آدرس: تهران - میدان انقلاب - روبروی سینما بهمن - نبش خیابان منیری جاوید - آموزشگاه فن و کار

علت داغ شدن لپ تاپ

دسته بندی‌ها
نویسنده: تحریریه فن و کار
علت داغ شدن لپ تاپ

علت داغ شدن لپ تاپ : چرا باتری لپ تاب بیش از اندازه داغ می شود؟ ممکن است هنگام کارکردن با لپ تاپ متوجه شوید که باتری سیستم به شدت گرم شده است و در نتیجه این مسئله شما را نگران کند زیرا مسئله‌ی مهمی است و ممکن است در صورت بی‌توجهی به آن به سیستم شما آسیب وارد شود. در نتیجه باید دلیل گرم شدن باتری لپ تاپ را پیدا کرده و به سرعت آن را برطرف کنید.

باتری لپ تاپ از جمله قسمت‌های سخت افزاری سیستم است که ممکن است احساس کنید زیاد داغ می‌شود اما جای نگرانی نیست زیرا قابل حل است و با روش‌های ساده می‌توان آن را حل کرد در غیر این صورت می‌توان آن باتری را تعویض کرد.

گرفتگی دریچه‌‌ی تهویه‌ی هوا و فن

از جمله دلایلی که ممکن است باتری لپ تاپ شما بسیار داغ شده باشد این است که فن و دریچه‌های آن گرد و خاک گرفته باشد. زیرا زمانی که دریچه‌ی فن را گرد و غبار بگیرد در نتیجه هوا نمی‌تواند رد و بدل شود و باعث گرم شدن باتری سیستم و قسمت‌های حساس سیستم خواهد شد.

گرفتگی دریچه‌‌ی تهویه‌ی هوا و فن

اگر سیستم خود را بر روی سطوح نامناسب مانند پتو یا بالش قرار دهید فن نمی‌تواند کار کند، همینطور اگر لپ تاپ هنگام قرارگیری تعادل نداشته باشد سیستم فشار زیادی را متحمل خواهد شد در نتیجه باتری را نیز داغ می‌کند.

اتمام عمر مفید باتری

اگر زمان زیادی باشد لپ تاپ خریده باشید ممکن است دیگر قطعات آن از جمله باتری قدیمی شده باشند و تاریخ انقضای آن‌ها تمام شده باشد. در نتیجه هنگامی که سیستم روشن باشد ممکن است متوجه شوید که باتری لپ تاپ بسیار داغ شده است. می‌توانید یک باتری جدید بخرید و آن را تعویض کنید زیرا اگر به این مسئله توجه نکنید ممکن است آسیب جدی به سایر بخش‌های دستگاه وارد شود.

آموزش تعمیرات لپ تاپ

جریان برق

اگر لپ تاپ زمان زیادی در برق بماند درحالی که باتری پر شده باشد، یکی دیگر از عوامل داغ شدن باتری خواهد بود در نتیجه زمانی که باتری نیاز به شارژ ندارد آن را از آدابتور جدا کنید. درصورتی که باتری لپ تاپ خراب شده باشد و تغییر شکل داده باشد نیز ممکن است این مشکل را به وجود بیاورد. در کل اصلا درست نیست که از باتری با این شرایط استفاده کنید زیرا ممکن است باعث حوادثی مانند آتش گرفتن سیستم شود.

اگر زمانی که سیستم شما روشن است باتری به صورت مداوم به جریان برق وصل باشد دمای آن بالا می‌رود و با بالا رفتن دما به مرور طول عمر باتری نیز کمتر می‌شود و ممکن است دیگر قابل استفاده نباشد. این درحالی است که با دانستن نکات ساده می‌توانید از داغ شدن باتری لپ تاپ جلوگیری کرده و همینطور طول عمر آن را بالا ببرید.

از آنجایی که جریان برقی که استفاده می‌کنید ممکن است بعضی اوقات دچار نوساناتی شوند در نتیجه باعث داغ شدن باتری سیستم خواهد شد، ولی اگر از یک محافظ استفاده کنید این مشکل پیش نخواهد آمد.

محل قرار گیری باتری لپ تاپ

اگر محل قرارگیری باتری کثیف باشد و گرد و غبار داشته باشد، در اتصال باتری به سیستم مشکل به وجود خواهد آمد و باتری برای راه انداری لپ تاپ انرژی زیادی را صرف خواهد کرد. درنتیجه گرم می‌شود. بهتر است هر از گاهی باتری و محل قرار گیری آن را تمیز کنید. ممکن است زمانی که باتری را از سیستم خارج کرده‌اید و بخواهید آن را در جایگاهش قرار دهید به درستی سرجایش قرار نگیرد و نتواند اتصال کامل ایجاد کند در نتیجه باتری بیش از اندازه داغ خواهد شد.

CPU لپ تاپ

زمانی که CPU داغ شود در نتیجه از باتری زیاد کار می‌کشد و باعث داغ شدن باتری خواهد شد. از دلایلی که CPU می‌تواند دمای باتری را نیز بالا ببرد، راه‌اندازی برنامه‌های سنگین مانند بازی یا برنامه‌های ادیت تصویر ویدیو در سیستم خواهد بود و یا روشن گذاشتن طولانی دستگاه نیز این مشکل را به وجود خواهد آورد. حال زمانی که دمای باتری بالا برود آدابتور و یا شارژر دستگاه نیز داغ می‌شود و برای سیستم و شما خطرناک خواهد بود.

شارژر لپ تاپ

اگر هنگام شارژ کردن باتری لپ تاپ خود از شارژر اصلی آن استفاده نشود باعث بالا رفتن بیش از اندازه‌ی دمای آن خواهد شد. زیرا ممکن است توان خروجی که شارژر دارد با لپ تاپ متناسب نباشد و این وسیله برای شارژ شدن به توان کمتری نیاز داشته باشد. این موضوع ممکن است برعکی باشد و شارژری که استفاده می‌کنید نتواند توان کافی برای شارژ لپ تاپ را فراهم کند و سبب ایجاد مسائلی مانند گرم شدن سیستم و باتری آن شود. برای اینکه این مشکل پیش نیاید باید از شارژر که متناسب با سیستم شما است، استفاده کنید و در صورتی که خراب شد باید در خریداری آن دقت کنید.

اگر کابلی که به آدابتور وصل می‌شود و یا کابل شارژ ایراد داشته باشد، مثلا سیم‌ آن آسیب دیده باشد باعث خواهد شد جریان برق با قطعی و نوسان همراه باشد و سیستم برای آن که کار کند انرژی زیادی را صرف کرده باشد در نتیجه باتری بیش اندازه داغ خواهد شد.

شارژر لپ تاپ بخش سخت افزاری مهمی به حساب می‌آید و خراب بودن آن به ضرر سیستم خواهد بود. بهتر است هنگامی که به لپ تاپ متصل است آن را در جای گرم مانند کف پنجره که نور آفتاب به آن بتابد و یا نزدیک بخاری و شومینه، قرار ندهید. همچنین قرار دادن شارژر در زیر فرش و … و هر مکانی که گردش آزاد هوا نداشته باشد علاوه بر شارژر به باتری سیستم و در نتیجه کل سیستم فشار وارد خواهد کرد و منجر به آسیب جدی خواهد شد.

اورکلاک کردن لپ تاپ

زمانی که بخواهید از اورکلاک استفاده کنید، از آن جایی که با این عمل سرعت کلاک افزایش خواهد یافت در نتیجه انرژی زیادی را صرف خواهد کرد زیرا تراشه دارای فرکانس مشخصی برای کار کردن است، در نتیجه ممکن است با داغ شدن بیش از اندازه‌ی باتری مواجه شوید. بهتر است یا از این روش استفاده نکنید و یا از شارژری استفاده کنید که توان بالاتری داشته باشد.

خراب شدن باتری لپ تاپ

درصورتی که باتری سیستم خراب شد و نیاز به تعویض داشته باشد باید باتری اصل که به سیستم مربوط می‌شود را تهیه کنید. در غیر این صورت با قرار دادن آن در لپ تاپ و استفاده از آن هم باتری و هم سیستم داغ می‌شوند و ممکن است مشکل جدی‌تر دیگری رخ دهد.

خراب شدن باتری لپ تاپ

لوازم جانبی متصل به لپ تاپ

لوازم جانبی متصل به لپ تاپ مانند هدفون، گوشی، کول فن، هر کدام با مصرف انرژی همراه خواهد بود و در نتیجه از باتری انرژی بیشتری دریافت خواهد کرد. تاحد ممکن تمام وسایل جانبی را هم زمان با هم به سیستم متصل نکنید.

سیم‌کشی داخلی لپ تاپ

اگر سیم کشی داخلی این وسیله ایراد پیدا کرده باشد ممکن است قبل از اینکه سیستم کاملا از دسترس خارج شود ابتدا با صرف انرژی بالا سعی بر ادامه‌ی فعالیت داشته باشد، همین مسئله دمای سیستم و باتری را بالا خواهد برد.

نصب قطعات ناسازگار با لپ تاپ

اگر سیستم خود را به نزد تعمیرکار ببرید و قطعاتی از آن تعمیر شوند و یا ارتقا پیدا کنند در حالی که قطعات جدید کیفیت لازم را ندارند و با سیستم سازگار نیستند، در نتیجه علاوه بر آنکه باتری داغ می‌کند، خیلی زود سیستم نیاز به تعمیر مجدد پیدا خواهد کرد.

نصب نبودن نسخه به روز درایور

زمانی که از نسخه قدیمی درایور استفاده کنید باعث می‌شود تا سیستم با حداکثر توان خود کار کند و یا عملکرد آن بهینه نباشد، در نتیجه مصرف باتری بالا می‌رود و نیاز به شارژ مداوم خواهد داشت که دمای باتری بیش از اندازه بالا خواهد برد. البته مشاهده شده است که درایورهایی با نسخه به روز نیز باعث ایجاد این مشکل شده‌اند. در این صورت می‌توان از نسخه قدیمی استفاده کرد.

مشکلات سیستم عامل و نرم افزارها

استفاده از نرم افزار هایی که معیوب هستند همواره CPU را درگیر خواهد کرد در نتیجه با بالا رفتن دمای سیستم، باتری نیز بیش از اندازه داغ می‌کند.

آنتی ویروس

اگر از آنتی ویروسی بر روس سیستم استفاده کنید که هم حجم بالایی داشته باشد و هم هر بار هنگام راه اندازی، باتری زیادی را مصرف کند در نتیجه باعث بالا رفتن دمای آن خواهد شد.

کلام آخر

داغ شدن بیش از اندازه‌ی باتری لپ تاپ باید جدی گرفته شود زیرا ممکن است باعث خرابی سیستم و یا حوادثی مانند انفجار در محیط و آتش سوزی شود. این درحالی است که بر طرف کردن این مشکل کار سختی نخواهد بود و با پیدا کردن عامل آن که سعی کردیم تمام آن‌ها را در مطالب بالا ذکر کنیم، می‌توانیم دمای باتری را کاهش دهیم.

مجتمع فن و کار برگزار کننده دوره های فنی مانند: آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش تعمیرات لوازم خانگی ، آموزش تعمیرات برد الکترونیکی ، آموزش تعمیرات لپ تاپ  و … می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های آموزشگاه تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
X بستن
پربازدیدترین مقالات
تفاوت بین دوربین مدار بسته IP با دوربین مدار بسته آنالوگ HD
تفاوت دوربین مدار بسته IP با دوربین مدار بسته آنالوگ HD
مدارات کلید های برق ساختمان
انواع کلید برق ساختمان + بررسی مدارهای آنها
سیستم های امنیتی منازل
مشکلات سیستم های امنیتی منازل و راه حل آنان
پرکاربرد ترین PLC ها در صنعت برق ایران
پرکاربردترین PLC ها در صنعت برق ایران
تمامی دوره‌ها
مشاهده نظرات ثبت نظر
مشاهده نظرات هنوز نظری ثبت نشده است.
نظر خود را با دیگران به اشتراک بزارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمایش بیشتر