاه لمینت انجام می‌شود. اجزای این دستگاه شامل: سیستم کنترل ال ‌سی ‌دی، پنل لمینت، اگزوز دستی، پنکه ی رادیاتور، درب اتوکلاو، صافی آب، رابط برق، ایست اضطراری، کمپرسور، پاور و پرس از بین بردن حباب هوا می باشد. این دستگاه، تعویض گلس ال سی دی را با بهترین کیفیت انجام می‌دهد.

با توجه هزینه بالای تعویض ال سی دی سامسونگ و همچنین عدم امکان تعمیر آن در اغلب موارد، بهترین کار محافظت هر چه بیشتر از گوشی با استفاده از گلس‌های با کیفیت برای ال سی دی گوشی سامسونگ است، این کار تا حد زیادی از آسیب دیدن این قطعه جلوگیری می‌کند.

تعمیر ال سی دی سامسونگ

تعویض ال سی دی گوشی سامسونگ

در صورتی وارد آمدن آسیب جدی به ال سی دی گوشی سامسونگ با توجه به ظرافت این قطعه دیگر امکان تعمیر وجود نخواهد داشت و استفاده مجدد از گوشی مستلزم تعویض ال سی دی گوشی است. جهت بهبود کیفیت گوشی و جلوگیری از خرابی‌ها و مشکلات دیگر در گوشی سامسونگ باید به این نکته توجه کرد که ال سی دی بکار گرفته شده در گوشی در صورت تعویض حتما اصل و اورجینال باشد. در صورتی که از قطعات غیر اصل استفاده کنید که معمولا از کیفیت پایینی هم برخوردار هستند، گوشی سامسونگ شما آسیب‌های جدی خواهد دید.

تعمییرات ال سی دی گوشی‌های سامسونگ

اگر صفحه نمایش گوشی سامسونگ شما آسیب جدی دیده است تعویض تنها گزینه برای تعمیر دستگاه است. تعمیر صفحه ال سی دی دستگاه به دلیل طراحی داخلی پیچیده، روشی پیچیده خواهد بود.

فرآیند تعویض ال سی دی گوشی سامسونگ

قبل از اینکه آستین های خود را بالا بزنید و اقدام به تعویض ال سی دی گوشی سامسونگ کنید، یک قدم امنیتی بزرگ بردارید. مچ بند ایستا و تشک محافظ استاتیک باید جهت ایمنی کار داشته باشید. با این کار از سوختن تصادفی قطعات الکترونیکی هنگام جدا کردن و جمع آوری مجدد گوشی اطمینان حاصل می‌شود. قطع کردن اتصال باتری همیشه تضمینی برای تخلیه ساکن نیست.

اولین قدم این است که دستگاه را باز کنید تا بتوانید میزان خسارت را ارزیابی کرده و تعیین کنید که چه قطعاتی از صفحه را باید سفارش دهید و تعویض کنید. شماره مدل را برای صفحه ال سی دی پیدا کنید. از این شماره در جستجوی اینترنتی برای یافتن صفحه نمایش مناسب استفاده می‌کنید.

قطعه یا شماره مدل معمولاً روی برچسب چسبیده به کابل حسگر متصل به صفحه چاپ می‌شود. بعد از جدا کردن صفحه از بقیه دستگاه، می توانید به این کابل دسترسی پیدا کنید. به دقت اتصال كابل را از پشت صفحه در امتداد لبه جدا كنید.

مرحله 1: ابتدا با استفاده از ابزار iSesamo اقدام به باز کردن قاب پشت گوشی کنید، این ابزار را  به آرامی بین شیشه و قاب قرار دهید تا یک درز جزئی ایجاد شود سپس با کمی فشار پشت دستگاه را برداشته و باتری اصلی را بردارید.

مرحله 2: هر کابل ثابتی که اکنون در معرض دید است مانند کابل دوربین را شل کنید، کابل ها را بردارید. این کابل‌ها پس از آزاد شدن بست به راحتی از هر سوکت خارج می‌شوند. کابل‌های نواری اغلب توسط چسب بر روی قاب و قطعات نگه داشته می‌شوند، بنابراین آن‌ها را به آرامی بکشید تا آزاد شود.

مرحله 3: پیچ‌های فیلیپس یا Torx را که قاب پشتی مادربرد را به شاسی حاوی ال سی دی متصل نگه می‌دارد، باز کنید و پیچ‌ها را در یک کاسه قرار دهید. سپس با آرام و با احتیاط با کشیدن این دو، قاب پشتی را از شاسی جدا کنید.

مرحله 4: مجموعه‌های دیگری از کابل را که با جدا شدن قطعات در معرض دید قرار گرفته‌اند، بردارید. در این مرحله حساس توجه داشته باشید که نشانه‌های برای اتصال مجدد کابل‌ها را داشته باشید یا جایگاه‌ آن‌ها را حفظ  کنید. یا می‌توانید آن‌ها را به ترتیب برداشته روی سطح کار قرار دهید. یا با دوربین یا گوشی هوشمند از آن عکس بگیرید.

مرحله 5: با باز کردن پیچ‌های دوم،  شاسی حاوی ال سی دی را از قاب جلو یا مونتاژ و شیشه جدا کنید. سری دوم پیچ ها را در ظرف دوم ذخیره کنید. هر قسمت دیگری مانند دوربین را بردارید.

مرحله 6: ال سی دی را لمس نکنید. با استفاده از حرارت دستگاه مخصوص بر روی اتصالات چسب، شیشه آسیب دیده موجود را از قاب جلو جدا کنید. در این قسمت کار حتما از دستکش استفاده کنید زیرا در ادامه این فرآیند، شکستن بیشتر شیشه اتفاق می‌افتد.

نکته: در حالی با استفاده از گرما چسب را شل می‌کنید صبور باشید و مراقب باشید هنگام برداشتن شیشه، لبه یا قاب جلویی آن نشکند. شما به لبه سالم و دست نخورده نیاز دارید.

مرحله تعویض صفحه نمایش

مرحله 1: نوارهای دو طرفه را به قسمت‌هایی از قاب که چسبندگی خود را از دست داده وصل کنید. در صورت امکان از چسب استفاده کنید. اجازه ندهید که نوار با قسمت قابل مشاهده شیشه همپوشانی داشته باشد.

مرحله 2: سعی کنید هیچ گونه حبابی در کار وجود نداشته باشد. داخل شیشه را هرگز لمس نکنید. زیرا پس از مونتاژ اثر انگشت مشخص می‌شود و نمی‌توانید از اثر انگشت خلاص شوید.

مرحله 3: کابل دیجیتایزر را وصل کرده و شیشه دیجیتایزر جدید را با فشار دادن محکم روی محل قرار دهید. سپس هرگونه گرد و غبار را از ال سی دی و شیشه گوشی با هوای کندل شده پاک کنید.

مرحله 4: هر قسمت را مانند دوربین دوباره وصل کنید. سپس به ترتیب شاسی ، قاب و … را دوباره جمع کنید.

نکته پایانی

ممکن است مجبور شوید چند بار مونتاژ کرده و سپس دوباره باز کنید. دو مجموعه پیچ‌ها در گوشی، سوراخ های مشابه دارند، بنابراین قرار دادن پیچ‌ها در سوراخ های اشتباه اتفاق می‌افتد.

هنگام اتصال کابل‌ها اتصالات را محکم کنید.

به طور کلی، چفت شدن محکم نشان دهنده مونتاژ خوب است. همیشه هر نوار فلزی موجود را چک کنید. پیچ‌ها را بشمارید. اگر موردی باقی مانده است، دوباره از اول کار را انجام دهید.

تعویض ال سی دی آسیب‌دیده گوشی و پنل‌های دیجیتایزر خیلی سخت نیست، اما این فرایند نیاز به توجه دقیق به جزئیات دارد. پیروی از راهنماهای و آموزش درست می‌تواند به شما مهارت لازم را در جهت انجام این کار بدهد

مجتمع فن و کار برگزار کننده دوره های آموزشی از جمله دوره آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش تعمیرات لوازم خانگی ، آموزش تعمیرات برد الکترونیکی ، آموزش تعمیرات لباسشویی و … می باشد . برای اطلاع بیشتر از نحوه برگزاری دوره ها با کارشناسان ما تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
X بستن
پربازدیدترین مقالات
دیر شارژ شدن galaxy s8
علت دیر شارژ شدن galaxy s8 و مشکلات باتری
نحوه شابلون زدن آی سی های موبایل
نحوه شابلون زدن آی­ سی­ موبایل
باکس تعمیرات موبایل
باکس تعمیرات موبایل چیست؟ معرفی و آموزش کامل دانگل تعمیر گوشی
تعویض سوکت شارژر شیائومی note 8
نحوه تعویض سوکت شارژر شیائومی note 8
تمامی دوره‌ها
مشاهده نظرات ثبت نظر
مشاهده نظرات هنوز نظری ثبت نشده است.
نظر خود را با دیگران به اشتراک بزارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمایش بیشتر