آدرس: تهران - میدان انقلاب - روبروی سینما بهمن - نبش خیابان منیری جاوید - آموزشگاه فن و کار

آموزش تعمیر و تعویض اسپیکر سامسونگ گلکسی J5

دسته بندی‌ها
نویسنده: تحریریه فن و کار
آموزش تعویض بلندگوی سامسونگ

اسپیکر، یکی از قطعات مهم داخلی گوشی‌های هوشمند می‌باشد. این قطعه مسئول خروجی صدای این دستگاه برای صحبت کردن و گوش دادن به موزیک است. اختلال در اسپیکر گوشی یکی از آزار دهنده‌ترین مشکلات در گوشی‌ها به شمار می‌آید، که احتمال دارد موجب قطع شدن صدای گوشی یا ناکارآمدی اسپیکر شود که این مورد برای افراد خوشایند نیست.

بروز مشکل و خرابی در اسپیکر گوشی سامسونگ ممکن است به دلایل خواهد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری متعددی به طور ناگهانی و یا به تدریج رخ دهد. ممکن است در اثر نفوذ آب یا استفاده غیراصولی از گوشی، اسپیکر آسیب ببیند. در این پست به موضوع مهم تعمیر اسپیکر گوشی سامسونگ و دلایل اختلال در این قطعه پرداخته‌ایم تا بتواند راهنمای مفیدی برای شما باشد.

دلایل اختلال در اسپیکر گوشی‌های سامسونگ

اسپیکر گوشی‌های سامسونگ دو نوع خروجی دارند، یکی کپسول گوشی است که مسئول پخش صوت مخاطب هنگام مکالمه است و دیگری بلندگویی است که صدای موزیک، فیلم و زنگ تماس را پخش می‌کند. در گوشی‌های هوشمنمد اسپیکر جز قطعات مهم و حساسی است در اثر بی احتیاطی احتمال خرابی و بروز مشکل در آن زیاد است، بنابراین نیاز به مراقبت بیشتر دارد.

بیشترین اختلال پیش آمده در اسپیکر گوشی سامسونگ مربوط به استفاده نادرست افراد از گوشی یا پورت اتصال هندزفری در گوشی است. نفوذ آب در گوشی نیز از جمله دلایل عمده خرابی‌ها در گوشی است که می‌تواند منجر به سوختن یا آسیب دیدن قطعات داخلی از قبیل اسپیکر گوشی شود. از جمله مواردی که در ارتباط با بروز مشکل در اسپیکر مشاهده می‌شود، قطع و یا نارسایی صدا هنگام صحبت کردن، صدای خش خش و یا نپیچیدن صدا در گوشی را می‌توان ذکر کرد

بروز اختلالات عملکردی در اسپیکر گوشی سامسونگ عموما مربوط به بخش نرم افزاری و سخت افزاری آن می‌شود. برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکل در اسپیکر گوشی‌ سامسونگ توصیه می‌شود، در تنظیمات صدای گوشی تغییری ایجاد نشود. و به هر دلیلی این تنظیمات تغییر پیدا کرد، بهتر است، تنظیمات مجدد انجام دهید و یا به تنظیمات کارخانه برگردید، در این حالت معمولا مشکلات برطرف می‌شود.

در ضمن در نصب برنامه‌‌ها بر روی گوشی دقت لازم را داشته باشید زیرا در صورت نصب نرم‌افزارهای ویروسی، عملکرد اسپیکر گوشی سامسونگ مختل می‌شود، و یا حتی در مواردی دیده شده است اختلال مربوط به یک باگ نرم افزاری و عملکردی بوده است که حتما باید در نمایندگی‌های گوشی بررسی و تعمیر شود. در موارد دیگر نیز در اثر بی‌توجهی کاربر گوشی درمعرض عوامل مخربی چون رطوبت، سقوط، ضربه، آب و مایعات دیگر، گرد و خاک و … قرار می‌گیرد، مجموعه این عوامل باعث کاهش عمر و عملکرد اسپیکر گوشی سامسونگ می‌شود.

پارگی تورهای مخصوص اسپیکر گوشی سامسونگ،‌ عدم اپدیت گوشی و نر‌م‌افزارها و آسیب به قطعه اصلی اسپیکر گوشی نیز از جمله عوامل مخرب در اسپیکر گوشی سامسونگ است. گاهی این اختلالات با یک تعمیر جزئي بر طرف شده و در مواردی هم باید به تعویض اسپیکر گوشی خود فکر کنید.

تعمیر اسپیکر سامسونگ

راهنمای تعمیر اسپیکر گوشی سامسونگ

حال که در مورد علل مختلف خرابی اسپیکر گوشی سامسونگ اطلاعاتی کسب کردید، بد نیست از راه‌های تعمیر آن نیز اطلاعاتی داشته باشید. در این پست، مراحلی را که باید برای تعمیر اسپیکر گوشی سامسونگ طی کنیم، را شرح داده‌ایم.

صدای بلندگو را تا آخر بالا ببرید

ممکن است این کار خیلی ساده به نظر برسد، اما گاهی اوقات تنها کاری که باید انجام دهید این است که صدای اسپیکر گوشی سامسونگ را کاملاً بالا ببرید. ممکن است شما به طور تصادفی تلفن خود را بی صدا کرده یا میزان صدا را خیلی کم کرده باشید. برای این کار مراحل زیر را طی کنید:

به قسمت تنظیمات بروید و در بخش Sounds and vibrations وارد گزینه Volume ‌ شوید. لغزنده‌های کنترل میزان صدا را به میزان دلخواه تنظیم کنید. توصیه می‌شود همه گزینه‌های نوارهای لغزنده را روشن کنید تا بتوانید اسپیکر را تست کنید.

ارسال پیام صوتی آزمایشی

پیام صوتی آزمایشی را به پست صوتی خود بفرستید، سپس این پیام را اجرا کنید، توجه کنید هدست یا هدفون به گوشی شما متصل نباشد. اگر در این صورت باز هم صدایی از اسپیکر گوشی سامسونگ در نیامد، مراحل دیگر را ادامه دهید.

حذف برنامه‌های مزاحم

بعضی برنامه‌های خاص که در گوشی خود اجرا می‌کنید، ممکن است اسپیکر گوشی سامسونگ دچار اختلال کند. ،‌در این صورت باید این برنامه‌ها را از گوشی خود حذف کنید.

گوشی سامسونگ خود را ریستارت کنید

با راه اندازی مجدد گوشی می‌توانید اشکالات جزئی نرم‌افزاری که باعث می‌شود اسپیکر گوشی سامسونگ به درستی کار نکند را برطرف کنید. کافی است دکمه روشن/ خاموش را نگه دارید تا گزینه‌ها نمایش داده شوند. روی restart  ضربه بزنید و زمانی که گوشی شما دوباره روشن شد، اسپیکر را چک کنید که آیا کار می‌کند‌ یا خیر.

مطمئن شوید گوشی سامسونگ شما به دستگاه بلوتوث متصل نیست

ممکن است گوشی خود را از طریق بلوتوث به برخی از هدفون‌های بی سیم و یا حتی یک سیستم صوتی در خانه وصل کرده باشید، حتما این موارد را در تنظیمات اسپیکر گوشی سامسونگ چک کنید.

تنظیمات را باز کنید و به قسمت Connections -> Bluetooth بروید و بر روی گزینه Bluetooth ضربه بزنید. از این طریق مطمئن شوید شما به گوشی شما به بلوتوث متصل نیست.

قاب محافظ گوشی سامسونگ خود را بردارید

اگر اسپیکر گوشی سامسونگ شما کار نمی‌کند، یک راه ساده این است که قاب محافظ گوشی خود را بردارید. در برخی از موارد، قاب‌ها برای بعضی از مدل‌های گوشی‌های سامسونگ طراحی نشده‌اند و می‌توانند بلندگو را خفه کنند. قاب را بردارید و ببینید آیا بلندگو کار می‌کند یا خیر، به همین سادگی!

تعمیر بلندگوی گوشی سامسونگ

اسپیکر را تمیز کنید

اگر با طی کردن مراحل عیب‌یابی قبلی هنوز اسپیکر گوشی سامسونگ شما کار نمی‌کند، سعی کنید بلندگو خود را با یک برس مخصوص و ضد الکتریسیته ساکن و یا حتی یک مسواک جدید تمیز کنید.

ریست فکتوری گوشی سامسونگ

زمانی که ریست فکتوری می‌کنید به این نکته توجه داشته باشید که تمامی اطلاعات دستگاه پاک خواهد شد، به طوری که امکان بازیابی مجدد این اطلاعات وجود نخواهد داشت. بنابراین قبل از انجام عملیات ریست فکتوری از اطلاعات گوشی خود بک آپ تهیه کنید. گزینه ریست فکتوری در بخش تنظیمات گوشی سامسونگ قرار دارد. چند دقیقه‌ایی صبر کنید تا فرایند ریست فکتوری به طور کامل انجام شود. با انجام ریست فکتوری ممکن است مشکلات اسپیکر گوشی سامسونگ شما برطرف شود.

تعویض اسپیکر گوشی سامسونگ

تمامی این مراحل به ظاهر ساده معمولا اشکالات جزئی که در اثر سهل‌انگاری پیش‌ می‌آید را برطرف ‌می‌کنند و کیفیت اسیپکر گوشی سامسونگ شما را به تا حد مطلوبی بالا می‌برد. اما در مواردی هم پیش‌ می‌آید که ایرادات وارده به همین سادگی قابل حل نیستند و نیاز به بررسی موشکافانه و دقیق‌تر دارد. ممکن است نیاز شود گوشی باز شود و یا حتی اسپیکر گوشی تعویض گردد. در زیر نمونه‌ای از مراحل تعویض اسپیکر گوشی سامسونگ را برای شما علاقه‌مندان شرح می‌دهیم.

مراحل تعویض اسپیکر گوشی سامسونگ

اگر صدای مخاطب ضعیف است ابتدا به توری اسپیکر گوشی سامسونگ شک کنید و آن را از گرد و غبار تمیز کنید،‌ صدا را چک کنید،‌ اگر مشکل باقی ماند نسیت به تعویض اسپیکر اقدام نمایید، در برخی موارد لازم است ای سی صوت را نیز تعویض کنید. در صورتی که صدایدر هنگام مکالمه نویز دارد هم باید اسپیکر و ای سی گوشی سامسونگ چک شود و در صورت لزوم تعویض گردند. در حالتی که کلا صدای مخاطب را در زمان تماس تلفنی نمی شنوید،‌ اسپیکر گوشی سامسونگ را تست کرده و مسیرهای اسپیکر و ای سی درایو صدا را چک کنید و در صورت خرابی نسبت به تعویض اقدام نمایید.

مرحله 1. خاموش کردن گوشی

ابتدا دکمه روشن / خاموش گوشی خود را چند ثانیه فشار دهید، تا گزینه Power off  ظاهر شود. سپس با زدن بر روی گزینه خاموشی تأیید کنید که می‌خواهید گوشی خود را خاموش کنید و صبر کنید تا صفحه خاموش شود.

مرحله 2. باز کردن قاب پشت گوشی

برای شل شدن قاب پشت گوشی، از سشوار معمولی، تفنگ گرمایی یا آی‌اوپنر استفاده کنید. با شل شدن چسب شما این امکان را دارید که به راحتی قاب پشت را بردارید. برای این کار می‌توانید از iPlastix استفاده کنید. iPlastix از پلاستیک ساخته شده است، بنابراین باعث خراش دستگاه نمی‌شود. از طرف دیگر، بسیار نرم و قرار دادن آن بدون مشکل است. در هنگام گرما دادن دقت نمایید که بیش از حد گوشی را گرم نکنید زیرا صفحه نمایش و باتری به گرما حساس هستند.

مراقب باشید: درب پشت خیلی راحت می‌تواند خراب شود. در صورت لزوم، گرما را چندین بار اعمال کنید و دوباره امتحان کنید. برداشتن درب پشت ممکن است نیم ساعت طول بکشد. کمی بیشتر وقت بگذارید و با دقت کار کنید تا مطمئن شوید چیزی را نمی‌شکنید.

یک لبه گوشی را محکم نگه دارید، مکنده را با فشار ملایم بالا بکشید. دستگاه مکنده را با نیروی یکنواخت و زیاد به طرف بالا بکشید تا شیاری بین قاب پشتی و بدنه گوشی ایجاد شود. سپس لبه پیک را بین شکاف ایجاد شده بین قاب پشتی و بدنه گوشی وارد کنید.

پیک را در مکان خود در شکاف قرار دهید و آن را با دقت حرکت دهید. سپس قسمت بعدی را گرم کرده و پیک را دوباره در شکاف لبه زیرین قاب وارد کنید و ادامه دهید، پیک را در طول شکاف دور گوشی با دقت به عقب و جلو بلغزانید تا قاب پشت شل شود. همچنین می‌توانید برای راحتی کار خود چند قطره از الکل ایزوپروپیل بسیار غلیظ (غلظت بالای 90 درصد) را به شکاف بچکانید تا چسب به راحتی شل شود.

نکته مهم: سعی نکنید قبل از گرما دادن با سشوار یا هر وسیله مخصوص دیگری، چسبی که قاب پشت گوشی را نگه داشته است جدا کنید. زیرا در این صورت ممکن است قاب پشتی شکسته شود.

پیک را در هر شکافی که قرا می‌دهید دیگر جدا نکنید و آن را از شکاف برندارید، تا از دوباره چسبیدن چسب قاب جلوگیری شود.

مرحله3. سنسور اثر انگشت را قطع کنید

پس از جدا شدن قاب پشتی، آن را به دقت بلند کرده و سنسور اثر انگشت را با استفاده از اسپودگر جدا کنید.

سپس می‌توانید قاب پشت را کاملاً برداشته و کنار بگذارید.

مرحله 4. قاب میانی را بردارید

سپس تمام پیچ‌های فیلیپس را از روی پوشش لوجیکال جدا کرده و در جایی نگه دارید. مراقب باشید که پیچ‌ها را گم نکنید. برخی از مدل‌‌های گوشی سامسونگ فقط دو پیچ با طول متفاوت دارد. اگر بعضی از پیچ ها بلافاصله خارج نشدند  می‌توانید از یک موچین استفاده کنید.

پوشش لوجیکال با برچسب NFC در قسمت بالا قفل شده است. نوک اسپاجر را در شکاف لبه راست پوشش که نزدیک کلید تنظیم صدا است، وارد کنید. با وارد کردن کمی نیرو کمی آن را شل کنید و سپس پوشش را از گوشی جدا نمایید.

مرحله 5. باتری را جدا کنید.

برای جلوگیری از جریان‌ الکتریکی در حین تعمیر و حفظ ایمنی، باتری را جدا کنید. با استفاده از لبه پهن اسپاجر به زیر متصل‌کنند باتری گوشی که زیر دوربین پشت است و به مادربرد هم متصل است کمی فشار وارد کنید، کابل را بالا آورده و از سوکت جدا کنید. این کار را به آرامی و دقت انجام دهید تا قسمت های کوچکی که پیرامون سوکت است جدا نشوند. به آرامی کابل باتری را از سوکت مادربرد دور کنید. اکنون رابط باتری آزاد است.

مرحله 6. اسپیکر را بردارید.

یک پوشش قسمت پایین گوشی قرار دارد که پیچ‌های این قسمت نیز بلند هستند. با کمک اسپاجر زیر سمت راست پوشش را کمی بلند کنید، پوشش را به دقت، کمی تکان دهید تا پوشش از بدنه گوشی جدا شود. اکنون. با استفاده از موچین اسپیکر گوشی سامسونگ را کمی بلند کنید و سپس آن را بردارید.

مرحله 7. اسپیکر را نصب کنید

سپس اسپیکر گوشی سامسونگ را پشت صفحه USB قرار دهید، آن را فشار دهید و محکم پیچ کنید.

مطمئن شوید که در قسمت پایین آن قفل شده است.

مرحله 8. قطعات گوشی را دوباره سر هم کنید

در این مرحله کار تعویض اسپیکر گوشی سامسونگ شما تمام شده است،‌ و باید مراحلی را طی کنید تا تمام قطعات گوشی سر جایشان نصب شود و گوشی دوباره قابل استفاده شود. در این مرحله باتری را دوباره با دقت سر جای خود قرار دهید. پوشش میانی را با استفاده از پیچ‌ها دوباره نصب کنید. سنسور اثر انگشت را وصل کرده و سپس قاب گوشی را سر جای خود با استفاده از چسب نصب کنید. توجه کنید که چسب یکنواخت روی قاب بشیند. قاب را گرم کنید تا چسب به خوبی بچسبد.

مجتمع فن و کار برگزار کننده دوره های فنی مانند: آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش تعمیرات لوازم خانگی ، آموزش تعمیرات برد الکترونیکی ، آموزش تعمیرات لپ تاپ ، آموزش تعمیرات یخچال ، آموزش تعمیرات لباسشویی ، آموزش تعمیرات ظرفشویی و … می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های آموزشگاه تماس بگیرید.

X بستن
پربازدیدترین مقالات
علت کار نکردن کمپرسور کولر گازی
علت کار نکردن کمپرسور کولر گازی
سیستم عامل iOS 13
بررسی قطع شدن تماس ها در سیستم عامل iOS 13 و راه حل آن
تعمیرات آسانسور
نحوه تعمیر آسانسور
بازار کار تعمیرات لپ تاپ و سرمایه مورد نیاز
بازار کار تعمیرات لپ تاپ به همراه سرمایه مورد نیاز
تمامی دوره‌ها
مشاهده نظرات ثبت نظر
مشاهده نظرات هنوز نظری ثبت نشده است.
نظر خود را با دیگران به اشتراک بزارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمایش بیشتر