آدرس: تهران - میدان انقلاب - روبروی سینما بهمن - نبش خیابان منیری جاوید - آموزشگاه فن و کار

نکاتی مهم درباره تعمیرات دستگاه فتوکپی

دسته بندی‌ها
نویسنده: تحریریه فن و کار
نحوه تعمیرات دستگاه فتوکپی

امروزه نیاز به دستگاه فتوکپی از ضروریات یک اداره و سازمان می باشد و نیاز است تا شرکت های مختلف، خود دارای اتاقی جهت انجام امور فتوکپی باشند تا برای دریافت کپی از مدارک مختلف نیازی به مراجعه به بیرون نباشد. دستگاه های فتوکپی از قطعات زیادی تشکیل شده اند که این قطعات در کنار یکدیگر منجر به کار کردن دستگاه کپی شده و می تواند رونوشتی را به شما ارائه دهد. در این میان، بروز مشکلات مختلف در قطعات این دستگاه امری طبیعی بوده و باید توسط متخصص مربوطه برطرف گردد. ما در این جا به نکاتی مهم درباره تعمیرات دستگاه فتوکپی اشاره می کنیم که حتما برایتان مفید خواهد بود.

دستگاه فتوکپی چگونه عمل می کند

پیش از آن که به مشکلات رایج در دستگاه های کپی و ارائه نکاتی مهم درباره تعمیرات دستگاه فتوکپی بپردازیم لازم است تا در رابطه با اجزای این دستگاه و نحوه عملکرد آن آشنا شویم.

ممکن است فکر کنید که مراحل کپی کردن یک سند واقعاً ساده است. سندی را برمی دارید، آن را روی صفحه شیشه دستگاه فتوکپی قرار می دهید، از کنار شیشه،چراغ سبز عبور می کند و پس از چند ثانیه، کپی یکسانی از سندی که قرار داده اید روی صفحه از کنار دستگاه بیرون می آید. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که زیر شیشه چه می گذرد؟ دستگاه های فتوکپی در واقع ماشین آلات کاملاً پیچیده ای هستند که در اینجا به نحوه کار کردن آن می پردازیم.

بعد از اینکه تکه کاغذ خود (نسخه اصلی) را روی صفحه شیشه ای دستگاه کپی قرار دادید و دکمه بزرگ سبز را فشار دادید، دستگاه چند مرحله قبل از بیرون آمدن نسخه شما انجام می شود.

تونر پودری است که برای ایجاد متن و تصاویر چاپ شده روی کاغذ استفاده می شود. پودر بار منفی دارد و بنابراین به سمت بار مثبت که در اینجا کاغذ می باشد جذب می شود. درامی که در قلب دستگاه فتوکپی قرار دارد با استفاده از الکتریسیته ساکن بار مثبت می گیرد. تصویری از نسخه اصلی با استفاده از لیزر به درام منتقل می شود. قسمتهای سبک تصویر (نواحی سفید روی کاغذ) بار خود را از دست می دهند بنابراین منفی تر می شوند و مناطق سیاه تصویر (جایی که متن وجود دارد) دارای بار مثبت می باشند.

تونر به سمت مناطق مثبت جذب می شود یعنی به نواحی سیاه رنگ تصویر روی درام می چسبد. برای نسخه های رنگی، درام تونر فیروزه ای، سرخابی و زرد و سیاه را به خود جذب می کند. از این 4 رنگ می توان طیف گسترده ای از رنگ ها را تشکیل داد.

تونر حاصل بر روی درام به یک تکه کاغذ منتقل می شود که دارای بار منفی بیشتری نسبت به درام می باشد. تونر، ذوب شده و با استفاده از غلطک های فشار و گرما به کاغذ متصل می شود. سرانجام سند کپی شده شما از دستگاه کپی خارج می شود. از آنجا که در دستگاه فتوکپی از گرما استفاده می شود، کاغذی که از دستگاه کپی بیرون می آید گرم است.

مشکلات و خرابی های رایج در دستگاه فتوکپی

مشکلات و خرابی های بسیاری ممکن است در هنگام استفاده از دستگاه فتوکپی ایجاد گردد که در ادامه به این مشکلات و نحوه برطرف نمودن آنها اشاره می گردد.

گرفتگی کاغذ وارد شده به دستگاه فتوکپی

مسدود شدن کاغذ از جمله خطاهایی است که به کرات در دستگاه فتوکپی رخ می دهد. علت این مشکل، بارگذاری نامناسب کاغذ یا اندازه نادرست کاغذ است. این مشکلات باعث می شود که دستگاه فتوکپی به اشتباه کاغذ را بکشد، و باعث می شود تا عمل چاپ یا کپی را به تعویق بیندازد. حل این مشکلات شما را مجبور می کند تا کاغذ گیر کرده را به صورت دستی بردارید و تراز بندی کاغذ را اصلاح کنید یا اندازه کاغذ را دوباره بارگیری کنید. همچنین در صورتی که تعداد زیادی کاغذ درون دستگاه کپی قرار داده شود امکان گیر کردن کاغذها در دستگاه وجود خواهد داشت.

 

تعمیرات دستگاه فتوکپی

وجود مقدار زیاد گرد و غبار بر روی دستگاه باعث می شود تا کاغذ تمایل به ضربه و ایجاد گرفتگی داشته باشد. بهترین راه حل برای این مشکل تمیز کردن منظم و گهگاه تایرهای تغذیه و از بین بردن خلاء از دستگاه فتوکپی است. به طور کلی، دستگاه فتوکپی شما باید همیشه از نوع کاغذ پشتیبانی کند.  به یاد داشته باشید که برای جلوگیری از رطوبت که باعث دشواری چاپ می شود، کاغذ خود را خشک نگه دارید.

اگر دستگاه فتوکپی  شما به طور مداوم گیر می کند، برای تعمیرات با یک متخصص دستگاه کپی تماس بگیرید زیرا ممکن است لازم باشد این افراد لاستیک های دستگاه شما را تمیز کنند یا از نظر وجود گرد و غبار داخل دستگاه شما را بررسی نمایند.

ایجاد خطوط سیاه روی کاغذ

هنگامی که یک کاغذ را با تصاویر و متن های ساده تکثیر می کنید ممکن است نسخه کامل شده شما دارای خطوط، راه راه یا خطاهای دیگر باش. این مشکل بسیار نا امید کننده است چرا که در بسیاری از موارد مطلب موجود بر روی کاغذ خوانا نخواهد بود.  دلایل زیادی برای این مشکل وجود دارد، بنابراین برای یافتن راه حل ممکن است نیاز به عیب یابی دستگاه کپی باشد برای این مشکل دستگاه کپی، منابع بالقوه عبارتند از:

  • مشکل فیوزرها
  • واحد توسعه دهنده درام
  • مواد خارجی روی آینه های اسکنر یا شیشه
  • تیغه های درام خراب می شوند و باعث ایجاد خطوط بزرگ به صورت عمودی در صفحه می گردند.

گرم شدن بیش از حد دستگاه فتوکپی

دستگاه کپی شما ممکن است در گرم ترین نقطه اتاق باشد، اما صرف نظر از آب و هوا، فصل و دمای اتاق ممکن است به دلیل مشکلات داخلی دستگاه این گرم شدن بیش از حد اتفاق بیفتد. سرنگ های موجود در دستگاه فتوکپی می توانند به سرعت، بیش از اندازه گرم شوند و همراه با فن ها، کشوها، چرخ دنده ها آسیب احتمالی ایجاد کنند.  برای رفع این مشکل نگاهی به صفحه LED دستگاه کپی برای پیام های هشدار دهنده در مورد گرم شدن بیش از حد بیندازید. به کاربران توصیه می شود که در این گونه مواقع دستگاه مکنده را بدون وقفه متوقف نمایند.

مشکلات تونر یا کارتریج در دستگاه فتوکپی

عملکرد نامناسب، خالی شدن یا کمبود تونر می تواند در دستگاه کپی شما سبب ایجاد مشکلاتی گردد. اگر تونر خالی یا کم شده باشد، با یک جایگزینی ساده می توان مشکل را برطرف نمود. اما اگر مشکل به دلیل خرابی های داخلی دستگاه باشد می تواند یکی از دو مورد زیر اتفاق بیفتد:

نقص شرکت سازنده: در این گونه مواقع  یک نسخه از کپی های بی کیفیت و کارتریج را به محل خرید ببرید و درخواست تعویض آن را نمایید.

مشکلات ناسازگاری تونر با دستگاه: اکثر دستگاه های فتوکپی به یک تونر خاص احتیاج دارند. اگر از کارتریج ناسازگار با دستگاه استفاده کنید، کیفیت چاپ مطلوب نخواهد بود.

چروک شدن صفحات در داخل دستگاه کپی

چروک شدن صفحات یکی از مشکلات رایجی است که ممکن است در دستگاه های فتوکپی مشاهده شود. صفحات چین دار همیشه به دلیل استفاده از غلتک های خروجی استفاده شده و در اثر گیر کردن یا تغذیه چسبنده ایجاد می شوند. همچنین رطوبت ذوب کننده می توانند صفحات چین خورده را با زدن سینی های کاغذ ایجاد نماید.

کپی ها خیلی تاریک یا خیلی روشن هستند

صفحات کپی به دلیل عدم تعادل در کنترل های تراکم فتوکپی، تقریباً همیشه با مشکلات تاریک و روشن روبرو هستند. ممکن است شخصی تنظیمات را ناخواسته تغییر داده باشد و باعث کپی بیش از حد تاریک یا بسیار روشن شده باشد. در این حالت، بهترین راه حل تنظیم مجدد سطح تراکم است. همچنین ممکن است در پایان عمر مفید تونر، کیفیت چاپ روی دستگاه کپی خوب نباشد. بعضی از تونرها فاقد کد ساخت هستند و ممکن است تراکم نوری را با مشکل روبرو کنند.

وجود لکه در صفحات کپی شده

این مشکل فتوکپی شامل آرایه های تصادفی از نقاط است که یک نسخه کامل دیگر را خراب می کند. اگر نقاط را به طور مداوم در همان مکان ببینید، ممکن است با مشکل وجود گرد و غبار یا کثیفی روی شیشه کپی روبرو شده باسید. برای رفع این مشکل می توان شیشه ها را تمیز کرد. طیف وسیعی از لکه ها در کاغذ کپی شده می تواند نشان دهنده یک مشکل در درام باشد. با تعویض درام باید این مشکل برطرف گردد.

در این مطلب به مشکلات رایج در دستگاه کپی و نکاتی مهم درباره تعمیرات دستگاه فتوکپی پرداختیم. در نهایت نیاز است تا این نکته را متذکر شویم که در صورت بروز مشکلات جدی در دستگاه فتوکپی نیاز است تا از هرگونه اقدام خودسرانه خودداری نموده و تعمیر دستگاه خود را به دست تکنسین ماهر در انجام این کار بسپارید.

مجتمع فن و کار برگزار کننده دوره های آموزشی از جمله آموزش تعمیرات دستگاه فتوکپی ، آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش تعمیرات لوازم خانگی  ، آموزش تعمیرات برد الکترونیکی و … می باشد . برای اطلاع از نحوه برگزاری دوره ها با کارشناسان ما تماس بگیرید .

5/5 - (1 امتیاز)
X بستن
پربازدیدترین مقالات
بررسی طراحی آیفون 12
بررسی و مشکلات آیفون 12
قطعات الکترونیکی روی برد PCB
معرفی قطعات الکترونیکی روی برد PCB
نحوه تعویض فیوز حرارتی فر
آموزش تعمیر شارژر گوشی
آموزش تعمیر شارژر گوشی – عیب یابی و رفع مشکل شارژ نکردن
تمامی دوره‌ها
مشاهده نظرات ثبت نظر
مشاهده نظرات هنوز نظری ثبت نشده است.
نظر خود را با دیگران به اشتراک بزارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمایش بیشتر