آدرس: تهران - میدان انقلاب - روبروی سینما بهمن - نبش خیابان منیری جاوید - آموزشگاه فن و کار

علائم خرابی جلوبندی خودرو

دسته بندی‌ها
نویسنده: علیرضا سلیمانی
علائم خرابی جلوبندی خودرو

یک خودرو از بخش های مختلفی ساخته شده است. برای داشتن اتومبیلی سرحال و امن، باید حواسمان به بخش های مختلف آن باشد. یکی از مهم ترین قسمت های خودرو، سیستم جلوبندی است. این مجموعه شامل بخش های مختلفی چون سیستم فرمان، سیستم تعلیق، اکسل، سیبک‌ها، فنر و کمک‌فنرهای جلو، سگ‌دست و شغال‌دست، طبق، میل تعادل و میل موج گیر، بلبرینگ و توپی چرخ‌ها، سیستم چرخ‌ها و رام است، که همه این اجزا در ارتباط با یکدیگر کار می کنند.

دوره آموزش مکانیک خودرو و آموزش تعمیرات ایسیو بصورت تخصصی و حرفه در کارگاه مجهز بر روی انواع خودرو های ایرانی و خارجی در مجتمع فن و کار

آموزش جلوبندی سازی خودرو

خرابی هر کدام از آن ها موجب ایجاد نقص در عملکرد نهایی وسیله نقلیه می گردد. در مجموع، سیستم جلوبندی، به قسمت زیرین جلوی خودرو گفته می شود که وظیفه کنترل ماشین در ناهمواری ها، چاله ها، دست اندازه ها و پبچ ها را به عهده دارد. به بیان دیگر، سلامت جلوبندی یک خودرو، کنترل آن را آسان می کند. علام جلوبندی خودرو یکی موارد مهم در تعمیر جلوبندی خودرو می باشد.

نشانه های خرابی جلوبندی

همانطور که گفته شد، نگهداری از جلوبندی اتومبیل اهمیت زیادی دارد چرا که وظیفه حفظ تعادل خودرو در پستی و بلندی ها را به عهده دارد. با خواندن این مطلب و آگاهی از علائم وجود مشکل در جلوبندی، اگر مشکلی در این بخش از اتومبیل به وجود بیاید، راننده می تواند با کمی دقت آن را متوجه شود و در اسرع وقت برای تعمیر آن اقدام کند. اما شایع ترین مشکلاتی که نشان دهنده ایراد جلوبندی ماشین است برایتان در ادامه آورده شده است.

علائم خرابی جلوبندی خودرو

اختلال در فرمان

برخلاف برخی از مشکلات مکانیکی ، معمولاً مشکلات فرمان به شما هشدار زیادی می دهد که مشکلی پیش آمده است و علائم هشدار دهنده تا زمانی که مشکل برطرف نشود یا سیستم از کار بیفتد همچنان پابرجا هستند.

نادیده گرفتن این هشدارها می تواند منجر به تصادفی شود که ممکن است تحت پوشش بیمه اتومبیل شما نباشد ، بنابراین اگر فرمان شما علائم زیر را دارد ، آن را برای بررسی و تعمیر نزد مکانیک ببرید:

مشکل در چرخاندن چرخ

اگر با چرخاندن فرمان، چرخ ها به درستی نمی چرخند ، این می تواند نشان دهنده مشکل جلوبندی باشد. ابتدا بررسی کنید که آیا مخزن مایعات پر است. اگر اینگونه نیست ، آن را پر کنید. اگر دفعه بعدی که چک کردید ، دوباره پایین آمده است ، در زیر وسیله نقلیه علائم نشت مایعات را بررسی کنید. نشت می تواند در پمپ فرمان ، شلنگ ها یا خود فرمان باشد.

لرزش فرمان. در حالی که این اغلب نشان دهنده مشکلات تراز بودن چرخ است ، اما لرزش فرمان نیز می تواند مشکلی را در فرمان برقی نشان دهد. با چرخش کامل چرخ در یک جهت یا جهت دیگر ، تجمع آلودگی ها در سیستم می تواند باعث لرزش یا «ضربان دار شدن» فرمان شود. یک برافروختگی فرمان برقی معمولاً این مشکل را برطرف می کند.

وقتی می خواهید آن را بچرخانید یا در حالت چرخانده نگه دارید ، فرمان لغزنده است. این نشانه دیگری از خرابی فرمان برقی است. از دلایل دیگر خرابی فرمان برقی به غیر از نشتی می توان به پمپ های معیوب ، پایه های فرسوده فرمان و شل یا فرسوده بودن فرمان ها اشاره کرد.

شل بودن فرمان. این امر معمولاً به دلیل فرسوده بودن فرمان و میله های كراوات است.

هنگام شتاب دادن یا چرخاندن پیچ ، لرزش بیش از حد فرمان. علت این امر معمولاً خراب شدن و آسیب میله های کراوات است. اگر اجازه داده شود که ادامه پیدا کند ، باعث لرزش کل خودرو و در نهایت منجر به از دست رفتن فرمان می شود ، بنابراین باید به محض کشف مشکل اصلاح شود.

وسیله نقلیه سرگردان است یا به یک طرف می کشد. این اغلب نشان دهنده وجود مشکلی در چرخ دنده فرسوده است. سایش زودرس چرخ دنده فرمان می تواند به دلیل عدم روغن کاری مایع فرمان برقی باشد ، بنابراین هنگام تعویض چرخ دنده فرسوده باید نشتی فرمان برقی را نیز بررسی کنید.

بازی بیش از حد در فرمان نیز می تواند به دنده فرسوده یا معیوب فرمان اشاره کند. اگر قبل از شروع چرخش چرخ ها باید بیش از یک اینچ فرمان را بچرخانید ، می توانید اطمینان حاصل کنید که مشکلی در چرخ دنده وجود دارد.

صدای چرخکاری هنگام چرخاندن فرمان. این باز هم نشانه دیگری از مشکل دنده فرمان است.

صدای جیغ چرخ ها هنگام چرخاندن فرمان. علت این امر غالباً کمربند فرمان فرسوده یا ضعیف است. این کمربندی است که پمپ فرمان نیرو را به موتور متصل می کند. همانطور که قبلاً ذکر شد ، صدای جیغ نیز می تواند نشانه ای از سطح پایین مایع فرمان فرمان باشد.

مایع فرمان فوم یا تغییر رنگ داده است. این نشان می دهد هوا یا آب به سیستم وارد شده و مایعات به درستی قطعات را روغن کاری نمی کند.

سواری خشک و سفت

ممکن است با گذشت زمان، راحتی اولیه در هنگام رانندگی کردن با خودروتان را نداشته باشید. به این صورت که تمام پستی بلندی های موجود در جاده را زیر پای خود در هنگام رانندگی، حس می کنید. این یکی از علائم دیگر خرابی جلوبندی ست که باید برای تعویض و تعمیر، حتما به یک مکانیک باید مراجعه شود.

ناهمگونی تاج تایر در جلوبندی خودرو

در یک خودرو سالم، تایرها تا زمان انقضای خود، به درستی کار میکنند. بدون صدا و صوت در هنگام دور زدن و چرخیدن. اما اگر تایرهای یک ماشین، زود فرسوده شده اند و آج های ناهمگونی روی تایر دیده می شود، نمایشی از یک سیستم جلوبندی با نقص است. روغنی بودن قطعات فنر و کمک فنر را بررسی کنید. روغنی بودن این دو نشان دهنده این است که در جلوبندی مشکلی به وجود آمده است.

 

تعمیر جلوبندی خودرو

خرابی سیستم تعلیق

برای فهمیدن این مورد، می توانید آزمایشی از این قرار روی ماشین انجام دهید. در حالی که ماشین پارک است، با فشار دست ها، یک سمت کاپوت را به پایین فشار دهید. اگر بعد از برداشتن دست، خودرو بیش از دو یا سه بار بالا و پایین شود، به منزله این است که جلوبندی ایراد دارد. صدای نا به هنجار خودرو در هنگام رد شدن از دست اندازها و موانع، خرابی کمک فنرها و میل تعادل و در نتیجه نقص در سیستم جلوبندی را می رساند.

برای شرکت در دوره آموزش جلوبندی سازی خودرو آموزشگاه فن و کار به شماره های آموزشگاه تماس بگیرید

چرا جلوبندی خودرو آسیب می بیند؟

با توجه به مطالب گفته شده در قسمت علائم خرابی جلوبندی، حتما متوجه شده اید که چه عواملی باعث ایجاد این خرابی ها می شود. اما ما در ادامه سعی داریم به صورت مختصر به برخی از آن عوامل اشاره کنیم.

آج تایرها، کیفیت و نحوه قرارگیری آن ها در بسیاری از پارامترهای جلوبندی سالم، تاثیر مستقیم دارد. حتی تفاوت میزان آج لاستیک چپ و راست میتواند غربیلک را بلرزاند. لذا حتما به کیفیت لاستیک ها، خصوصا لاستیک های جلو توجه کنید.

تنظیم باد و بالانس چرخ ها نیز تاثیر زیادی بر روی سلامت جلوبندی خودرو دارد.در صورت بی توجهی و بالانس نبودن چرخ ها فرمان می لرزد و جلوبندی خراب می شود.

قطعه ای که سیستم تعلیق و جلوبندی ماشین را بی سر و صدا می کند، بوش نام دارد. بوش در دو سر میله تعادل، در جلوبندی جای گرفته است. در صورت خرابی بوش ها ، فرمان می زند و به لرزش در می آید.

از دیگر تنظیماتی که باید بصورت مرتب برای ماشین انجام داد، بلبرینگ چرخ ها است که در عمر و کارکرد آن بسیار تاثیر دارد. خرابی این قطعه همراه با صدای خاصی ست که نشان دهنده معیوب بودن آن است.

از دیگر مواردی که باعث صدمه زدن به جلوبندی می شود، ترمز نامتعادل است. نیروی ترمز باید بین چرخ ها به یک اندازه تقسیم شود. اگر این‌گونه نباشد، یک چرخ بیشتر از دیگری تحت فشار قرار می‌گیرد. در نتیجه تغییر دور به سرعت انجام می‌شود و فرمان به یک طرف منحرف می‌شود.

قدرت کافی کمک فنرها نیز، برای داشتن یک جلوبندی سالم ضروریست. اگر فنر و کمک فنر ضعیف شده باشد، سیستم هدایت خودرو مختل شده و ماشین به یک سمت کشیده می شود.

از مهمترین بخش های ماشین، شاسی آن است. اگر در اثر تصادف یا هر اتفاقی، شاسی خودرو آسیب ببنید، جلوبندی آن نیز قطعا صدمه دیده است. خرابی شاسی به سرعت تنظیمات کارخانه و ابعاد شاسی را به هم میزند. تعمیر شاسی و برگرداندن آن به حالت اولیه، بسیار سخت و حتی غیر ممکن است. پاره شدن گردگیر، خرابی پلوس ها و کشیده شدن فرمان، از علائم خرابی شاسی است.

با خراب شدن بازوی سگ دست نیز، فرمان کشیده می شود. در نتیجه سیستم جلوبندی صدمه می بیند. تعمیر و تعویض بازوی سگ دست، برخلاف شاسی، کار ساده و کم هزینه ای است.

دقت بر روی صحت و سلامت قطعات خودرو ، به شما کمک می کند برای مدت طولانی تری ازاتومبیل خود استفاده کرده و راحت باشید.

برای شرکت در رشته های مربوط به حوزه مکانیکی مانند: آموزش نقاشی خودرو ، آموزش صافکاری خودرو ، آموزش برق خودرو ، آموزش نصب دزدگیر ماشین و …. با شماره های آموزشگاه تماس بگیرید. شماره های تماس : 02166577385 – 02166577385 .

X بستن
پربازدیدترین مقالات
نحوه تعویض اگزوز خودرو
نحوه تعویض منبع اگزوز خودرو
واشر سرسیلندر مسی
نحوه بستن واشر سرسیلندر مسی
تفاوت صافکاری با رنگ و بی رنگ ماشین
تفاوت صافکاری با رنگ و بی رنگ ماشین
علت سیاه شدن شمع موتور سیکلت
علت سیاه شدن شمع موتور سیکلت
تمامی دوره‌ها
مشاهده نظرات ثبت نظر
مشاهده نظرات هنوز نظری ثبت نشده است.
نظر خود را با دیگران به اشتراک بزارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمایش بیشتر