آدرس: تهران - میدان انقلاب - روبروی سینما بهمن - نبش خیابان منیری جاوید - آموزشگاه فن و کار

ابزار و لوازم مورد نیاز برای تعمیرات موبایل

دسته بندی‌ها
نویسنده: تحریریه فن و کار
ابزار و لوازم مورد نیاز برای تعمیرات موبایل
چکیده:

اهمیت ابزار و لوازم تعمیرات موبایل را می توان در سه مورد دقت ، ایمنی و سرعت کار خلاصه کرد. تعمیرکاران موبایل باید نحوه کار و استفاده صحیح ازانواع ابزار و لوازم تعمیرات موبایل را یادبگیرند. همچنین باید از ایمنی خود در هنگام کار با این ابزارها و لوازم مراقبت کنند. آموزشگاه فن و کار در این نوشته به معرفی وسایل مورد نیاز برای شغل تعمیرات موبایل می پردازد.

اهمیت ابزار و لوازم تعمیرات موبایل را می توان در سه مورد دقت ، ایمنی و سرعت کار خلاصه کرد. تعمیرکاران موبایل باید نحوه کار و استفاده صحیح ازانواع ابزار و لوازم تعمیرات موبایل را یادبگیرند. همچنین باید از ایمنی خود در هنگام کار با این ابزارها و لوازم مراقبت کنند. آموزشگاه فن و کار در این نوشته به معرفی وسایل مورد نیاز برای شغل تعمیرات موبایل می پردازد.

  1. هیتر یا هویه هوای گرم

دستگاهی که برای تعمیرات سخت افزاری موبایل ، جایگذاری قطعات SMD وآی سی ها ، حرارت دادن و رفع سردی لحیم کاربرد دارد.

لوازم مورد نیاز در تعمیرات موبایل: هیتر و هویه

  1. روغن فلاکس

روغنی که روی قطعات بورد میزنند تا هم هنگام استفاده از هیتر سطح آنها نسوزد هم به بورد چسبندگی داشته واتصال آنها راحت تر باشد .همچنین قطعاتی را که نیاز به برداشته شدن ندارند در جای خود ثابت نگه میدارد. بطور کلی میتوان گفت روغن فلاکس باعث تجمع قلع دور پایه های اصلی آی سی وحفظ چسبندگی وثبات آن روی بورد خواهد بود.

آموزشگاه فن و کار دوره جامع آموزش تعمیرات موبایل شامل آموزش تعمیرات سخت افزاری و نرم افزاری گوشی های اندروید و ایفون را بصورت عملی و صفر تا صد در کارگاههای مجهز برگزار می کند. در پایان دوره مدرک بین المللی معتبر با مهر سازمان فنی حرفه ای به کاراموزان اعطا می شود. مباحث این دوره شامل موراد کاربردی در بزار کار می باشد و هدف از برگزاری آن آماده سازی کاراموزان برای اشتغال و راه اندازی کسب و کار می باشد. لازم به توضیح است که پس از اتمام دوره ، کلاس رایگان مشاوره راه اندازی کسب و کار و قوانین شغل برای کاراموزان برگزار می شود و همچنین این دوره از پشتیبانی نامحدود برخوردار است. برای مشاهده سرفصل های کامل دوره و اطلاعات بیشتر روی تصویر زیر کلیک نمایید:

آموزش تعمیرات موبایل

  1. ابزار لحیم کاری

شامل هویه ، پایه هویه ، اسفنج نسوز،روغن لحیم ،خمیرقلع ،سیم لاکی وسیم قلع کش میباشد. هویه مورد استفاده برای تعمیرات موبایل از نوع SMD با نوك نازك سوزنی انتی استاتیک 30 تا 40 وات است.

ابزار لحیم کاری

  1. منبع تغذیه دیجیتال

معمولا دارای دو ولوم ولتاژ با دامنه 0-30ولت و ولوم جریان 1-5 آمپر می باشد. در تعمیرات موبایل از منبع تغذیه برای آزمایش باتری از لحاظ ولتاژ وجریان ،شوك دادن به باتری، روشن کردن گوشی بدون باتری ،آزمایش جریان کشی گوشی و… استفاده میشود.

وسایل مورد نیاز برای شغل تعمیرات موبایل: منبع تغذیه

  1. مولتی متر دیجیتال

که به آن اهم متر نیز میگویند ودر تعمیرات موبایل برای اندازه گیری اهم ، ولتاژ وجریان ،آزمایش سالم بودن قطعات ، آزمایش قطعی و اتصالی در سطح بورد و…. استفاده میشود.

ابزار مورد نیاز برای شغل تعمیرات موبایل: مولتی متر

  1. پیچ گوشتی

برای باز و بسته کردن قاب گوشی ها از انواع ریز این وسیله استفاده میگردد که معمولا پیچ ها در مویابل به صورت چپگرد باز و به صورت راستگرد بسته می شوند.

  1. ابزار باز کننده قاب

برای باز کردن قاب گوشی ها از ابزارهایی که کمترین صدمه را به قاب و صفحه نمایش وارد کنند استفاده میشود که شامل مجموعه ای از کاردك ها، ابزار مثلث شکلی به نام پیک، نوعی ساکشن کاپ و یا نوعی ماکروویو است.

ابزار تعمیرات موبایل: باز کننده قاب

  1. جداکننده گلس

سپراتور دستگاهی است که به وسیله حرارت دادن باعث جدا سازی گلس از صفحه نمایش می شود اما علاوه بر گلس برای تعویض تاچ LCD ،در پشت گوشی ها و حتی تعویض باتری های داخلی نیز کاربرد دارد.

ابزار مورد نیاز تعمیر موبایل: جداکننده گلس

  1. پنس

از این ابزار برای برداشتن و جایگذاری آی سی ها و قطعات در سطح بورد استفاده می شود که دارای انواع مختلف معمولی و سرکج می باشد.

وسایل مورد نیاز تعمیرکاری موبایل: پنس

  1. سشوار صنعتی

برای جدا سازی مجموعه ای از قطعات خصوصاً قطعات پلاستیکی مانند کانکتور سیم کارت،کارت حافظه و کاتکتور باتری استفاده می شود.

لوازم مورد نیاز در شغل موبایل: سشوار صنعتی

  1. چسب

برای چسباندن صفحه LCD و تاچ گوشی از انواع مختلف چسب استفاده میگردد.

  1. ابزار سرویس و شست وشو

هنگام شست و شو وسرویس بورد از موادی که خاصیت شویندگی دارند مانند تینر ،10000 الکل ایزو پروپیل و اسپری خشک استفاده میشود.

  1. دستگاه اولتراسونیک

برای شست و شوی بورد گوشی های آب خورده و یا سولفاته زده از این دستگاه استفاده میگردد. مکانیزم این دستگاه ایجاد لرزش هایی با امواج مافوق صوت با استفاده از مایع شست و شوی مخصوص اولتراسونیک می باشد که باعث از بین بردن تمامی جرم های سولفاته شده و کثیفی ها می شود. برای استفاده مایع مخصوص را به نسبت 3 به 10 با آب مقطر مخلوط کرده برد را داخل دستگاه قرار داده وتایمر دستگاه را روی 10-15 دقیقه تنظیم میکنیم وپس از شست و شو با پمپ باد آنرا هواگیری کرده تا تمامی رسوبات از روی بورد جدا شوند. لازم به ذکراست برای انجام اینکار باید تمام قطعات حساس به مایع اولتراسونیک مانند دوربین ،بلنگو ،میکروفون و LCD را از روی برد جدا کرد.

ابزار مورد نیاز تعمیرات موبایل: دستگاه اولتراسونیک

  1. گیره کار

از این ابزار برای ثابت نگه داشتن بورد هنگام تعویض قطعات آن استفاده میگردد.

لوازم مورد نیاز تعمیرکاری موبایل: گیره کار

  1. میز کار

میزی که ارتفاع آن بین 75-80 سانتی متر بوده ، دارای مساحتی مناسب برای جایگیری تمام ابزارها بود و دارای نور مناسب و صفحه ای مقاوم باشد.

  1. پد نسوز سیلیکونی

برای انجام بهتر تعمیرات موبایل از پد های نسوز سیلیکونی که دارای مگنت هستند استفاده میگردد. نوع مرغوب این پدها خاصیت آنتی استاتیک دارد.

لولازم مورد نیاز در تعمیر موبایل: پد نسوز سیلیکونی

  1. میکروسکوپ دیجیتال (لوپ)

برای سهولت در انجام کارهای ظریف و بزرگنمایی سطح بورد از این وسیله استفاده میگردد.

ابزار تعمیرات موبایل: میکروسکوپ دیجیتال یا لوپ

  1. شابلون

ورقهای فلزی هستند که در اشکال مختلف برای تعویض آی سی ها از سطح بورد و پایه سازی هنگام جایگذاری مجدد آنها استفاده می گردند.

ابزار مورد نیاز در شغل موبایل: شابلون

  1. پمپ باد

برای خشک کردن بورد و ازبین بردن جرم و رسوبات در سطح آن استفاده می گردد.

ابزار مورد نیاز در تعمیرات موبایل: پمپ باد

  1. نقشه و راهنمای سرویس انواع گوشی ها

  2. انواع شارژر و باتری گوشی

  3. اسیلوسکوپ

این دستگاه برای اندازه گیری و مشاهده شکل موج نقاط مختلف بورد کاربرد دارد.

وسایل مورد نیاز برای تعمیرات موبایل: اسیلوسکوپ

  1. دستنبند و دستکش تخلیه الکتریسیته ساکن

برای اینکه هنگام تعمیرات تخلیه الکتریسیته ساکن (ESD ( ایجاد شده در بدن به گوشی منتقل نشود از دستکشهای مخصوص الکترو استاتیک استفاده می گردد.

دستبند و دستکش تخلیه الکتریسیته ساکن

آموزشگاه فن و کار در دپارتمان برق خود دوره های تخصصی تعمیرات از جمله دوره های آموزش تعمیرات لوزام خانگی شامل تعمیرات برد و مکانیک دستگاههای خانگی، آموزش تعمیرات لپ تاپ از صفر تا صد ، آموزش تعمیرات برد الکترونیکی از مبتدی تا پیشرفته و.. را در کارگاههای مجهز و با نظارت مستقیم سازمان فنی حرفه ای برگزار می کند. این دوره ها ویژه بازار کار بوده و با هدف آماده سازی کارآموزان برای ورود به بازار کار ارئه می شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

4.4/5 - (11 امتیاز)
X بستن
پربازدیدترین مقالات
بررسی طراحی آیفون 12
بررسی و مشکلات آیفون 12
صفحه نمایش
نحوه تعویض صفحه نمایش آیفون X
ارورهای ماشین لباسشویی سامسونگ
ارورهای ماشین لباسشویی سامسونگ
آموزش روش های شارژ گاز یخچال
آموزش روش های شارژ گاز یخچال
تمامی دوره‌ها
مشاهده نظرات ثبت نظر
مشاهده نظرات هنوز نظری ثبت نشده است.
نظر خود را با دیگران به اشتراک بزارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمایش بیشتر