آدرس: تهران - میدان انقلاب - روبروی سینما بهمن - نبش خیابان منیری جاوید - آموزشگاه فن و کار

بازار کار و درآمد شغل مکانیک خودرو

دسته بندی‌ها
نویسنده: تحریریه فن و کار
بازار کار مکانیک خودرو

بازار کار و درآمد شغل مکانیک خودرو : از جمله موقعیت هایی که یک مکانیک و تعمیرکار خودرو می تواند مشغول به کار شود، کارخانه جات تولید کننده خودرو و شرکت های وابسته به آن ها مانند شرکت های تولید کننده قطعات و لوازم یدکی خودرو، نمایندگی های فروش کمپانی های تولید خودرو، تعمیرگاه ها و گاراژهای مجاز در سطح شهر ها، و همچنین تعمیرگاه های مستقل، می باشند.

برخی افراد نیز به صورت تعمیرکار و مکانیک سیار کار می کنند. به این صورت که، اگر فردی در جاده یا در مناطق دور افتاده، و جایی که دسترسی به تعمیرگاه ندارد، با خرابی ماشین مواجه شود، می تواند به مراکز امداد خودرو زنگ بزند تا تعمیرکار سیار به محل اعزام شده و مشکلش را حل کنند.

با توجه به گسترش بازار جهانی خودرو، روزانه اتومبیل های جدید با سیستم های و تکنولوژی های پیشرفته، به بازار عرضه می شوند. همچنین مطابق با تغییر سبک زندگی امروزه، که اغلب مردم می خواهند در کمترین زمان و با راحتی هر چه بیشتر، به امورات خود بپردازند، نیاز به وجود وسایل نقلیه شخصی، روز به روز بیشتر و بیشتر احساس می شود.

رفتن به سر کار، مسافرت های تفریحی و کاری، جا به جا شدن درسطح شهر برای انجام کارهای شخصی، خرید و کارهای اداری، از جمله واضح ترین موارد مصرف یک ماشین شخصی است. مطلبی که در کنار همه این مطالب باید گفته شود، این است که اتومبیل ها در ازای خدماتی که به ما می دهند، نیاز به سرویس دهی و خدمات ویژه نیز دارند.

اغلب رانندگان، از مباحث خرابی ماشین اطلاعاتی ندارند و برای این منظور به مکانیک ها و تعمیرگاه ها مراجعه می کنند. در نتیجه می توان به این جمع بندی رسید که بازار کار تعمیرات خودرو و مکانیک، از رونق و تحرک مثبت بسیار زیادی برخوردار است.

بازار کار مکانیک خودرو

یک تکنسین خدمات خودرو، می تواند با همت و تلاش زیاد و مستمر، انجام کار با کیفیت، داشتن برخورد مناسب با مشتریان، کسب تخصص و دانش لازم و کافی برای این شغل، درآمد بالا و خوبی برای خود داشته باشد. بنا به دلایلی که در بالا ذکر شد،  آینده شغلی این افراد تضمین شده و رو به پیشرفت است.

یک تکنسین و مکانیک خودرو کیست و چه مهارت هایی دارد؟

تکنسین ها و مکانیک های خدمات خودرو ممکن است در ایستگاه های بنزین یا فروشگاه های قطعات ، لوازم جانبی و لاستیک خودرو کار کنند. اما اکثریت قریب به اتفاق آنها برای فروشندگان خودرو یا در صنعت تعمیر و نگهداری خودرو کار می کنند. تکنسین ها و مکانیک ها، انواع وسایل نقلیه را تعمیر و بازرسی می کنند .

از کارهای خیلی معمول مانند تعویض روغن خودرو یا تعویض فیلتر هوای آن گرفته تا کارهای پیچیده تر مانند آزمایش قطعات و سیستم ها برای اطمینان از عملکرد صحیح آنها ، تکنسین های خدمات اتومبیل نقشی اساسی در اطمینان از در امان ماندن رانندگان در جاده و در حال حرکت دارند.

با توجه به گسترش حجم استفاده از اتومبیل ها و درصد بالای احتمال خرابی قطعات آن بر اثر عوامل مختلف، لازم است افراد نسبت به عیب یابی و تعمیر قطعات مهارت کسب کنند. مکانیک خودرو فردی است که نسبت به تمامی اجزا و قطعات مورد استفاده در ماشین اطلاعات کافی داشته و با کارکرد درست آن ها آشنایی دارد.

به همین دلیل در هنگام خرابی ماشین می توانید به تعمیر کار مجرب خودرو مراجعه نموده و مشکل را در مدت زمان کوتاهی عیب یابی و تعمیر کنند. در بعضی موارد تعویض قطعه با یک نمونه جدید راه حل بر طرف کردن مشکل است.

مکانیک خودرو کیست و چه مهارت هایی دارد؟

همان طور که می دانیم خودرو از قسمت های مختلف موتور، فرمان، سیستم سوخت رسانی،سیستم چرخ و دنده، سیستم  برق و غیره تشکیل شده است. مکانیک خودرو باید به تمامی این قسمت ها و ارتباط بین آن ها مسلط بوده و بتواند مشکل ماشین را تعمیر کند.

اگر به شغل مکانیکی خودرو علاقه دارید میتوانید در دوره آموزش مکانیک خودرو و یا آموزش صافکاری خودرو آموزشگاه فن و کار شرکت کنید

آموزش مکانیک خودرو

شغل مکانیک خودرو

مکانیک خودرو شخصی است که بصورت تئوری و عملی، با انواع تعمیرات در این زمینه آشنایی دارد و بخوبی تمامی مشکلات و راه حل های آن ها را می داند. او به تمام قسمت های مکانیکی و الکتریکی خورد مسلط است و تجربه های خوبی در تعمیر آن ها دارد.

از جمله وظایف دیگری که از یک شخص تعمیرکار می توان انتظار داشت، توانایی تعمیر سیستم فرمان و تعلیق، تعمیر جعبه دنده و دیفرانسیل، تعمیر دستگاه های الکتریکی خودرو، تعمیرات قفل درها و شیشه بالابر ، تعمیر و تنظیم موتور و … است. که هر یک از آن ها در صورت تعمیر نشدن و خراب بودن، خسارات مالی و جانی برای رانندگان به جا خواهد گذاشت.

تکنسین خودرو بر اساس کاری که انجام می دهد، باید دقیق، با حوصله و متعهد باشد. او همچنین علاوه بر مهارت های فنی، توانایی عیب یابی وسیله نقلیه شما را دارد. ممکن است در برهه ای زمان مجبور باشید بصورت تمام وقت بعنوان یک مکانیک کار کنید. پس باید صبور باشید و خود را برای کار کردن در شرایط سخت آماده کنید.

همچنین مکانیک خودرو کارهایی مانند یافتن عیوب خودرو، دادن توضیح کافی به مشتریان درباره نوع تعمیرات و یا قطعات مورد نیاز، تخمین زمان و هزینه کار برای مشتریان ، انجام تعمیرات و تعویض قطعات صدمه دیده و آزمایش خودرو پس از تعمیرات  را برای مشتریان انجام می دهد.

درآمد بازار کار مکانیک خودرو

درآمد مکانیک خودرو

از آنجایی که شغل مکانیک خودرو یه شغل تخصصی بحساب می آید درآمد آن نیز بسیار بالا است. البته این میزان درآمد به توانایی مهارت یک متخصص مکانیک رابطه مستقیم دارد.

مکانیک خودرو مانند دیگر شغل های فنی از درآمد به نسبت عالی برخوردار می باشد. اما توجه کنید که نمی توان رقم دقیقی را برای درآمد مکانیک خودرو مطرح کرد. درآمد مکانیک خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد. تجربه و مهارت فرد تعمیر کار خودرو مستقیما بر روی درآمد فرد موثر است. به طوری که هرچه مهارت و تجربه تعمیر کار بالا تر باشد، تعداد پروژه های دریافتی بیشتر خواهد شد و در نتیجه میزان درآمد دریافتی به طور صعودی تغییر خواهد کرد.

از عوامل دیگر موثر بر درآمد مکانیک خودرو، محل قرار گیری مرکز تعمیرات خودرو و ساعت کاری می باشد. هم چنین کسب رضایت مشتری از طریق تحویل به موقع خودرو و انجام کار با کیفیت موجب معرفی مغازه تعمیرات خودرو شما به دیگران و بالا رفتن تعداد مشتری ها و متقابلا افزایش درآمد مکانیک خودرو خواهد شد.

یکی دیگر از عوامل موثر بر درآمد مکانیک خودرو که توجه زیادی به آن نمی شود، تبلیغات می باشد. تعمیر کاران می توانند با پخش تراکت و چسباندن آن ها در نزدیکی کارخانه های سازنده خودرو و مغازه های فروش قطعات خودرو تعداد مشتریان خود را افزایش دهند. هم چنین در سایت های کاریابی مانند دیوار و آچاره شروع به فعالیت کرده و مهارت های تخصصی خود را معرفی کنند. هم چنین شبکه های اجتماعی بستر مناسبی برای معرفی خود به دیگران می باشد.

به طور کلی درآمد مکانیک خودرو بالا بوده و بین 4 تا 8 برابر حقوق اداره کار می باشد. شغل مکانیکی خودرو در خارج از کشور نیز درآمد بالایی داشته و از مشاغل فنی پر درآمد محسوب می شود. میزان متوسط درآمد مکانیک خودرو در کانادا 60 هزار دلار و در کشور آلمان به صورت ساعتی 20 یورو می باشد.

درآمد مکانیک خودرو

آیا مکانیک شدن ارزش دارد؟

این به دلایل شما برای انجام آن بستگی دارد. اگر تنها دلیل شما برای انجام این کار فقط یادگیری تعمیر اتومبیل خودتان است ، ارزش آن را ندارد. هزینه آموزش، گران است و انجام بیشتر برنامه های حین کار سال ها به طول می انجامد. مکانیک شدن علاقه می خواهد؛ علاقه به ماشین. بیشتر افرادی که در حال حاضر مکانیک هستند می گویند تمام روز در اطراف اتومبیل ها کار میکنند و بعد به خانه می روند.

از ماشین شخصی خود که همیشه برای رانندگی آماده است، لذت می برند چون مطمئن هستند که از آن نگهداری می کنند. بیشتر افرادی که مکانیک می شوند این کار را انجام می دهند زیرا آنها از قبل ماشین می شناسند و شاید تجربه کار به تنهایی را داشته باشند.

این علاقه و آشنایی به ماشین می تواند از دوران کودکی شروع شده باشد. یا با خرید اولین ماشین تان. تعویض چراغهای جلو ، باتری ، ترمز، تعویض روغن ، لاستیک چرخان ، فقط چند مهارت اساسی مورد نیاز هر مکانیک است، که بسیاری از ماشین داران آن ها را می دانند.

مکانیک شدن می تواند ارزش تلاش را داشته باشد اگر به آن پایبند باشید ، و می توانید با انجام این کار درآمد خوبی بدست آورید ، اما اگر قصد ندارید این کار را برای امرار معاش انجام دهید ، فقط به تعمیرات اتومبیل خود پایبند باشید. راهنماهای یوتیوب زیادی وجود دارد (حتی بعضی از مکانیک ها در تعمیرگاه خود هنوز از آنها استفاده می کنند) و شما خیلی سریع می توانید تحت فشار تقاضای جسمی و روحی شغل قرار بگیرید.

حتی تکنسین های معتبر کارشناسی ارشد که بیش از 20 سال در مغازه بوده اند ، مستعد خشم های گاه به گاه هستند. بنابراین انتظار آسان بودن آن را نداشته باشید و این کار را انجام ندهید، مگر اینکه قصد استفاده از آن را داشته باشید. اگر یاد بگیرید فقط در کنار خود کمی پول بدست آورید ، کاملاً خوب است ، اما فقط برای اینکه هرگز به اتومبیل دیگری دست نزنید ، گواهینامه دریافت نمی کنید. برای شما چندین سال در تعمیرگاه هزینه وجود خواهد داشت، یا شاید مجبور باشید هزینه دوره های مختلف را بپردازید.

بازار کار مکانیک در ایران و خارج

با توجه به تولید روز افزون انواع خودرو های داخلی و خارجی و متشکل شدن خودرو ها از قطعات پیشرفته، نیاز به تعمیر کار مکانیک خودرو ماهر و با تجربه بیش از گذشته احساس می شود. به همین دلیل افرادی که به کار های فنی علاقه دارند، به خاطر درآمد و تنوع کار های شغل مکانیک خودرو به این حوزه روی آورده اند.

روزانه افراد به دلایل مختلفی به تعمیر گاه مکانیکی خودرو مراجعه نموده و از مشکلات متعددی مانند خرابی موتور ماشین، عدم استارت نخوردن خودرو، اشکال در سیستم کابل کشی و برق رسانی، عدم سوخت رسانی و تحریق مناسب، اشکال در دنده و فرمان ماشین و غیره شکایت می کنند.

پراکندگی و گستردگی کار ها در مرکز تعمیرات خودرو باعث شده افرادی که از انجام امور تکراری رنج می برند، به این شغل علاقه مند شده و روز به روز اطلاعات خود را افزایش دهند.

پس از کسب مهارت در تعمیر خودرو های داخلی و خارجی می توانید در کارخانه های خودرو سازی و ساخت قطعات ماشین شروع به کار کرده و به صورت ماهانه حقوق دریافت کنید. در صورتی که تمایل به راه اندازی مغازه تعمیرات خودرو به صورت مستقل هستید، توجه کنید که باید تجهیزات لازم را خریداری کنید.

هر چه مهارت شما در تعمیر انواع خودرو های داخلی و خارجی بیشتر باشد و کیفیت خروجی کار بهتر باشد، تعدا مشتریان روند صعودی داشته و درآمد فرد بالا تر خواهد رفت. به طوری که ممکن است از افراد فعال در کارخانه های خودرو سازی درآمد بیشتری داشته باشند.

علاوه بر آن، به دلیل کمبود تعداد افراد متخصص در تعمیر خودرو های خارجی و نیاز به دانش بیشتر برای عیب یابی و تعمیر قطعات آن ها به دلیل پیچیدگی بیشتر آن ها، بازار کار تعمیر خودرو های خارجی در کشور ما دست نخورده است و رو به پیشرفت می باشد. علاوه بر فرصت های شغلی معرفی شده برای مکانیک خودرو، تعمیر کاران خودرو می توانند در شرکت های امداد خودرو مشغول شوند.

بازار کار مکانیک در ایران و خارج

بازار کار مکانیک خودرو در خارج از کشور رشد یافته و وضعیت به نسبت عالی دارد. به طوری که بسیاری از افراد که تمایل به مهاجرت کاری به کشور های خارجی هستند، می توانند در دوره های آموزش مکانیک خودرو آموزشگاه فن و کار شرکت کرده و پس از دریافت مدرک معتبر و دو زبانه فنی و حرفه ای، در شغل محبوب خود فعالیت نموده و درآمد بالا کسب کنند.

آیا با شغل مکانیکی میتوان مهاجرت کرد و در کدام کشورها

با توجه به تنوع مدل های خودرو و افزایش کارخانجات تولید کننده خودرو در خارج از کشور، می توان بازار کار خوبی را برای شغل مکانیک خودرو در کشور های خارجی تصور کرد. رشد چند درصدی آمار استخدام مکانیک خودرو در کشور های صنعتی مانند آمریکا، استرالیا و آلمان می توان باعث شده است افراد زیادی به مهاجرت از طریق شغل مکانیکی فکر کنند.

آمار نشان می دهد میزان استخدام مکانیک خودرو در بازه 10 سال گذشته به میزان 17 درصد افزایش یافته و در کشور استرالیا در مدت زمان پنج سال اخیر، آمار استخدام مکانیک خودرو رشد 3.1 درصدی داشته است.

در صورتی که علاقه مند به مهاجرت از طریق شغل مکانیکی خودرو هستید، می توانید در دوره آموزشی جامع و صفر تا صد مکانیک خودرو در آموزشگاه فن و کار شرکت کرده و پس از قبولی در آزمون فنی و حرفه ای، مدرک معتبر و دو زبانه فنی و حرفه ای را دریافت کنید.

این مدرک در تمامی کشور های خارجی از اعتبار بالایی برخوردار بوده و می تواند آینده شغلی شما را تضمین کند. کشور های آمریکا، انگلستان، آلمان و استرالیا کشور های مناسب برای مهاجرت از طریق شغل مکانیکی می باشد.

آیا با شغل مکانیکی میتوان مهاجرت کرد و در کدام کشورها

سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کار

با توجه به موقعیت های شغلی مختلف مکانیک خودرو، سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کار نیز تفاوت جزئی دارد. در صورتی که مایل به استخدام در کارخانجات خودرو سازی و شرکت های تولید قطعات خودرو هستید، نیاز به سرمایه کمتری برای شروع کار هستید. در این وضعیت کافی است هزینه ای را برای شرکت در دوره آموزشی مکانیک خودرو و کسب مهارت بپردازید.

دوره آموزشی مکانیک خودرو در آموزشگاه ها با کیفیت مختلفی ارائه می شود. لازم است یک آموزش جامع و عملی را انتخاب نموده تا مهارت بالایی در تعمیر بخش های مختلف خودرو کسب کنید.

در صورتی که قصد احداث مغازه مکانیک خودرو و راه اندازی کسب و کار شخصی خود هستید، لازم است سرمایه بیشتری داشته باشید. علاوه بر هزینه شرکت در دوره آموزشی، باید هزینه ای برای خرید تجهیزات و ابزار لازم و خرید یا اجاره مغازه بپردازید. در ابتدای شروع کار نیازی به تهیه تمامی ابزار آلات و تجهیزات تخصصی ندارید.

با بالا رفتن درآمد می توانید تجهیزات خود را تکمیل کنید. هزینه رهن و اجاره مغازه با توجه به شهر و محله نیز تفاوت دارد. در ابتدا می توانید از محله های پایین تر شروع کنید.

سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کار

آموزشگاه فن و کار یکی از برترین آموزشگاه برگزار کننده دوره های آموزش نقاشی خودرو ، آموزش برق خودرو ، آموزش تعمیرات ایسیو ، آموزش نصب دزدگیر ماشین و …. برای شرکت در دوره ها و زمان دوره ها با شماره های آموزشگاه تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
X بستن
پربازدیدترین مقالات
ابزار مورد نیاز برقکاران ساختمان
ابزار مورد نیاز برقکاران ساختمان
بازار کار مکانیک خودرو
بازار کار و درآمد شغل مکانیک خودرو
بازار کار برق ساختمان
بازار کار برق ساختمان + درآمد و سرمایه
درآمد و بازار کار شغل صافکاری خودرو
آشنایی با درآمد و بازار کار شغل صافکاری خودرو
تمامی دوره‌ها
مشاهده نظرات ثبت نظر
مشاهده نظرات هنوز نظری ثبت نشده است.
نظر خود را با دیگران به اشتراک بزارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمایش بیشتر