آدرس: تهران - میدان انقلاب - روبروی سینما بهمن - نبش خیابان منیری جاوید - آموزشگاه فن و کار

نحوه تعمیر چراغ چشمک زن PS4

دسته بندی‌ها
نویسنده: تحریریه فن و کار

پلی استیشن 4 (Play Station 4)، یا به اختصار پی اس فور، یک کنسول قابل توجه و یک سخت افزار با کیفیت با تکنولوژی چشمگیر است؛ با این وجود، این کنسول نیز، مانند هر وسیله الکترونیکی دیگری، هر از چند گاهی با اشکالاتی و عیب هایی رو به رو می شود. البته شرکت سازنده این کنسول، سونی، که یک کمپانی معتبر و بسیار مشهور است، از زمان عرضه اولین نسخه از کنسول پی اس فور خود، به منظور برطرف ساختن تعداد زیادی از مشکلاتی که کاربران و استفاده کنندگان این کنسول، هنگام استفاده، با آن رو به رو شده بودند، آپدیت ها و به روز رسانی های بسیاری را برای سیستم عامل خود عرضه کرده است.

شرکت خوش نام سونی، در سال 2016 میلادی، از دو نسخه جدید و بهبود یافته از آخرین کنسول خود، یعنی پی اس فور، رو نمایی کرد. یکی از این دو نسخه جدید، از نظر شکل و ظاهر، باریک تر بود و نام آن را اسلیم (Slim) گذاشتند که همین معنا را دارد و در مدل دیگر، قابلیت سازگاری با رزولوشن 4K به دستگاه اضافه شد که با نام پی اس فور پرو (Pro) در جهان شهرت پیدا کرد. هر دو مورد از این دو نسخه، نسبت به کنسول اولیه بهبود پیدا کرده اند و عملکرد بسیار بهتری را ارائه می کنند. همچنین بسیاری از اشکلات سخت افزاری که کنسول ها با آن رو به رو می شوند هم در آن ها برطرف شده است.

با این وجود، این امکان وجود دارد که شما همچنان با ایرادات و مشکل هایی در کنسول خود مواجه شوید. در این مطلب، قصد داریم با سیستم های پی اس فور بیشتر آشنا شویم و به مشکلات متداول در آن و همچنین طریقه های ممکن به منظور پیشگیری و رفع آن ها را در اختیار شما بگذاریم. پس با آموزشگاه فن و کار همراه باشید.

چراغ چشمک زن آبی

با گذشت این همه مدت از عرضه اولین نسخه پی اس فور توسط شرکت سونی، این چراغ آبی که به “چراغ آبی مرگ” شهرت دارد، همچنان رایج ترین و عام ترین اشکالی است که کاربران کنسول پی اس فور تا به حال با آن رو به رو بوده اند. چراغ آبی مرگ، در واقع، بسیار مشابه همان “حلقه قرمز مرگ” در اکس باکس 360 می باشد و درست همانند آن نشان دهنده وجود یک عیب و نقص فنی در سیستم کنسول شما است. این چراغ در بدترین شرایط مانند چراغ قرمز رنگ اکس باکس، به این معنا است که کنسول شما کاملا از کار افتاده است و عملا دیگر کاربردی ندارد البته بر خلاف حلقه قرمز مرگ، این چراغ آبی رنگ لزوما مرگ دستگاه و از کار افتادن آن را نشان نمی دهد. با این حال کلیت کار این دو چراغ تقریبا یکسان است و به کاربر از وجود یک مشکل در سیستم کنسول اطلاع می دهند

هنگامی که اقدام به روشن کردن کنسول پی اس فور خود کنید، چراغ نشانگر ال ای دی آبی رنگی که در کنار کنسول وجود دارد باید به سرعت از رنگ کنونی خود، یعنی آبی، به رنگ سفید تغییر کند. با این وجود، عده ای در کنسول هایی که با مشکل چراغ آبی مرگ رو به رو هستند، مشاهده می کنند که این چراغ به طور مداوم به رنگ آبی چشمک می زند. این مسئله به این معنا می باشد که پیش از خاموش شدن بی دلیل دستگاه، کنسول از ارائه خروجی ویدیو نا توان است.

در این شرایط، هیچ سیگنالی از سوی کنسول به تلویزیون شما فرستاده نمی شود و در نتیجه یک مانع اساسی برای کارکرد عادی دستگاه کنسول شما به شمار می رود. با این وجود، شرکت سونی برای برطرف کردن این مشکل بزرگ و آزار دهنده، یک راهنمای عیب یابی ارائه کرد که احتمالا باعث رفع اشکال می شود. لازم به ذکر است هر چند این مسئله در نخستین سال ها، بسیار گسترده تر از زمان حال بود، اما باز هم، این مشکل برای برخی از استفاده کنندگان پی اس فور اتفاق می افتد. همچنین احتمال بروز این مشکل برای دستگاه هایی که تولید آن ها به سال های ابتدایی (حدودا چیزی بین اواخر سال 2013 میلادی تا اوایل سال 2014) باز می گردد، بسیار بیشتر می باشد.

راه حل های احتمالی

همان گونه که شرکت سونی در راهنمای عیب یابی مذکور گفته است، چشمک زدن چراغ آبی به احتمال زیاد نشان دهنده وجود بعضی اشکالات سخت افزاری و حتی نرم افزاری می باشد. در این راهنما، همچنین تعدادی راه حل بالقوه و پیشنهادی ذکر شده است که کاربران این کنسول، برای برطرف کردن این مشکل می توانند از آن استفاده کنند. در صورتی مشکل سیستم، مربوط یه سخت افزار دستگاه پی اس فور باشد، لازم است با خدمات پشتیبانی مشتریان پلی استیشن تماس حاصل فرمایید و یا در صورت امکان، آن را به صورت مستقیم به یکی از فروشگاه های رسمی سونی انتقال دهید چرا که در بعضی موارد امکان تعمیر یا جایگزینی و تعویض، در محل انجام می گیرد.

در صورتی که در منطقه شما فروشگاهی وجود نداشته باشد و امکان انتقال آن به نمایندگی را نداشته باشید، احتمالا مجبور باشید دستگاه را مستقیما برای سونی ارسال کنید. به یاد داشته باشید که هر کنسولی تنها برای مدتی ضمانت دارد و در صورت خرابی اگر از ضمانت خارج شده باشد، شما مجبور می شوید هزینه تعمیر را پرداخت کنید. بنابراین دقت کنید که اگر در این مرحله، ضمانت شما تمام شده بود، از پرداخت هزینه تعجب نکنید. اما در صورتی که مشکل سخت افزاری نباشد، شما با به کار گرفتن چند راه حل ساده زیر که توسط کاربران دیگر پی اس فور تایید شده اند، ممکن است بتوانید مشکل خود را برطرف سازید و دیگر نیازی به متحمل شدن هزینه اضافی برای تعمیر دستگاه و حتی خرید یک دستگاه جدید نباشید.

1) سیستم عامل تلویزیون را به روز رسانی کنید: از آن جایی که این مشکل می تواند مربوط به دریافت نشدن سیگنال های صوتی و تصویری باشد، شاید با به روز به رسانی سیستم عامل تلویزیون بتوان به راحتی این معضل را برطرف ساخت. در صورتی که تلویزیون شما از مدل های جدید تر روز است، به ویژه اگر قابلیت اتصال به اینترنت را نیز داشته باشد، توصیه می شود با مراجعه به دفترچه راهنمای تلویزیون و مطالعه کردن این دفترچه، نسبت به به روز رسانی سیستم عامل تلویزیون خود اقدام کنید. لازم به ذکر است، ممکن است که انجام این امر، موجب شود تنظیمات HDMI تلویزیون شما کمی تغییر پیدا کند و باعثت اصلاح شدن سازگاری دستگاه شود. این مسئله برای بسیاری از کاربران کنسول پی اس فور جوابگو بوده است و امید است برای شما نیز همین گونه باشد.

2) پورت HDMI را چک کنید: یکی از عواملی که از انتقال سیگنال میان تلویزیون و کنسول ممانعت می کند، خرابی پورت دستگاه است. از این رو، به هر دو پورت پی اس فور و هم پورت HDMI تلویزیون نگاهی بیاندازید و آن را از لحاظ هر گونه اختلال و ایراد یا آسیب دیدگی بررسی کنید. از کابل HDMI نیز صرف نظر نکنید. ممکن است پورت ها سالم باشند اما کابلی که ارتباط میان آن ها را بر قرار می کند دارای مشکل باشد که در این صورت نیز نتیجه مطلوبی حاصل نمی شود. بنابراین توصیه می شود در صورت امکان تلاش کنید کابل HDMI خود را جایگزین کرده و آن را بیازمایید.

3) منبع تغذیه را چک کنید: در جلوی کنسول پی اس فور، کلیدی وجود دارد که دستگاه را روشن می کند. این کلید که پاور نام دارد را به مدت حداقل هفت ثانیه فشار داده و نگه دارید تا زمانی که از سمت سیستم صدای دو بار بوق زدن را بشنوید و دستگاه خاموش شود. بعد از این مرحله، کابل برق متناوب (AC) را از پریز برق جدا نموده و در نهایت اتصال AC IN و همچنین کابل برق را از نظر هر نوع آسیب و اختلال آشکار مورد بررسی قرار دهید.

4) هارد دیسک را چک نمایید: نخست اطمینان حاصل کنید که دتسگاه پی اس فور شما خاموش است. سپس باید پوشش هارد دیسک را بیرون بکشید. البته حتما پیش از انجام این امر، اول کابل AC برق و مابقی کابل هایی که به دستگاه متصل هستند را جدا کنید. پس از بیرون کشیدن پوشش، اقدام به چک کردن هارد دیسک به منظور وجود هر نوع اخلال و آسیب احتمالی کنید. همچنین مطمئن شوید که هارد دیسک به طور صحیح و اصولی در اسلات (جایگاه) HDD قرار گرفته است.

5) کنترلر را مجددا تنظیم نمایید: ابتدا اطمینان حاصل کنید که همه چیز به طور صحیح و مناسب متصل شده است. سپس “کلید PS” که در قسمت وسط کنترلر شما قرار دارد و روی آن این نام نوشته شده است را فشار داده و همان طور نگه دارید. پس از مدت کوتاهی نور دستگاه به رنگ نارنجی در خواهد آمد. در این حین باید مجدد این کار را تکرار کنید تا نور دستگاه سفید شود؛ پس کلید را دوباره فشار داده و همان طور نگه دارید تا نور به رنگ سفید تغییر پیدا کند. این روش توسط کاربران پی اس فور تست شده است و خود شرکت سونی هم آن را تایید کرده است. شما با استفاده از این روش می توانید دستگاه پی اس فور خود را به طور درست و صحیح بوت کنید.

چراغ چشمک زن قرمز

حال که با چراغ آبی مرگ آشنا شدیم، بهتر است از مشکل دیگری نیز آگاه شویم که هر چند به اندازه چراغ آبی مرگ شایع نیست، اما دور از وقوع هم نیست. چراغ قرمز مرگ، شاید مانند همتای آبی رنگ خود میان کاربران رایج نباشد اما تقریبا به همان میزان جدی می باشد؛ پس بیایید برای جلوگیری از این مشکل، بیشتر با آن آشنا شویم.

اگر از کسانی هستید که از این مشکل رنج می برید حتما دیده اید که چراغ ال ای دی موجود در کناره کنسول پی اس فور شما، به صورت مکرر، به رنگ قرمز در می آید و پس از آن، سه صدای بوق به گوش می رسد و سر انجام دستگاه خاموش می شود. عامل این موضوع، به مشکل گرمای بیش از اندازه مربوط می شود. بیشترین احتمال برای رخ دادن این اتفاق را خرابی فن دستگاه دارد و هم در دفترچه راهنمای دستگاه، و هم در صفحه های انجمن پی اس فور به این موضوع اشاره شده است و مورد تایید خود شرکت سونی نیز می باشد. اگر چه در برخی موارد گزارش هایی مبنی بر به وجود آمدن این مشکل هنگام راه اندازی سیستم برای نخستین بار دریافت مشاهده شده است. خوشبختانه مشکل چراغ قرمز مرگ، یک نقص کلی نیست و به سادگی قابل حل است.

راه کار های احتمالی

همان طور که گفته شد حل این مشکل چندان کار دشواری نباید باشد و امید است با در پیش گرفتن چند راه کار ساده زیر، مشکل شما برطرف شود. البته در صورتی که همه این موارد را انجام دادید و همچنان مشکل برقرار بود و حل نشد، توصیه می کنیم با خدمات پشتیبانی مشتریان پلی استیشن تماس حاصل فرمایید و یا دستگاه خود را به طور مستقیم به نمایندگی ببرید تا افراد کارشناس و متخصص آن را تعمیر کنند. در ادامه به بیان روش هایی که برای سایر استفاده کننده گان این کنسول ثمربخش بوده است خواهیم پرداخت.

1) به دستگاه اجازه استراحت دهید: به مدت حداقل هفت ثانیه، کلید پاور که جلوی کنسول شما قرار گرفته است را فشار داده و همان گونه نگه دارید تا هنگامی که صدای بوقی از سیستم به گوشتان برسد و دستگاه خاموش شود. سپس، منبع تغذیه کنسول را جدا کرده و به دستگاه اجازه بدهید تا برای یک مدت نسبتا طولانی یا حداقل تا زمانی که کاملا خنک شود، استراحت کند. پس از گذشت این زمان یا خنک شدن دستگاه، می توانید مجدد نسبت به روشن کردن کنسول اقدام کنید.

2) فضای پیرامون کنسول را آزاد کنید: دستگاه پی اس فور را در محیطی با تهویه مطلوب قرار دهید و اطمینان حاصل کنید که امکان تنفس لازم و کافی را داشته باشد. این دستگاه به دلیلی که هنگام روشن بودن و فعالیت باید پردازش هایی را به طور مداوم انجام بدهد، به سرعت گرم می شود و همان طور که گفته شد، گرمای بیش از حد باعث بروز این مشکل می شود. در فضایی که شلوغ باشد و فضای خالی به اندازه کافی وجود نداشته باشد، تهویه دستگاه به درستی انجام نمی پذیرد و در نتیجه دستگاه داغ می کند. پس همواره به این نکته توجه داشته باشید.

3) دستگاه خود را به حالت عمودی قرار دهید: افزون بر موارد فوق و پیرو راه کار دوم، برخی از کاربران پی اس فور، گزارش داده اند که این مسئله (عمودی قرار دادن دستگاه) می تواند تا حدودی گرمای درون دستگاه را کاهش دهد. از آن جایی که با این عمل، بخش بسیار کوچکی از دستگاه بر روی زمین قرار دارد و سایر سطوح کنسول با هوای اطراف در ارتباط هستند، کمتر احتمال دارد تهویه دستگاه له طور نامناسب انجام بگیرد و در نتیجه شانس خرابی دستگاه کمتر می شود.

پورت خراب HDMI و یا کابل معیوب

از آن جایی که یکی از احتمالات بروز مشکل چراغ آبی مرگ پورت معیوب بود، در این بخش به رفع این مسئله می پردازیم. این مشکل تنها به دستگاه های پی اس فور اختصاص ندارد و احتمال آن نیز چشمگیر نیست. با این حال در برخی موارد دیده شده که کابل و پورت دارای نقص مانع یک تجربه خوب بوده است. غالب اوقات، توقف اتصال توسط یک قطعه فلزی تغییر شکل یافته، برای مثال خمیده شدن آن، درون درگاه داخلی HDMI، باعث این مشکل می شود. خم شدن این قطعات علت مشخصی ندارد اما می تواند به صورت گسترده ای ناسازگاری ایجاد کند چرا که قطعه خم شده اتصال صحیح خود را از دست داده و نمی تواند ارتباط درستی با کابل بر قرار کند. به علاوه، گاهی اوقات خود کابل اشکال پیدا می کند که این موضوع هم می تواند مشکلاتی را در پیش داشته باشد. البته در پی اس فور های جدید تر و به روز تر، مشکلات HDMI تقریبا حل شده اند و این قسمت بیشتر به کسانی مربوط است که کنسول خود را در گذشته خریداری کرده اند.

راه حل های احتمالی

1) پورت HDMI را چک کنید: همان طور که گفته شد، یکی از اقدامات شما باید بررسی هر دو پورت تلویزیون و دستگاه پی اس فورتان باشد تا در صورتی که هر نقص یا اختلال و آسیب دیدگی آشکاری وجود داشت، آن را رفع کنید.

2) قطعه تغییر شکل یافته را به حالت سابق باز گردانید: اگر به وضوح مشاهده می کنید که یکی از سوزن های داخل پورت HDMI کج شده و حالت خمیده پیدا کرده است، شما می توانید به وسیله یک ابزار با نوک کوچک مانند سوزن یا سنجاق، آن را به حالت سابق باز گردانید. به خاطر داشته باشید این قسمت از دستگاه بسیار حساس می باشد و باید حتما با حداکثر دقت عمل کنید تا از آسیب بیشتر به دستگاه پیشگیری شود؛ اگر فکر می کنید انجام این کار از توان شما خارج است، شاید بهتر باشد مستقیما به نمایندگی مراجعه کنید تا افراد متخصص کنسول شما را تعمیر کنند. هر چه باشد این وظیفه آن ها است!

3) کابل HDMI را تعویض کنید: در صورتی که پورت پی اس فور و تلویزیون، هر دو سالم باشند ممکن است مشکل از خود کابل باشد. در این صورت، تنها کافی است یک کابل نو تهیه کرده و نسبت به تعویض کابل معیوب کنونی اقدام کنید. لازم به ذکر است، اگر کابل دیگری در دسترس دارید و از سلامت آن مطمئن هستید، خوب است ابتدا با استفاده از آن پورت ها را آزمایش کنید و پس از این که اطمینان پیدا کردید مشکل از کابل است نسبت به خرید کابل جدید اقدام کنید.

مجتمع فن و کار برگزار کنده دوره های آموزشی از جمله آموزش تعمیرات لوازم صوتی و تصویری می باشد . برای اطلاع از نحوه برگزاری دوره ها با کارشناسان ما تماس بگیرید.

4.5/5 - (2 امتیاز)
X بستن
پربازدیدترین مقالات
نحوه کابل کشی دوربین مدار بسته تحت شبکه
نحوه کابل کشی دوربین مدار بسته تحت شبکه
معرفی اجزای بُرد آردوینو
بُرد آردوینو از چه اجزایی تشکیل شده است؟
دوربین مدار بسته star vision
دوربین مدار بسته star vision
دوربین مدار بسته مخفی
دوربین مدار بسته مخفی چیست و چه کاربردی دارد؟
تمامی دوره‌ها
مشاهده نظرات ثبت نظر
مشاهده نظرات هنوز نظری ثبت نشده است.
نظر خود را با دیگران به اشتراک بزارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمایش بیشتر