آدرس: تهران - میدان انقلاب - روبروی سینما بهمن - نبش خیابان منیری جاوید - آموزشگاه فن و کار

علت نشان ندادن تصویر تلویزیون

دسته بندی‌ها
نویسنده: تحریریه فن و کار

در این مقاله به دلایل نشان ندادن تصویر تلویزیون پرداخته می‌شود و با هم به دلایل نشان ندادن تصویر تلویزیون می‌پردازیم.تلویزیون یکی از وسایل الکترونیک پر طرفدار در میان افراد است. این وسیله در تمام خانه‌ها دیده می‌شود. شرکت‌های زیادی تلویزیون می‌سازند و هر کدام از این شرکت‌ها نوع‌های مختلفی تلویزیون می‎‌سازند. هر کدام از این انواع مشخصات و کیفیت خود را دارند. تلویزیون‌ها مثل سایر وسایل الکترونیک خراب می‌شوند و ممکن است باعث نشان ندادن تصویر تلویزیون شود.

دلایل نشان ندادن تصویر تلویزیون چیست؟

تلویزیون مانند هر وسیله الکترونیک دیگری احتمال خرابی دارد و علل این خرابی می‌تواند متفاوت باشد. ممکن است شما در حال دیدن تلویزیون باشید که ناگهان تصویر از بین رفته ولی صدا وجود دارد یا اینکه یک مدت تصویر رفته ولی بعد از مدتی بر‌می‌گردد. وقتی این شکلی می‌شود با عوض کردن کانال صدا ممکن است وجود داشته باشد ولی تصویر نشان داده نمی‌شود. بعضی وقت‌ها اصلا علل این خرابی‌ها پیچیده نیست و با چند کار ساده مشکل نشان ندادن تصویر تلویزیون درست می‌شود اما ممکن است شما ندانید و هزینه‌های زیادی برای تعمیر مشکل نشان ندادن تصویر تلویزیون بدهید. این مقاله به شما کمک می‌کند تا این موارد را چک کنید که اگر مشکل جدی نبود خودتان مشکل را حل کنید و دیگر تلویزیون را دست تعمیرکار ندهید و هزینه‌های اضافی به شما تحمیل نشود.

قبل از اینکه تلویزیون را به تعمیرکاران یا نمایندگی برای تعمیر مشکل نشان ندادن تصویر تلویزیون بسپارید چند تست ساده زیر را انجام دهید:

  • تلویزیون را به مدت یک شبانه روز کاملا خاموش کنید و آن را از برق بکشید. بعد از یک روز دوباره آن را روشن کنید ببینید درست شده است یا نه.
  • تلویزیون را خاموش کنید و تمام دستگاه‌های اتصالی به آن را جدا کنید سپس دوباره تلویزیون را روشن کنید و بعد تمام دستگاه‌ها را به نوبت به آن وصل کنید.
  • کابل‌های متصل را بررسی کنید. بعضا کابل‌های اتصالی ایراد دارند. مطمئن شوید که کابل‌ها سالم هستند. اگر تلویزیون دیگر یا کابل‌های دیگری در خانه دارید تلویزیون و دستگاه‌ها و کابل‌های خود را تست کنید. حتما مطمئن شوید که کابل‌ها کاملا درست متصل می‌شوند و شل نیستند.
  • دستگاه‌های اتصالی را بررسی کنید. ممکن است فرستنده تصویر و صدایی نفرستد و تلویزیون سالم باشد. حتما مطمئن شوید که دستگاه‌های اتصالی سالم هستند.
  • دکمه منو را بزنید و ببینید تلویزیون منو نشان می‌دهد یا نه. اگر تلویزیون منو را نشان داد و همه چیز سالم بود نشان می‌دهد که تلویزیون هم سالم است و مشکل از کابل‌ها یا شل بودن آنها است و اگر کابل‌ها را هم بررسی کردید نشان دهنده این است که فرستنده ایراد دارد.
  • مطمئن شوید ورودی درستی را بررسی می‌کنید. اگر کابل HDMI متصل است حتما روی نمایش این کابل باشید. اگر روی سایر نمایش‌ها و مودها باشید چون اتصالی وجود ندارد تصویری هم نمایش داده نمی‌شود.
  • وقتی که تمام حالت‌های بالا بررسی کردید نور محیط را کم کنید و دقت کنید ببینید نوری در پس زمینه دیده می‌شود یا خیر.
  • نور پس زمینه را از منو زیاد کنید شاید نور پس زمینه کم شده است.

تمام تست‌های بالا تست‌های ساده و بی هزینه می باشد. و اگر مشکل نشان ندادن تصویر تلویزیون حل شد نشانه این است که تلویزیون شما مشکل سخت افزاری نداشته و سالم است. ولی اگر همچنان مشکل نشان ندادن تصویر تلویزیون پایدار است باید به خرابی‌های سخت افزاری شک کنید.

 

معمول ترین علل سخت افزاری نشان ندادن تصویر تلویزیون

عمده ترین مشکلاتی که باعث نشان ندادن تصویر تلویزیون می‌شود. خرابی بک لایت یا برد پاور می باشد.

وظیفه برد پاور برق رسانی به بخش های مختلف تلویزیون است. اگر این قطعه خراب شود میزان برق کافی با ولتاژ و آمپر کافی به قطعات سخت افزاری تلویزیون نمی رسد و باعث نشان ندادن تصویر تلویزیون می شود. همین عدم تامین برق باعث خرابی های بعدی می شود که می تواند به بک لایت نیز آسیب بزند که باعث مشکلات ذکر شده می شود. اینکه این قطعات خراب هستند یا سالم هستند باید توسط متخصصان بررسی شود.

همانطور که گفته شد می تواند نشان ندادن تصویر تلویزیون ادامه داشته باشد ولی همچنان صدا را تلویزیون پخش کند. علت این مشکل علاوه بر ب و برد پاور می تواند مربوط به برد تصویر نیز باشد. در این صورت تصویر خاکستری دیده شده. به همین خاطر گفته شد که نور محیط را کم کنید تا بررسی کنید که تصویر زمینه خاکستری دارید یا خیر. عمده این خرابی بخاطر آب خوردگی می باشد که در صورتی که وسیله آب دیده باشد دیگر تعمیر نشده و یا باید تلویزیون تعویض شود یا برد تصویر تلویزیون کاملا تعویض شود.

برای اینکه به بک لایت تلویزیون آسیب نزنید و عمر مفید آن را زیاد کنید کار های زیر را انجام دهید:

  1. ابتدا به قسمت تنظیمات بروید و در تنظیمات تصویر نور پس زمینه را بین 70 تا 80 قرار دهید.
  2. قرار دادن تلویزیون در محیط گرم باعث خرابی بک لایت می شود.
  3. به هیچ عنوان پشت تلویزیون خود وسایل گرمایشی قرار ندهید.
  4. بعد از تعمیر برای جلوگیری از خرابی بک لایت تلویزیون برد پاور را چک کرده و آن را اصلاح کنید.

شکل برد بک لایت که در تلویزیون های ال عی دی دیده شده و باعث تولید نور و تصویر می باشد. خرابی این دستگاه و برد باعث نشان ندادن تصویر تلویزیون می شود. برای بیشتر کردن عمر این قطعه کار های گفته شده در مقاله را انجام دهید.

 

قطعه بک لایت چیست؟

همانطور که گفته شد تلویزیون مانند سایر وسایل الکترونیک می باشد و روز به روز در حال پیشرفت است. در گذشته تلویزیون ها ال سی دی بودند. این نوع تلویزیون با لامپ های فلوروسنت کار می کند این لامپ گرمای زیادی تولید می کردند که این گرما باعث آسیب به دستگاه  می شد اما امروزه تلوزیون های ال ای دی وجود دارد. در تلویزیون های ال ای دی قطعه ایی وجود دارد که مربوط به تولید تصویر می باشد. تصویر در این تلویزیون ها به وسیله تک چراغ های کوچک ال عی دی تولید می شود. قطعه بک لایت باعث هماهنگی این بخش ها با هم می شود. اگر تلویزیون شما کم نور به نظر می رسد یا بخشی از آن کم نور است ایراد از قطعه بک لایت می باشد. خرابی بک لایت علائم دیگری نیز دارد که عبارت اند از:

قطع و وصل شدن تصویر یا چشمک زدن

ظاهر شدن لکه های سیاه

ظاهر شدن نقطه های روشن

خاموش شدن تلویزیون بعد از چند دقیقه کار کردن

یکسان نبودن میزان روشنایی در کل تلویزیون

ظاهر شدن لوگوی سازنده تلویزیون بعد از روشن و خاموش کردن

اگر این علائم را دیدید ولی همچنان تلویزیون کار می کرد حتما آن را خاموش کنید و از برق بکشید زیرا ممکن است این قطعه اتصال کوتاه کرده و به برد پاور آسیب بزند. و در اسرع وقت تلویزیون را برای بررسی نیم سوز شدن بک لایت یا چک کردن سایر برد ها به نمایندگی را تعمیرکاران بسپارید تا این بورد ها بررسی شوند. تعمیرکاران در صورت خرابی این قطعات را تعمیر کرده و خطر آسیب به برد پاور یا خراب شدن کامل بک لایت از بین می برند.

علل سخت افزاری نشان ندادن تصویر تلویزیون

همانطور که گفته شد بیشتر بخش هایی که در تلویزیون هایی که تصویر نشان نمی دهند خراب شده اند بخش های بالا می باشد. تمام وسایل الکترونیک که در اطراف خودتان می‌بینید دارای مدارهای الکتریکی پیشرفته می‌باشد که تلویزیون نیز از این قاعده مستثنی نیست. این مدارهای الکتریکی دارای اجزای مشخص و معلوم و متفاوت می‌باشد. هر کدام از این اجراء دارای وظیفه مشخص می‌باشد. عدم کار کردن هر کدام از این اجزاء باعث نشان ندادن تصویر تلویزیون می‌شود. تعمیر مدار های الکتریکی یک کار فوق العاده حرفه ایی می باشد. هر شخصی توانایی تعمیر مدار را ندارد. تعمیر مدار های الکتریکی به حدی حرفه ایی و جدی می باشد که چند واحد درسی در دانشگاه باید مهندسان الکتریک پاس کنند. حتی بعد از پاس کردن این واحد های درسی هم تمام مهندسان توانایی تعمیر مدار ندارند. ساخت یک مدار الکتریکی هم جز پیشرفته ترین کار ها در مهندسی الکتریک می باشد. هر کشوری توانایی ساخت و طراحی مدار های پیشرفته ندارد و فقط معدود کشور هایی مدار های الکتریکی را می سازند و صادر می کنند. پس حتما قبل از اینکه بخواهید شروع به تعمیر کنید حتما با متخصصان و مهندسان حرفه ایی در این باره مشورت کنید. این کار به حدی پیچیده می باشد که هر مهندس برق و الکترونیکی توانایی مشاوره دادن به شما را ندارد. پس اگر یک وقت به هر نحوی فهمیدید که مدار سوخته و نیاز به تعمیر دارد حتما به تعمیرکاران و مهندسان کار را بسپارید. دلایل خراب شدن این برد ها و اجزای آن متفاوت می باشد ولی گرما، ضربه، آب رفتن در تلویزیون، و کار کردن طولانی مدت از علل اصلی این نوع خراب شدن ها می باشد. معمولا  تلویزیون هایی که آب می بینند و خراب می شوند قابل تعمیر نیستند و تعمیرکاران پیشنهاد می کنند که تلویزیون جدید بگیرید. تعویض این برد ها هم امکان پذیر نیست چرا سازنده این برد ها در کشور نیست و برد نو و تازه وجود ندارد مگر اینکه تلویزیون دیگری را برای تعمیر تلویزیون شما ناقص کنند در واقع تلویزیون ها را اسقاط می کنند.

تمام وسایل الکترونیک که در اطراف خودتان می‌بینید دارای مدارهای الکتریکی پیشرفته می‌باشد که تلویزیون نیز از این قاعده مستثنی نیست. این مدارهای الکتریکی دارای اجزای مشخص و معلوم و متفاوت می‌باشد. هر کدام از این اجراء دارای وظیفه مشخص می‌باشد. تعمیر این برد ها و قطعات یک کار کاملا حرفه ایی می باشد.

مجتمع فن و کار برگزار کننده دوره های فنی مانند: آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش تعمیرات لوازم خانگی ، آموزش تعمیرات برد الکترونیکی ، آموزش تعمیرات لپ تاپ ، آموزش تعمیرات یخچال ، آموزش تعمیرات لباسشویی ، آموزش تعمیرات ظرفشویی و … می باشد. برای اطلاع از نحوه برگزاری دوره ها با کارشناسان ما تماس بگیرید .

5/5 - (1 امتیاز)
X بستن
پربازدیدترین مقالات
باکس تعمیرات موبایل
باکس تعمیرات موبایل چیست؟ معرفی و آموزش کامل دانگل تعمیر گوشی
علت کار نکردن کمپرسور کولر گازی
علت کار نکردن کمپرسور کولر گازی
گلکسی جی5 J5 2016
راهنمای تعمیر دوربین جلویی سامسونگ
یخساز یخچال
علت عملکرد نادرست یخ ساز یخچال – چگونه یخ ساز یخچال را تعمیر کنیم؟
تمامی دوره‌ها
مشاهده نظرات ثبت نظر
مشاهده نظرات هنوز نظری ثبت نشده است.
نظر خود را با دیگران به اشتراک بزارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمایش بیشتر