آدرس: تهران - میدان انقلاب - روبروی سینما بهمن - نبش خیابان منیری جاوید - آموزشگاه فن و کار

چرا ماشین ظرف شویی ظرف­ ها را به خوبی خشک نمی­کند

دسته بندی‌ها
نویسنده: تحریریه فن و کار
ماشین ظرف شویی ظرف­ خشک نمی کند

استفاده از ماشین ظرفشویی بسیار به صرفه خواهد بود. در کنار اینکه از مصرف زیاد آب جلوگیری می‌کنید، می‌توانید با سرعت بالایی ظرف‌ها رو شسته و کنار بگذارید. هرساله به ماشین ظرفشویی امکانات جدیدی اضافه می‌شود از جمله آن که پس از شستن ظرف‌ها آن‌ها را خشک می‌کند. اگر ماشین ظرفشویی شما اگر از قابلیت خشک کردن ظرف‌ها برخوردار باشد اما این کار را انجام ندهد، دلایل آن می‌تواند مواردی باشد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت که با بررسی آن‌ها مشکل حل می‌شود.خشک کردن ظرف‌ها در ماشین ظرفشویی باعث می‌شود تا بر روی آن‌ها لکه نماند و همینطور دیگر نیازی نیست تا یک بار دیگر پس از شست‌وشو با یک دستمال آنها را خشک کنید در نتیجه در وقت شما صرفه جویی می‌شود. ویژگی خشک کردن در این دستگاه ممکن است از طریق یک سیم پیچ الکتریکی و یا یک فن انجام بگیرد و هوای گرم را وارد دستگاه کند.می‌توان دمای آب را بالا ببرید تا جریان وارد مخزن هوا شود و ظرف‌های درون محیط ظرف‌شویی را خشک کند.

علت آنکه دستگاه شما ممکن است این فرایند را انجام ندهد، با توجه به مدل ماشین ظرفشویی شما متفاوت خواهد بود. مثلاً این وسیله ممکن است دریچه هوا داشته باشد تا جریان هوای گرم وارد محیط شده و ظرف ها را خشک کند و یا این دریچه در آنها تعبیه نشده باشد. ممکن است این مشکل از المنت‌ها و ترموستات باشد و یا همینطور مخزن جلادهنده خالی باشد.

خرابی دریچه‌ی هوا

اگر دریچه هوا خرابی داشته باشد در نتیجه جریان هوای گرم وارد دستگاه نمی‌شود و عملیات خشک کردن ظرف‌ها صورت نمی‌گیرد. احتمال دارد دلیل این مشکل در فن دریچه هوا باشد. یا امکان دارد موتور آن کار نمی‌کند و خراب شده است.دریچه هوا خراب است اگر دستگاه شما دریچه هوا داشته باشد مشکل خشک کردن ظرفها به احتمال زیاد از این قسمت خواهد بود. احتمال دارد که هنگام ورود جریان هوا دریچه باز نشود. همینطور این امکان وجود دارد که دریچه‌ای که بر روی این دستگاه نصب شده است مناسب نیست و کیفیت لازم را ندارد و یا موتور دریچه خراب است.

از جمله عوامل دیگری که سبب خیس ماندن ظرف‌ها می باشد می‌توان به خراب شدن موتور فن دریچه هوا اشاره کرد. اگر هنگام کار کردن این موتور مشکلی رخ دهد و خراب باشد ظرف‌ها را خیس تحویل خواهید گرفت. همین طور امکان دارد که مشکل در جریان الکتریکی و جریان برق باشد.

پروانه‌ی فن اگر کار نکند آنگاه جریان هوای گرم ایجاد نمی‌کند در نتیجه فن درجه‌ی هوا باید تعمیر شود و یا اگر سوخته است و پروانه آن نمی‌چرخد آن را تعویض کنید.

ترموستات و المنت‌های ماشین ظرفشویی

اگر ترموستات و المنت نیز خراب شده یا سوخته باشند نیز این مشکل به وجود می‌آید. اگر المنت ماشین ظرفشویی خراب شده باشد بهتر است بدانید که المنت‌ها نقش مهمی را برای خشک کردن ظرف‌ها برعهده دارند. زیرا ماشین ظرفشویی پس از آن که ظرف‌ها را شست و آب دستگاه تخلیه شد، المنت‌ها وارد عمل شده و با ایجاد هوای گرم آب آن‌ها را خشک می‌کنند.این امکان نیز وجود دارد که برقی را که المنت مصرف می‌کند زیاد شده باشد. اگر المنت‌ها سوخته باشد می‌توانید ظرف‌ها را یک به یک خشک کنید و یا آن را تعمیر کنیدبرای اینکه متوجه شوید مشکل از المنت است یا نه، استفاده از یک مولتی متر به شما کمک خواهد کرد که بفهمید دلیل این مشکل از آن‌ها ناشی می‌شود یا خیر. همینطور برای آنکه المنت ها را تعمیر کرده و یا تعویض کنید باید پنل زیر را که در زیر ماشین ظرفشویی قرار دارد خارج کنید. وضعیت سیم کشی و ترمینال‌ها را چک کنید. در هنگام استفاده از مولتی متر اگر متوجه شدید که المنت رسانایی ندارد یعنی سوخته است و نیاز به تعویض دارد.

ترموستات ماشین ظرفشویی خراب شده است. زمانی که ترموستات درستی کار کند دمای واقعی دستگاه را به شما نشان خواهد داد و باعث می‌شود دستگاه بیش از اندازه داغ نشود. زمانی که این بخش کار نکند المنت‌ها قبل از آنکه ظرف‌ها را خشک کنند خاموش می‌شوند و سپس ظرف‌ها را خیس تحویل می‌گیرید.

زیرا قبل از آن که ظرف ها خشک شوند بخش گرما دهی به آنها از کار افتاده است. برای آنکه ترموستات را بررسی کنید می‌توانید نگاهی به مخزن پشتی ماشین ظرفشویی بیندازید. همین طور به کمک مولتی متر می‌توانید مطمئن شوید که جریان برق در مدار وجود دارد و قطع نشده است. اگر متوجه شدید که ترموستات رسانایی ندارد می‌توانید آن را تعویض کنید.

خالی بودن مخزن مایع جلا دهنده

برای خشک کردن ظرف‌ها در ماشین ظرفشویی باید در مخزن‌هایی که تعبیه شده است مایع جلادهنده ریخت. اگر مقدار این مایع کم باشد فرایند خشک کردن ظروف صورت نمی‌گیرد. مخزن مایع جلادهنده خالی است و یا مقدار آن کم می باشد. اگر از این مایع استفاده نکنید سبب می شود تا آبی که جهت شست‌وشوی ظروف توسط ماشین ظرفشویی استفاده می‌شود، از روی ظرف‌ها سر نخورد و آن‌ها خشک نشوند. با چک کردن مخزن و درپوش آن می‌توانید بررسی کنید که آیا مشکل خشک نشدن ظرف‌ها از این بخش شکل می‌گیرد یا خیر.

ماشین ظرف شویی

تنظیمات برنامه‌ی شست‌وشوی ظروف

تنظیمات اشتباه برنامه شستشو و همینطور قراردادن نامنظم و به هم ریختگی در چیدن ظروف از عوامل دیگر خیس ماندن طروف در دستگاه خواهد بود. اگر برنامه شستشو اشتباه تنظیم شده باشد باید به کمک دفترچه‌ی راهنمای دستگاه برنامه شستشوی آن را مطالعه کنید. ظروفی را که قرار است شسته شوند با پایان برنامه شست‌وشو از آن خارج کنید. پس از آنکه ظرف‌ها خشک شدند در  دستگاه را باز بگذارید تا گرما و بخار آن خارج شود.

چینش ظروف در ماشین ظرفشویی نامنظم باشد با خیس ماندن طروف روبه رو خواهید شد. باید آن‌ها را با توجه به دستورالعمل بچینید. علت خیس ماندن ظرف‌ها در این دستگاه می‌تواند به خاطر چیدن اشتباه ظرف‌ها باشد. به کمک این دستورالعمل‌ها می‌توانید آنها را به درستی کنار هم بچینید تا دستگاه بتواند عملیات خشک کردن را انجام دهد.

دقت کنید که ابتدا بشقاب‌هایی که سایز بزرگ دارند کنار هم قرار دهید و سپس با گذاشتن ظروفی که اندازه‌ی آن‌ها کوچکتر از سطوح قبلی است چینش را ادامه دهید. ظروفی که ابعاد یکسانی دارند بهتر است کنار یکدیگر قرار بگیرند.

تمام ظروفی که در ماشین ظرفشویی قرار می‌دهید باید به سمت مرکز دستگاه متمرکز شوند. ظروفی مانند ماهیتابه بهتر است در کشوهای پایینی قرار بگیرد. لیوان‌ها را نیز در بخش دیگری قرار دهید. آنها باید برعکس و رو به پایین چیده شوند و همینطور بین تمامی ظروف فضای خالی وجود داشته باشد. یکی دیگر از دلایل خیس ماندن ظروف می ‌واند به خاطر گود بودن ظروف باشد. موقعی که آب وارد آن ها می‌شود آن‌جا می‌ماند.

مجتمع فن و کار برگزار کننده دوره های آموزشی از جمله آموزش تعمیرات ماشین ظرفشویی ، آموزش تعمیرات لباسشویی ، آموزش تعمیرات یخچال ، آموزش تعمیرات لوازم خانگی ، آموزش تعمیرات موبایل و …می باشد. برای اطلاع از نحوه برگزاری دوره ها با کارشناسان ما تماس بگیرید .

5/5 - (1 امتیاز)
X بستن
پربازدیدترین مقالات
دوره کارآموزی
دوره کارآموزی برای ورود به بازار کار و شغل خوب
نحوه تعویض باتری گوشی note 8
نحوه تعمیرات دستگاه فتوکپی
نکاتی مهم درباره تعمیرات دستگاه فتوکپی
خرابی های رایج اسکنر و نحوه رفع آن ها
خرابی های رایج اسکنر و نحوه رفع آن ها
تمامی دوره‌ها
مشاهده نظرات ثبت نظر
مشاهده نظرات هنوز نظری ثبت نشده است.
نظر خود را با دیگران به اشتراک بزارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمایش بیشتر