آدرس: تهران - میدان انقلاب - روبروی سینما بهمن - نبش خیابان منیری جاوید - آموزشگاه فن و کار

نحوه تعویض اگزوز خودرو

دسته بندی‌ها
نویسنده: علیرضا سلیمانی
تعویض اگزوز خودرو

نحوه تعویض اگزوز خودرو : سیستم اگزوز وسیله نقلیه شما چند نقش بسیار حیاتی در ادامه کار و بی صدا بودن ماشین شما دارد. این کمک می کند تا گازهای خروجی ایجاد شده توسط موتور از جلو خودرو به عقب ، جایی که خارج می شود ، منتقل شود. برخی از اجزای موجود در سیستم اگزوز مانند تشدیدکننده و صدا خفه کن نیز در آرام کردن صدای موتور نقش دارند. بدون سیستم اگزوز ، هر اتومبیل به اندازه اتومبیل مسابقه بلند صدا می کند. در این مقاله میخواهیم چگونگی تعویض اگزوز خودرو را آموزش دهیم با ما همراه باشید

اگر می خواهید یک سیستم اگزوز جدید نصب کنید ، احتمال زیادی وجود دارد که یا به دنبال ارتقا اگزوز خودرو خود برای صدا و عملکرد هستید یا شاید سیستم اگزوز موجود بر روی ماشین شما قدیمی و زنگ زده است و دیگر کار خود را به طور موثر انجام نمی دهد . با ابزار ، قطعات و صبر مناسب می توانید نصب سیستم اگزوز را خودتان انجام دهید. این کار کاملاً سر راست است به شرطی که از قطعات تعویض کاملاً مناسب استفاده کنید.

اگر به دنبال چند اسب بخار اضافی و صدای گرفته و خشن عمیق تر هستید ، این یک ارتقا جالب خواهد بود که ممکن است پس از اتمام نصب ، چند ابرو کنجکاو را بلند کند.

تعویض اگزوز خودرو

نحوه کار سیستم اگزوز و تعویض اگزوز خودرو

تنها جز سیستم اگزوز که به راحتی دیده می شود ، لوله انتهایی است که در زیر خودرو قرار دارد. با این حال ، کل سیستم در واقع بسیار بزرگتر و پیچیده تر است. سیستم اگزوز از محفظه های احتراق موتور شروع می شود و در امتداد زیر خودرو قرار می گیرد و در نهایت با لوله دم قابل مشاهده پایان می یابد.

اجزای اصلی سیستم اگزوز شامل منیفولد (های) اگزوز ، سنسورهای اکسیژن ، مبدل (های) کاتالیزوری ، تشدید کننده ، لوله های اگزوز ، صدا خفه کن و لوله دم می باشد.

منیفولد اگزوز مستقیماً به موتور متصل است و وظیفه مهار گازهای احتراق را در سیستم اگزوز دارد.

بسته به اندازه موتور امکان وجود دو منیفولد اگزوز وجود دارد. منیفولد ، متشکل از معابر منحنی صاف برای بهبود جریان اگزوز ، می تواند از فولاد ، آلومینیوم ، فولاد ضد زنگ یا معمولاً چدن ساخته شود. ترک خوردن ، تاب خوردن و نشت به دلیل شکستگی پیچ و مهره های نصب ، از دردسرهای بسیار رایج هستند.

نکته: در این مقاله در مورد تغییر سیستم اگزوز از عقب مبدل کاتالیزوری صحبت خواهد شد.

آموزشگاه فن و کار  آموزش تعمیر اگزوز را برگزار میکنید.

 نصب سیستم اگزوز بعد از تعویض اگزوز خودرو

مواد مورد نیاز

  • 6 سوکت نوک تیز – 10 میلی متر تا 19 میلی متر.
  • جک کف
  • واشر – تعداد جدید و مورد نیاز وسیله نقلیه
  • دستکش
  • سخت افزار – پیچ و مهره های جدید برای جمع آوری مجدد اگزوزهای جدید
  • نفوذ روغن (بهترین استفاده PB Blaster است)
  • گیره عایق
  • سیستم اگزوز پیچ و مهره تعویض
  • آویزهای اگزوز لاستیکی – جدید.
  • عینک ایمنی
  • پایه های جک ایمنی

نکته: خرید کیت سیستم اگزوز جایگزین معمولاً شامل سخت افزار ، واشر و آویزهای جدید است. اگر این طور نیست حتماً آنها را جداگانه خریداری کنید.

مرحله 1: اگزوز را خریداری کنید. توصیه می شود برای وسیله نقلیه خاص خود یک اگزوز پیچ و مهره خریداری کنید. می توانید بهترین گزینه ها را برای تعویض کارخانه یا اگزوز جریان بدون کارایی جستجو کنید.

نکته: بیشتر قطعات را می توانید از فروشگاه قطعات محلی ، آنلاین ، فروشگاه اگزوز محلی یا نمایندگی سازنده ماشین خود تهیه کنید.

نکته: همیشه مطمئن شوید که قوانین محلی خود را برای نصب اگزوز پس از فروش بررسی کنید تا مطمئن شوید برای استفاده از جاده یا موارد دیگر قانونی است. یک مکان خوب برای بررسی، دفتر تعمیرات خودروی استانی شما است.

همچنین شما میتوانید در دوره آموزش نصب ضبط و باند خودرو  ثبت نام کنید

مرحله 2: روی یک سطح صاف پارک کنید. اطمینان حاصل کنید که وسیله نقلیه روی یک سطح صاف قرار گرفته و خاموش است.

مرحله 3: ماشین را بالا بیاورید. با جک کف و پایه های جک ایمنی ، وسیله نقلیه را با اطمینان از زمین بالا ببرید. هر چهار نقطه جک را در زیر خودرو قرار دهید.

مرحله 4: با حوصله ، تمام پیچ و مهره ها را با PB Blaster  اسپری کرده و اجازه دهید تا حدود 5 دقیقه در آن خیس بخورد.

مرحله 5: صدا خفه کن را بردارید. ابتدا از عقب وسیله نقلیه شروع کنید و صدا خفه کن را با استفاده از سوکت نوک تیز به اندازه 6 و یک جغجغه جدا کنید.

باید دو پیچ وجود داشته باشد تا از صدا خفه کن خارج شود. پس از حذف پیج و مهره ها ، صدا خفه کن را از روی آویزهای لاستیکی بکشید و آن را کاملاً از ماشین جدا کنید.

آن را کنار بگذارید. اگر وسیله نقلیه شما به دو صدا خفه کن مجهز باشد ، فرایند صدا خفه کن دوم را تکرار می کنید.

نکته: حواستان باشد، در این مرحله نباید از سوکت های 12 پره استفاده کنید. ممکن است باعث گرد شدن مهره ها و پیچ و مهره ها شود و برداشتن آنها بسیار دشوار است.

نحوه تعویض اگزوز خودرو

نکته: پاشیدن WD40 بر روی آویزهای لاستیکی به لغزش و خارج شدن اجزای سیستم اگزوز کمک می کند.

مرحله 6: از مبدل کاتالیزوری جدا کنید. قسمت میانی اگزوز پیچ و مهره را از مبدل کاتالیزوری خارج کنید.

فلنج (لب خارجی) متصل به انتهای مبدل کاتالیزوری ممکن است دارای دو یا سه پیچ باشد که به هم متصل شده اند و باید برداشته شوند. پس از حذف تمام آن ها ، لوله کشی را از آویزهای لاستیکی بلغزانید و کنار بگذارید.

مرحله 7: آویزهای لاستیکی را بردارید. آویزهای لاستیکی قدیمی را از وسیله نقلیه برداشته و جایگزین آنها را با آویزهای جدید قرار دهید.

مرحله 8: آویزهای لاستیکی جدید را قرار دهید. لوله های میانی جدید را به آویزهای لاستیکی جدید بریزید.

مرحله 9: صدا خفه کن جدید را روی آویزهای لاستیکی جدید قرار دهید.

مرحله 10: واشر جدید را بگذارید. یک واشر جدید بین مبدل کاتالیزوری و اگزوز جدید نصب کنید. از پیج و مهره جدید برای اتصال این فلنج بهم استفاده کرده و با دست سفت کنید.

مرحله یازدهم: فلنج را ببندید. فلنجی را که مجاور لوله کشی میانی به صدا خفه کن است ، پیدا کنید. یک واشر جدید نصب کنید و فلنج را به همراه پیچ و مهره جدید با دست ببندید.

مرحله 12: پیچ و مهره ها را محکم کنید. تنظیم دقیق محل قرارگیری سیستم اگزوز. پیچ ها را از هر فلنج به پایین محکم کرده و بررسی کنید که اگزوز آزادانه به آویزهای لاستیکی آویزان است.

مطمئن شوید که به قاب خودرو ، مخزن بنزین یا محافظ های حرارتی فشار داده نشده است. پیچ و مهره ها باید محکم شوند تا از کنار هم راحت عبور کنند.

نکته: با آویزان شدن اگزوز و شل بودن پیچ و مهره ، ممکن است مجبور شوید لوله ها را بچرخانید ، تکان دهید یا بپیچانید و آنها را در جای مورد نظر قرار دهید. برای این کار، صبور باشید.

مرحله سیزدهم: کار خود را بررسی کنید. در حالی که وسیله نقلیه هنوز در هوا است ، آن را راه اندازی کرده و به اگزوز جدید گوش دهید. هر فلنج را از نظر خروج گازهای خروجی بررسی کنید. در صورت وجود نشت نیز باید بتوانید آن را بشنوید.

هشدار: برای خارج شدن هوای خروجی از هر فلنج آن را احساس کنید، اما لمس  نکنید. در انجام این کار مراقب باشید زیرا اگر ماشین روشن باشد دمای گاز خروجی داغ خواهد شد.

مرحله 14 از تعویض اگزوز خودرو: ماشین را به زمین برگردانید. پس از تأیید عدم وجود نشتی ، وسیله نقلیه را خاموش کنید. با استفاده از جک کف پایه های جک ایمنی را برداشته و ماشین را به زمین بیاورید.

ماشین را برای رانندگی آزمایشی ببرید.

چه بخاطر آسیب، اگزوز خود را تعویض کرده باشید و چه اینکه بخواهید آن را برای عملکرد به روز کنید ، به یاد داشته باشید که هنگام رانندگی در مسیرهای رانندگی ، سرعت گیرها و افت سرعت باید همیشه احتیاط کنید. اگزوز در زیر اتومبیل در معرض دید قرار دارد و در صورت کشیدن سریع به یک مسیر رانندگی ممکن است آسیب ببیند. اگر در مناطقی زندگی می کنید که برف را تجربه می کنید ، حتماً در آن ماههای زمستان زیر بار خود را بشویید تا از تبدیل شدن عناصر زیر اگزوز و سایر اجزای زیر وسیله نقلیه به زنگ زدگی جلوگیری کنید.

اگر خودتان راحت نیستید که سیستم اگزوز ماشین خود را تعویض کنید ، برای تعویض اگزوز خودرو از یک مکانیک حرفه ای بخواهید تا به شما کمک کند تا آویزها ، واشر منیفولد یا مبدل کاتالیزوری خود را جایگزین کنید. مکانیک های سیار به راحتی به منزل یا محل کار شما می آیند تا ماشین شما را بازرسی یا تعمیر کنند. همچنین می توانید ماشین خود را به تعمیرگاه معتبر و مورد اطمینان خود ببرید و کار را به کاردان بسپارید.

مجتمع فن و کار برگزار کننده دوره های مکانیکی مانند: آموزش صافکاری خودرو ، آموزش برق خودرو ، آموزش نقاشی خودرو ، آموزش تعمیرات ایسیو و …. می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره های : 02166577385 – 02166577385 تماس بگیرید تا کارشناسان آموزشگاه شما را راهنمایی کنند.

1/5 - (1 امتیاز)
X بستن
پربازدیدترین مقالات
انواع رنگ خودرو و مزایا و معایب آن ها
انواع رنگ خودرو و مزایا و معایب آن ها
دلایل و نحوه فیلر گیری موتور سیکلت
دلایل و نحوه فیلر گیری موتور سیکلت
اجزای تشکیل دهنده دینام خودرو
اجزای تشکیل دهنده دینام خودرو
نحوه درست کردن میز کار با قطعات خودرو
تمامی دوره‌ها
مشاهده نظرات ثبت نظر
مشاهده نظرات هنوز نظری ثبت نشده است.
نظر خود را با دیگران به اشتراک بزارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نمایش بیشتر