آدرس: تهران - میدان انقلاب - روبروی سینما بهمن - نبش خیابان منیری جاوید - آموزشگاه فن و کار

بررسی مشکلات مربوط به درب های اتوماتیک در گاراژها

دسته بندی‌ها
نویسنده: تحریریه فن و کار
درب اتوماتیک در گاراژها

با توجه به این که این روزها سرقت خودروها و اجزای مختلف آنها در جامعه افزایش یافته است نیاز است تا اتومبیل های خود را در مکانی امن مانند حیاط یا گاراژ ساختمان ها پارک نماییم. گاراژها بهترین مکان برای پارک اتومبیل در ساختمان های مختلف می باشند و درب آنها به گونه ای طراحی شده است که دارای بیشترین امنیت برای جلوگیری از دستبرد به آنها باشد. امروزه استفاده از درب های اتوماتیک در ورودی و خروجی ساختمان های مختلف از جمله پارکینگ ها و گاراژها گسترش بسیاری یافته است و با توجه به ایمنی بالا و زیبایی ظاهری که این درب ها ایجاد می کنند بسیاری از افراد تمایل به استفاده از آنها دارند. اما گاهی ممکن است مشکلاتی در این نوع از درب ها به وجود آید که برطرف نمودن آنها نیاز به داشتن دانش و اطلاعات کافی در این زمینه می باشد.

در این مقاله به بررسی مشکلات مربوط به درب های اتوماتیک در گاراژها به طوز کامل پرداخته ایم.

 درب اتوماتیک چیست و چه کاربردی دارد

پیش از آن که به بررسی مشکلات مربوط به درب های اتوماتیک در گاراژها بپردازیم لازم می دانیم تا در رابطه با معرفی درب های اتوماتیک و کاربردی که در اماکن مختلف دارند بپردازیم.

در گذشته درب ها از یک قفل و لولا تشکیل می شدند که برای باز و بسته کردن آنها نیاز به استفاده از دست و باز کردن قفل و کشیدن زبانه قفل بود. اما پیشرفت تکنولوژی بر روی درب ها نیز تاثیرگذار بوده و انواع مختلفی از درب ها با فناوری های جدید به کار رفته در آنها وارد بازار شده اند. درب های اتوماتیک انواعی از درب ها هستند که برای باز و بسته کردن آنها نیازی به استفاده از دست نمی باشد و بسته به نوع تکنولوژی به کار رفته در آنها از طریق خاصی باز و بسته می گردند.

شاید در هنگام مراجعه به اماکن عمومی مانند بیمارستان ها، بانک ها، سازمان ها و ادارات مختلف و غیره انواع مختلفی از درب های اتوماتیک را مشاهده کرده باشید. همانطور که دیده اید این درب ها به صورت اتوماتیک و با استفاده از سنسورهایی که در آنها تعبیه شده است کار کرده و به موقع باز و بسته می شوند. بسیاری دیگر از درب های اتوماتیک با استفاده از ریموت کار کرده و امکان بالا و پایین بردن آنها با استفاده از کنترل از راه دور وجود خواهد داشت.

 

در اماکنی مانند بیمارستان ها و مراکز درمانی استفاده از درب های اتوماتیک فواید بسیاری داشته و با توجه به این که در این مکان ها عوامل بیماری زای بسیاری بر روی سطوحی مانند درب های ورودی و خروجی وجود دارد نیاز است تا از درب های اتوماتیک که به صورت خود به خود باز و بسته می شوند در این مکان ها به کار برده شود.

 

انواع درب اتوماتیک

همانطور که گفته شد کاربرد درب های اتوماتیک در اماکن مختلف بسیار زیاد است و امروزه در فضاهای مختلفی مانند فروشگاه ها، هتل ها و رستوران ها، مکان های بهداشتی و درمانی، ساختمان های اداری و نظامی مختلف، پارکینگ و گاراژ ساختمان ها و غیره این نوع از درب ها به کار می روند.

با توجه به شکل ظاهری و همچنین نوع کاربردی که این درب ها دارند آنها را در انواع متنوعی تولید وارد بازار می کنند و افراد بسته به بودجه مورد نظر و هدفی که دارند می توانند هر یک را خریداری و نصب نمایند. درب اتوماتیک کشویی، درب اتوماتیک شیشه ای، درب اتوماتیک صنعتی، درب اتوماتیک پارکینگی، درب اتوماتیک کرکره ای، درب اتوماتیک قوسی، درب اتوماتیک گردان، درب اتوماتیک مثلثی، درب اتوماتیک تلسکوپی، درب اتوماتیک تاشو و … انواعی از درب های اتوماتیک پرکاربرد می باشند. در ادامه به معرفی درب اتوماتیک پارکینگی که در گاراژها مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین بررسی مشکلات مربوط به درب های اتوماتیک در گاراژها خواهیم پرداخت.

 

درب اتوماتیک پارکینگی چیست

یکی از الزامات هر ساختمانی که این روزها ساخته می شود، کار گذاشتن درب مناسب برای پارکینگ یا گاراژ آنها می باشد. با توجه به مشغله های زیادی که امروزه افراد با آن سروکار دارند استفاده از درب اتوماتیک گاراژ میک نکته مثبت تلقی شده و می تواند تا حد زیادی در وقت افراد صرفه جویی نماید. با استفاده از این درب ها دیگر نیازی به باز کردن درب و وارد و خارج کردن خودرو به پارکینگ و مجددا بستن درب توسط خود فرد نمی باشد و تمامی این کارها به صورت اتوماتیک با استفاده از ریموت و یا سنسور تشخیص دهنده حرکت، انجام می گیرد.

 

از مزایای درب اتوماتیک پارکینگی می توان به صرفه جویی در زمان و هزینه افراد، افزایش سطح ایمنی نسبت به درب های قدیمی، تشخیص خودکار موانع موجود بر سر راه پارک خودرو، مقاومت بالا در برابر انواع ضربات و … اشاره کرد. اما با وجود مزایایی که این نوع از درب ها دارند امکان به وجود آمدن مشکلات مختلف در آنها نیز وجود دارد که در ادامه به بررسی مشکلات مربوط به درب های اتوماتیک در گاراژها اشاره خواهیم کرد.

مشکلات مرتبط با درب اتوماتیک گاراژها

در صورتی که درب اتوماتیک گاراژ ساختمان شما به درستی کار نکند مشکلات مختلفی برای شما به وجود می آید و به همین دلیل نیاز است تا در این گونه مواقع حتما در رابطه با نوع مشکل ایجاد شده و نحوه برطرف کردن آن اقدامات مورد نیاز را انجام دهید. در زیر به تعدادی از این مشکلات و نحوه برطرف کردن آنها می پردازیم.

نامناسب بودن موقعیت سنسور

یکی از اجزای تشکیل دهنده درب های اتوماتیک گاراژ، سنسور می باشد که وظیفه آن تشخیص دادن حرکات مختلف و باز و بسته کردن درب به صورت اتوماتیک می باشد. سنسور، سیگنال های مختلف را دریافت نموده و با ارسال آن به موتور موجود در درب، فرمان باز یا بسته شدن را به سایر اجزا صادر می کند. گاهی ممکن است این سنسور در محل مناسبی نصب نشده باشد و این مشکل باعث شود تا امکان تشخیص حرکات توسط آن وجود نداشته باشد. علاوه بر آن گاهی ممکن است در اثر وجود گرد و غبار زیاد بر روی سنسور در عملکرد آن اختلال ایجاد گردد. در این صورت نیاز است تا سطح سنسور را به آرامی تمیز نموده و در صورت برطرف نشدن مشکل موقعیت آن را جا به جا کنید.

جا به جا شدن تیغه های درب اتوماتیک

در بسیاری از مواقع برای گاراژها از درب اتوماتیک کرکره ای استفاده می شود. در این نوع از درب ها از تیغه هایی استفاده شده که ممکن است به مرور زمان و به دلایل مختلف این تیغه ها جا به جا شده و سبب اختلال در عملکرد درب گاراژ گردد. گاهی نیز ممکن است قسمتی از ریل خم شده باشد و باعث حرکت سخت درب یا عدم حرکت آن گردد. در این گونه مواقع باید از نصاب و تعمیرکار درب های اتوماتیک خواست تا نسبت به تعمیر یا تعویض تیغه ها و ریل مورد نظر اقدام نماید.

سوختگی کابل برق درب اتوماتیک گاراژ

شاید این موضوع را ندانید که درب های اتوماتیک در هنگام نصب، نیازمند کابل کشی نیز می باشند و این کار توسط نصاب متخصص این درب ها صورت می گیرد. در واقع این کابل کشی از موتور کرکره صورت گرفته و ممکن است در اثر گذشت زمان این کابل بر اثر حرارت زیاد آسیب دیده و فرسوده شود. همچنین امکان سوختگی سیم نیز وجود داشته و این امر می تواند باعث کار نکردن درب اتوماتیک گردد. برای تعویض این کابل نیاز است تا حتما از تخصص تعمیرکار ماهر استفاده شود.

درب های اتوماتیک در گاراژها

 

خراب شدن ریموت کنترل درب اتوماتیک

یکی از مشکلات رایجی که در هنگام کار نکردن درب اتوماتیک گاراژ، افراد با آن مواجه می گردند خراب شدن ریموت کنترل می باشد. در صورتی که مشکل از ریموت دستگاه باشد، به راحتی قابل برطرف شدن بوده و می توان مشکل را با تعویض باتری برطرف نمود. در صورتی که مشکل از ریموت دستگاه باشد چراغ آن خاموش یا کم نور شده و می توان این مشکل را از این طریق متوجه گردید.

سر و صدای زیاد در حین باز و بسته کردن درب

درب های اتوماتیک گاراژها باید با کمترین سر و صدای ممکن کار کرده و هیچ گونه آزردگی برای ساکنین ساختمان ایجاد نکنند. اما گاهی اوقت مشاهده می شود که هنگام باز و بسته شدن این درب ها، صدای آزار دهنده ای از آنها به گوش می رسد که می تواند نشانه ای از خراب شدن قطعه ای در درب اتوماتیک باشد. گاهی این مشکل با روغن کازی و تمیزکار توسط خود فرد یا تعمیرکار درب اتوماتیک برطرف می گردد.

کلام پایانی

درب های اتوماتیک امروزه به عنوان یکی از ابزارهای اساسی در ساخت بناهای مختلف به شمار می روند و بسیاری از سازندگان ساختمان های مختلف، استفاده از این نوع درب ها را به مالکین پیشنهاد می دهند. گاراژ و پارکینگ ساختمان ها یکی از مواردی است که می توان در آن از درب های اتوماتیک استفاده نمود. در این مقاله به بررسی مشکلات مربوط به درب های اتوماتیک در گاراژها پرداختیم و متوجه  شدیم که با انجام بررسی های ساده می توان این مشکلات را به راحتی برطرف نمود.

مجتمع فن و کار برگزار کننده دوره های آموزشی از جمله آموزش نصب درب اتوماتیک شیشه ای ، آموزش نصب دوربین مدار بسته ، آموزش نصب جک برقی ، آموزش نصب کرکره برقی ، آموزش نصب دزدگیر اماکن و … می باشد.برای اطلاع از نحوه برگزاری دوره ها با کارشناسان ما تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
X بستن
پربازدیدترین مقالات
اتصال ستاره و مثلث
اتصال ستاره و مثلث
بازار کار شغل تعمیرات پکیج
بازار کار عالی شغل تعمیرات پکیج و میزان درآمد تعمیرکار پکیج در ایران
اجزا و قطعات ماشین لباسشویی
معرفی قطعات مکانیکی ماشین لباسشویی
اصول نقشه خوانی بردهای الکترونیک
اصول نقشه خوانی بردهای الکترونیک
تمامی دوره‌ها
مشاهده نظرات ثبت نظر
مشاهده نظرات هنوز نظری ثبت نشده است.
نظر خود را با دیگران به اشتراک بزارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمایش بیشتر